Fråga Vevparti/Vevlager

puffen78

Ny medlem
Fråga Vevparti/Vevlager
Hej

Har en fråga angående vevlagret.

Ska det se ut så här? (Rost och smuts ska inte vara där, det vet jag).

IMG_1623.jpg

Jag syftar på att koppen på höger sida verkar ha "skruvat ut sig". Borde inte fasningen ligga dikt an ramen? Eller har jag fel.

Om det ska ligga an mot ramen, vad är medicinen i så fall.

Fråga Vevparti/Vevlager
Tyvärr kommer jag inte ihåg om det var spacers eller inte från början. Det glappar inte eller så men det kanske är spacers som saknas.

Det är en kona 4 deluxe, kanske någon här som har en som kan kolla hur det ser ut på sin.

Fråga Vevparti/Vevlager
Det ska definitivt inte se ut sådär. Jag tror inte heller på att några spacers har gett sig iväg, har aldrig varit med om att det har skett.

Åtgärd:
demontera vevpartiet
demontera vevlagret
gör rent
montera och skruva åt vevparti och vevlager

Fråga Vevparti/Vevlager
Jag misstänkte det också, det jag inte får ihop är hur axeln räcker till.... Det sitter ju dessutom en insex på vänster sida som håller ihop det. Den verkar intakt, men det kanske visar sig något annat om jag river isär det.

Fråga Vevparti/Vevlager
Jag tycker det det ser ut som en distansbricka. Är det verkligen synliga gängor?

Olika typer av lager kräver olika saker, vissa har en distansbricka där, vissa två, vissa ingen alls.

FSA har modeller med olika konfigurationer, jag tror allt sitter som det skall.

Men är det oklarheter så riv det direkt och kolla, tar ju bara några minuter.

Fråga Vevparti/Vevlager
Antagligen har inget gått sönder utan vevlagret har gängat ur lite. det som kan ha hänt är att vevpartiet också har åkt isär lite. Lossa på insexskruvarna så att du får bort vevpartiet så kan du undersöka det lite närmare

Fråga Vevparti/Vevlager
Tack för all hjälp.

Nu gick jag ner och tittade i bra ljus och det ser ut som om det är en distansbricka som sitter där. Jag kan inte se några gängor heller, så Preacher har förmodligen helt rätt. (Vilket betyder att jag också kan ut å köra i morgon med gott samvete).

Det behöver nog ändå servas så jag bör nog plocka isär det ändå.

Fråga Vevparti/Vevlager
Jag kapar tråden.

Jag har nyss monterat på ett nytt vevlager och nytt vevparti på min nya ram. Det handlar om hollowgram, ultegra osv.

När jag sedan snurrar på vevarmarna går dom i 3-4 varv innan dom stannar, det känns inte som att det skulle vara ett sådant motstånd utan att det skulle snurra typ 20 varv iaf innan det stannar. Har jag dragit åt någonting lite för hårt eller vad är problemet?

Fråga Vevparti/Vevlager
mikko skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kapar tråden.
>
> Jag har nyss monterat på ett nytt vevlager och
> nytt vevparti på min nya ram. Det handlar om
> hollowgram, ultegra osv.
>
> När jag sedan snurrar på vevarmarna går dom i
> 3-4 varv innan dom stannar, det känns inte som
> att det skulle vara ett sådant motstånd utan att
> det skulle snurra typ 20 varv iaf innan det
> stannar. Har jag dragit åt någonting lite för
> hårt eller vad är problemet?

Inget problem alls snurrar det 3-4 varv går det ovanligt lätt 1varv är mer normalt för den typen
av lager, men vid belastning går det lätt

Fråga Vevparti/Vevlager
Nu har jag fått ytterligare problem med vevpartiet. Uppskattningsvis har jag kört 150-200mil sedan det monterades och under denna tid har jag lyckats tappa vänster vevarm tre gånger. Som tur är har jag haft med mig insex-nyckeln så att jag har kunnat dra fast den igen men nu känns det som att jag måste be om lite goda råd.

Har jag dragit åt skruvarna för löst? Initialt drog jag kanske med 30Nm, senare har dom bara dragits åt så hårt jag kunnat med den där lilla IKEA-lookalike-nyckeln.

Ska jag smeta på typ locktite på splinesen innan jag drar åt för kung och fosterland?

Andra geniala tips mottages tacksamt.

Nämnas bör också att den där lilla plastpluggen som skruvades dit (för hand) som mest verkar skydda mot att smuts kommer in i den genomgående axeln är spårlöst försvunnen sedan första haveriet. Gör den någon skillnad?

Shoot!

Fråga Vevparti/Vevlager
Bump! Nu får jobb-slentrian-surfarna chansen att briljera. Nattpasset hade uppenbarligen inga bra tips.

Cykeln ska ut på vägarna i eftermiddag och då helst med två vevarmar istället för en.

/MK

Tillbaka
Topp