Fråga: Tredelat + Single speed kit bak

Loov

Ny medlem
Hej.
Kan man på en 3x8 växlad några år gammal mtb, ändra till 3x1 utväxling...? Alltså ha kvar den tredelade framväxel. Och sätta på något slags single speed kit istället för bakväxeln?
Räcker det med någon slags kedjespännare för att då kunna växla på framväxeln, om det nu också finns kjeda som är kompatibelt med denna uppsättning?

De flesta kanske spyr av ideén, men om någon råkar gjort något liknande så visa gärna hur ni gått till väga!

Hoppas ni förstod frågan

Loov skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej.
> Kan man på en 3x8 växlad några år gammal mtb,
> ändra till 3x1 utväxling...? Alltså ha kvar den
> tredelade framväxel. Och sätta på något slags
> single speed kit istället för bakväxeln?
> Räcker det med någon slags kedjespännare för
> att då kunna växla på framväxeln, om det nu
> också finns kjeda som är kompatibelt med denna
> uppsättning?
>
> De flesta kanske spyr av ideén, men om någon
> råkar gjort något liknande så visa gärna hur
> ni gått till väga!
>
> Hoppas ni förstod frågan

Det är väl bara att sätta drevet bak så bra som möjligt i kedjelinjen, behålla bakväxeln men sätta ändlägena till en enda möjlig position bak. Men vitsen jämfört med ett drev fram, växel och kransar bak förstod jag aldrig.

Det kommer inte funka med kedjespännare av SS-konverteringstyp, du behöver nog en bakväxel för att ta upp all kedja.

En tvärtomlösning (en klinga fram, flera bak) är bättre.

Som sagt ovan det funkar men inte med "vanliga" kedjespännare.
Du behöver en som kan ta upp mer slack. Till exempel en sån här:
http://www.paulcomp.com/melvin.html

Fördelen med en singlespeed-drivlina ligger ju mycket i dess enkelhet, avsaknad av kedjeskrammel och att man slipper problem och mekande.
Med en framväxellösning och spännare bak missar du mycket av detta.

Om du tvunget vill ha några växlar skulle jag satsa på en kortarmad landsvägsbakväxel och 2-3 drev. Växlingen sköts med fördel av en gammal thumbshifter.

Hade en cykel med sån setup och det funkade fint. Såg man till att dreven var placerade för så bra kedjelinje som möjligt och höll kedjan kort så gick den knäpptyst och utan problem med att kedjan hoppade av.

//j

Jag är tacksam för era svar. Hade på känn att så skulle vara problemet m en SS-kedjespännare. Bra info att veta om jag ska konvertera. Någon gång snart behövs kassetten ses över och då får jag se vad jag vill göra. Den kedjespännaren på paulcomp var inte allt för läcker, men antagligen ett bra och snyggare alternativ än existerande bakväxel till single speed... :-P
Det där med gammal racerväxel känns inte aktuellt även om jag håller med att det är en god ide.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp