Fråga om racerköp Cresent?

robertr

Ny medlem
Tänkt köpa en gammal racer och undrar lite vad värdet är på denna, vet inget mer än vad bilden säger så ni som kan cyklar får gärna berika mina kunskaper. Är dett abra grejer? Vill ha en gammal racer då jag tycker att dom är snygga, gilalr retrostilen. Säljaren vill ha 4000:-
2256086415.jpg

Den är inte värd 4000. Svårt att se på bilden vad det är, men det är tubfälg och Fransk gänga i vevlagret varning på den. Skulle inte ge mycket om jag var som du, max 1000 kanske.

Hej och tack för så snabba svar :)
Okej, känns bra att jag skrev här i forumet.
Vad innebär fransk gänga? Så 1500:- i det utförandet som den är här på bilden låter rimligt.
Får man pruta på rätt rejält. Är det en bra cykel för övrigt?

Själva vevlagret är fastskruvat i ramen. Det finns olika gängor för detta. Crescent envisades med Fransk långt efter alla andra slutat. Det innebär att när du behöver byta vevlagret är det svårt (inte omöjligt) att få tag i grejor (beställa från specialsiter i USA). Tycker dock det drar ner värdet en hel del.

håller med tidigare. 1000-1500 kan vara rimligt. Det är väl en ok cykel, men inte mer. Fransk gänga innebär att gängorna till vevlagret är av fransk standard, det kan mao vara lite svårt att hitta ett nytt passande vevlager om det ger upp.

Fransk gänga är en äldre standard, vilket innebär att det kan vara svårare att hitta ersättningslager om vevlagret blir dåligt

Fransk gänga låter inte så bra, men att bra argument för att få ner priset då kanske. Är 190cm och ramen är storlek 61. Kolalt lite begangnat och verkar svårt att hitta ramar i rätt storlek för mig. Börjar dock bli lite tveksam till köpet om det blir krångel med den franska gängan osv. Tråkigt om man inte kan byta delar.

Jag är som sagt tveksam nu. Vad ska jag leta efter i prisklassen 3-4000:- för en person som är 190cm.
Kan inte så mycket om racercyklar än men hade varit kul att köpa någon gammal cykel som man sen kan bygga på eventuellt med lite nyare delar. Även en ny hoj i ren enkel design kan vara av intresse om sådant finns.

Med lite tålamod, så kommer du att hitta en bra cykel. Du kommer säkert inte cykla så mycket landsväg under vintern ändå.

Den ser fin ut, bor i Göteborg så blir svårt om han inte skickar då.. kanske mer värd att satsa på även om frakten går på några hundringar?

Tillbaka
Topp