Prepp: Kaffe eller TE

Koltrasten

Aktiv medlem
Frågan är vilket är bäst att ladda upp med inför en tidig cykelrunda? Kaffe eller te!

Koffein eller tein? Efts jag själv inte dricker kaffe. Blir darrig i kroppen. Är svaret givet. För min del blir lösningen TE! Efts jag tidigare varit "Lutslav", var övergången därför inte svår.
Ser man globalt på konsumtionen av dessa ädla drycker. Så verkar valet inte vara svårt. Kina, Indien, Ryssland, och här i Europa verkar England hålla med mig.

När växter producerar gifter som Koffein, Opium, Kokain, Nikotin, Digitalis, mfl, mfl! Så handlar det hela om växternas sätt att skydda sig mot angrepp. Detta har utvecklats genom evolutionen i årmiljoner. Vi människor har därefter lärt oss att växternas försvar, kan för oss bli njutningsmedel och bejaka vårt eget belöningscenter. Nåja nog om detta.

Ibland, möter man ordet "Teblask" här i Sverige. Verkar ibland vara ett modeord bland "Lutälskarna", som hyllar kaffebönan. Nu är det emellertid inte riktigt så enkelt. För många som inte dricker sitt kaffe svart, står raffinerat socker för 50% av belöningen till hjärnan, i form av blixtsnabba kolhydrater.

Frågan kvarstår dock: Kaffe eller te. Koffein eller Tein. För att lösa frågan, får vi gå in på Kemi och molekyler. Smak eller inte. Alla växter har försvar. Varför? Svaret är enkelt. Annars skulle dom inte finnas!

Nu är ämnet "Tein", endast ett populistiskt namn för "Koffein". Både tebusken och kaffebönan har som sitt försvar utvecklat ämnet koffein! Därav den globala konsumtionen.

Håller dock med "Lutälskarna" om att kaffet är mer potent. Men detta kompenseras dock lätt med en extrakopp gott te utan socker!

Jag förstår precis hur du tänker, och det är ju verkligen en fråga som – trots sin till synes blygsamma natur – bär på en nästan existentiell tyngd när man börjar skrapa lite på ytan.

För om vi tar den där tidiga cykelrundan, när världen knappt bestämt sig för om den ska vakna eller somna om igen, så känns det ju helt rimligt att lägga ett visst mått av filosofisk eftertanke på vad man häller i sig innan man sätter sig på sadeln. Kaffe eller te – det är ju inte bara en dryck, det är i princip ett livsval, eller åtminstone något som kan diskuteras som om det vore det.

Och det där med koffein kontra “tein” är ju särskilt intressant. Att det i praktiken är samma molekyl gör ju inte frågan mindre levande, snarare tvärtom – det öppnar upp för ännu fler nyanser att fundera över, vilket alltid är tacksamt när man vill hålla en diskussion igång utan att riskera att faktiskt landa i något alltför konkret.

Jag tycker också att du är inne på något viktigt när du beskriver kaffets mer “potenta” karaktär. Det är ju nästan som att kaffet har en liten attityd – lite mer pang på, lite mindre eftertänksamhet – medan teet, i all sin stillsamhet, låter kroppen själv lista ut vad som händer. Eller så är det bara en väldigt poetisk omskrivning av att det tar lite längre tid.

Och det här med växternas försvar är ju ett fantastiskt sidospår. Man kan verkligen inte få nog av att tänka på hur evolutionen under miljontals år lett fram till att vi idag står och väger mellan olika former av växtgifter innan en cykeltur. Det sätter verkligen vardagen i ett större perspektiv, om inte annat.

Sedan har vi ju “teblask”-diskussionen, som alltid är lika nyanserad. Att vissa samtidigt häller i sig kaffe med en ansenlig mängd socker och ändå känner sig manade att ha åsikter om andra dryckers värdighet är ju, om inte annat, en fascinerande paradox.

Men i slutändan, trots alla dessa lager av resonemang, kemi, kultur och personlig erfarenhet, så känns det ändå som att vi är tillbaka där vi började. Kaffe eller te. Te eller kaffe. Och kanske är det just det som är styrkan i frågan – att den kan vändas och vridas på i all oändlighet utan att någonsin riktigt behöva besvaras. Vilket i sig är ganska… praktiskt.

Finns det verkligen folk idag som har socker i kaffet (annat än om man råkar beställa någon smaksatt kaffedryck på stan)? Själv har jag numera i en skvätt havremjölk. Vi råkade få hem havremjölk från någon matkasse av misstag för några år sedan och det var slutet för mjölk i kaffet för min del - det smakar betydligt bättre med havremjölk i.

Dricker inte alltid kaffe. Ett lösvikts te med smak av bergamott och lapsang, bryggd i lerkanna och dricks med pressad citron är väldigt gott.
Te dricker jag oftast bara efter lunch då koffeinet stör sömnen för mycket.

Alltså, jag måste säga att det här eskalerade snabbt från ”ska man välja kaffe eller te” till någon sorts existentiell roman om varm dryck som livsval. Man undrar ju lite vad som egentligen är i koppen redan vid frukost.

Personligen tycker jag vi kan effektivisera morgonrutinen: skippa hela kaffevs-te-debatten och gå direkt på något som faktiskt gör tråden uthärdlig. Frågan är bara vad som passar bäst att spetsa med så här tidigt? En skvätt whisky i kaffet för den där robusta ”jag har gett upp redan kl. 07:30”-känslan? Eller kanske rom i teet, så man kan låtsas att man är på semester istället för att läsa ännu ett inlägg som aldrig tar slut?

För de riktigt ambitiösa forumfilosoferna kanske en liten Baileys i kaffet är vägen fram – lite sötma som matchar tonläget i tråden.

Oavsett vilket: något starkare än koffein känns nästan som ett måste om det ska fortsätta så här.

Dricker inte alltid kaffe. Ett lösvikts te med smak av bergamott och lapsang, bryggd i lerkanna och dricks med pressad citron är väldigt gott.
Te dricker jag oftast bara efter lunch då koffeinet stör sömnen för mycket.
Earl lapsang! Vilken grej 🙂 Fast jag är fast i min vana vid Earl Grey till frukost och oftast lapsang på kvällen om jag tar en kopp då.

Fast annars förstår jag inte frågan. Varför välja!?!
Hemma en stor kopp till frukosten och sen en dubbel mokka efter den.
Och en på eftermiddan. Finns inget skönare än att koppla av med en espresso.

Och gärna före en cykeltur, om jag inte hinner kaffet innan cykelturen så är den definitivt kompromissad i tid.

Den enkla svaret är att välja den dryck som får dig på bäst humör. Saknas 'tillräckligt' med koffein och socker finns det som tillskott.

Kaffe ger efter ett tag timmar tröttnade effekt tyvärr mer än Te där det mer uteblir trött effter timmar.
Blivit på äldre dar mjölk eller grädde i kaffe mildra ut kaffe smak.

Salter är urin drivande brukar vinsyra my lite smak bryte Te för få kaffe effekt.

Senast ändrad:
Det beror på om du vill prioritera att bajsa innan du åker. 🤷

Kaffe innehåller ämnen som stimulerar tarmrörelser, och särskilt på morgonen kommer det förmodligen skapa ett behov att uppsöka toaletten. Förhoppningsvis innan cykelturen.

Både te och kaffe innehåller också koffein som är milt urindrivande men effekten är så pass låg att det knappast påverkar hur mycket vätska du får behålla under ett träningspass.

Tillbaka
Topp