Frågor ang. försäkringsärende

Hej!

Har ett pågående försäkringsärende och hoppas någon ge ge lite tips.

Jag hade inbrott i mitt vindsförråd för två månader sedan och då stals två cyklar. Dom är redan sålda via FB Marketplace, allt inskickat till Polisen som tyvärr lade ner ärendet.

Jag har ett pågående ärende med försäkringsbolaget (Trygg Hansa) och har lite frågor kring det. Försäkringsbolaget frågar mig om marknadsvärde på cyklarna och vill att jag ska inkomma med en värdering. Har försökt få hjälp där jag köpte cyklarna men får inga bra svar tycker jag. Båda köptes i butik men pga konkurser / uppköp så finns inte dessa butiker kvar i samma ägo som vid inköpet.

Har försökt kolla runt och hitta annonser på motsvarande cyklar men har egentligen inte hittat något vettigt.

Den ena cykeln var en Merida Big Nine CF Team 2018, enbart cyklad på tävling, perfekt skick etc, helt nyservad på vinterförvaring i förrådet. Den andra var en Specialized Stumpjumper FSR Comp Carbon 27.5" 2017 i bra bruksskic, några repor, relativt nyservad, nya bromsar.

Vad är rimliga marknadsvärden att hävda mot försäkringsbolaget? Eller om någon har tips hur jag ska räkna, jämföra eller så? Första gången jag blir av med cyklar.

Om Happy kan hjälpa med marknadsvärde så får du nog posta lite mer info.
Länk till spec.
Nypris
Årsmodell
Eventuella uppgraderingar
Skick, ålder

Så kan du nog få en ganska bra överblick vad ett marknadspris kan vara
Vet att du postat lite av infon redan, men krävs en bra överblick för att kunna ge ett mer detaljerat pris.
Onda sidan av myntet är att cyklar tappar hårt i värde.

Vi kan spekulera länge här om värdet, men i slutändan väger handlarens ord tungt jämfört med privat uppskattning. Det är ju två av sveriges vanligaste märken så valfri handlare som säljer dessa bör kunna hjälpa. Ett alternativ är att leta annonser och hitta ett antal som styrker en ungefärlig prisbild. De är 5+ år gamla så räkna med minst 60-70% avskrivning mot nypris.

Om Happy kan hjälpa med marknadsvärde så får du nog posta lite mer info.
Länk till spec.
Nypris
Årsmodell
Eventuella uppgraderingar
Skick, ålder

Så kan du nog få en ganska bra överblick vad ett marknadspris kan vara
Vet att du postat lite av infon redan, men krävs en bra överblick för att kunna ge ett mer detaljerat pris.
Onda sidan av myntet är att cyklar tappar hårt i värde.
Okej, lägger till lite mer info:

Merida Big Nine CF Team 2018, enbart cyklad på tävling, perfekt skick etc, helt nyservad på vinterförvaring i förrådet. Inga uppgraderingar, enbart servad med originaldelar. Nypris 61.000 inkl pedaler. Var låst med ett Abuslås för tusenlappen.

Specialized Stumpjumper FSR Comp Carbon 27.5" 2017 i bra bruksskick, några repor, relativt nyservad, nya bromsar. Uppgraderad med kolfiberstyre från Renthal annars helt original delar. Nypris 40.000 inklusive pedaler. Var låst med ett Abuslås för tusenlappen.

Vi kan spekulera länge här om värdet, men i slutändan väger handlarens ord tungt jämfört med privat uppskattning. Det är ju två av sveriges vanligaste märken så valfri handlare som säljer dessa bör kunna hjälpa. Ett alternativ är att leta annonser och hitta ett antal som styrker en ungefärlig prisbild. De är 5+ år gamla så räkna med minst 60-70% avskrivning mot nypris.
Ja, misstänkte det. Det jag undra lite är varför dom inte bara tar nypris och kör sin åldersavskrivning. Nu har dom ju bett om ett marknadspris, funderar på om det kan ha något att göra med att dom stod på vinterförvaring i förråd och kanske räknas som "lösöre" med annan ersättning?

Jag har också TH och fick cykeln stulen, angav inköpspris och skickade med kvitto. Min var en Ridley CX köpt 2015, och som nypris angav jag deras nuvarande instegsmodell och skrev att det inte är samma modell men rimligen motsvarande då det var den enklaste de har. TH räknade på nypriset jag angav minus åldersavdrag minus självrisk.

Jag har också TH och fick cykeln stulen, angav inköpspris och skickade med kvitto. Min var en Ridley CX köpt 2015, och som nypris angav jag deras nuvarande instegsmodell och skrev att det inte är samma modell men rimligen motsvarande då det var den enklaste de har. TH räknade på nypriset jag angav minus åldersavdrag minus självrisk.
Tack! Jag har också gjort så att jag har pekat på nypriset på två modellar jag anser vara motsvarande nu. Ska försöka resonera lite med dom via telefon lite och se hur dom tänker.

Nackdelen med Trygg-Hansa är att deras trappa är så brant, redan efter 5 år är den nere på om inte 20%, så väldigt nära iaf.

Hej!

Har ett pågående försäkringsärende och hoppas någon ge ge lite tips.

Jag hade inbrott i mitt vindsförråd för två månader sedan och då stals två cyklar. Dom är redan sålda via FB Marketplace, allt inskickat till Polisen som tyvärr lade ner ärendet.

Jag har ett pågående ärende med försäkringsbolaget (Trygg Hansa) och har lite frågor kring det. Försäkringsbolaget frågar mig om marknadsvärde på cyklarna och vill att jag ska inkomma med en värdering. Har försökt få hjälp där jag köpte cyklarna men får inga bra svar tycker jag. Båda köptes i butik men pga konkurser / uppköp så finns inte dessa butiker kvar i samma ägo som vid inköpet.

Har försökt kolla runt och hitta annonser på motsvarande cyklar men har egentligen inte hittat något vettigt.

Den ena cykeln var en Merida Big Nine CF Team 2018, enbart cyklad på tävling, perfekt skick etc, helt nyservad på vinterförvaring i förrådet. Den andra var en Specialized Stumpjumper FSR Comp Carbon 27.5" 2017 i bra bruksskic, några repor, relativt nyservad, nya bromsar.

Vad är rimliga marknadsvärden att hävda mot försäkringsbolaget? Eller om någon har tips hur jag ska räkna, jämföra eller så? Första gången jag blir av med cyklar.
När jag va i samma situation i somras med samma försäkringsbolag så handlade mer om att få fram vad en likvärdig cykel kostar idag.
Likaså eventuell extrautrustning, nya hjul osv.
Det löste sig snabbt och smidigt.

Tillbaka
Topp