Fråga: Plocka isär skivbromsok

fekete

Ny medlem
Har någon erfarenhet av att plocka isär skivbromsok vad bör man tänka på?

Det gäller Shimano BR-M485 inte värda besväret kanske?
,men bra att träna på för att eliminera eventuella framtida problem med ok,
P.S. jag är van och luttrad meckare. / Fekete

Finns en tråd här på Hoppy där nå'n plockar isär sin Hayesbroms (tror jag det var). Proceduren borde vara liknande på Shimanook - det sitter ju en stor skruv på ena sidan av oket antar jag, och skruvar du bort den borde du kunna putta ut kolven. Kolven på motsvarande sida kan vara lite lurigare att få ut. Tömma systemet på bromssås kan vara lämpligt först.

Innanför kolvarna sitter en packning som går att byta. Shimano tillhandahåller dock inte dessa packningar som reservdelar, utan vill på grund av garantier att man antingen byter ut hela oket eller att de själva utför detta byte av packningar.

Misstänker med andra ord att pillar man själv på oket ryker garantin, men vad vet jag..

Har du lite rutin på att mecka själv är det inte särskilt svårt. Ett ok består egentligen bara av ett eller två gjutna aliminiumhalvor, två ok, lite packningar och några skruvar.

Töm systemet, skruva isär, passa på att byta packningar och o-ringar, montera ihop och lufta systemet. Det kan vara smidigt att ha en burk tryckluft till hands för att få ut kolvarna.

ostkaka skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns en tråd här på Hoppy där nå'n plockar
> isär sin Hayesbroms (tror jag det var).
> Proceduren borde vara liknande på Shimanook - det
> sitter ju en stor skruv på ena sidan av oket
> antar jag, och skruvar du bort den borde du kunna
> putta ut kolven. Kolven på motsvarande sida kan
> vara lite lurigare att få ut. Tömma systemet på
> bromssås kan vara lämpligt först.
>
> Innanför kolvarna sitter en packning som går att
> byta. Shimano tillhandahåller dock inte dessa
> packningar som reservdelar, utan vill på grund av
> garantier att man antingen byter ut hela oket
> eller att de själva utför detta byte av
> packningar.
>
> Misstänker med andra ord att pillar man själv
> på oket ryker garantin, men vad vet jag..

Det behöver ingen märka tänker jag :-)

Jag undrar också var man bäst får smådelar till shimano Jag har garderat upp mig med axel-set till mina nav ifall att på Cycel Components ( ibland har jag fått förstörda konor)packningar till skivbroms ok och nav för den delen skulle vara bra att kunna köpa men var? / Fekete

Aron skrev:
> Har du lite rutin på att mecka själv är det
> inte särskilt svårt. Ett ok består egentligen
> bara av ett eller två gjutna aliminiumhalvor,
> två ok, lite packningar och några skruvar.
>
> Töm systemet, skruva isär, passa på att byta
> packningar och o-ringar, montera ihop och lufta
> systemet. Det kan vara smidigt att ha en burk
> tryckluft till hands för att få ut kolvarna.

vad hittar du dessa packningar och O-ringar Jag är tacksam för alla tips var man kan handla smådelar till Shimano.Jag hatar att kassera i stort sett hela grejer, det handlar inte så mycket om ekonomi

Förresten tips på riktställ tar jag gärna emot?
Skall man tjacka pro modell på en gång eller??

Orkar inte kolla upp om det är tvådelade ok du har men det verkar som att det flesta Shimano ok är en solid del. Detta borde innebära attdet enda du behöver är o-ringarna till kolvarna, dessa skulle kunna vara en standardstorlek på. Plocka bort en o-ring och gå till närmsta hydraulikfirma och kolla om dom har o-ringar i rätt storlekar.

Anders G skrev:
> Orkar inte kolla upp om det är tvådelade ok du
> har men det verkar som att det flesta Shimano ok
> är en solid del. Detta borde innebära attdet
> enda du behöver är o-ringarna till kolvarna,
> dessa skulle kunna vara en standardstorlek på.
> Plocka bort en o-ring och gå till närmsta
> hydraulikfirma och kolla om dom har o-ringar i
> rätt storlekar.

Tack för tipset/ Fekete

Preacher skrev:
> Läcker ditt ok?

Nej det kärvar med kolvarna vid våt väderlek ligger beläggen för tajt och slits ut på några dar. Hjulet snurrar okej mekstället men... M-485 är tydligen ökänd har jag lärt mig här och jag har fått det utbytt på garantin för läckage. Det har varit dyrt med belägg sammanlagt betydligt mer än vad bakbromsen är värd ca: 500 kr Nu skall byta bakbroms och sedan plocka isär m485 i studiesyfte
Någon beskrev motionering av kolvarna detta har jag försökt med rutin mässigt när jag tvättat cykeln
Kolvarna kommer ej ut jämt på båda sidor det är också bara ena belägget som slits / Fekete

Ja tyvärr så har M485 dragits med en massa problem. Du kan säkerligen få den utbytt mot en M486 om du inte tar isär den först som andra säkert informerat dig om, men då blir du av med befintlig bromsenhet.

Du måste ta ur kolvarna ur sina gångar och kolla så ingen smuts eller några färg/metallpartiklar ligger där.

Tack för detta jag beskriver mitt elände och dyra belägg årgång lämnar in handtag med slang ok och allt så slipper jag bli av med cykeln. Klämmer på SLX bromsen jag köpt och får förhoppningsvis en 486 om jag inte har en sån redan (hittar inte beteckningen)( Jag har bytt en gång tidigare för läckage)
Det är alltid bra att ha extra broms.. För eller senare krånglar allt alltid bra att ha dekar på lager.. Leka mekaniker har man inte alltid tid med jag cyklar 5 mil om dan enligt datorn,, / Fekete

Tillbaka
Topp