Frågor ang Marzocchi Z1 Sport

Hej! Jag köpte en Specialized Big Hit 1 (2008) nyligen. Allt fungerar väldigt bra trotts att den är väldigt gammal. Det enda problemet jag stött på (förutom att den är väldigt tung inte minst uppförs) är att jag inte får ut hela slaget på gaffeln trotts att jag försökt. Den går ner ca 120mm av 160mm. Jag är medveten om att det inte är en jättebra framgaffel men den fungerar bra bortsätt från detta.
Är det någon här som vet vad det beror på?

jag är ny här på Happyride så ber om ursäkt om jag lagt tråden fel eller andra misstag. Tack på förhand!

Kul inköp! En riktig dräpare det där ;) lite avis är jag, det kan vara så att den behöver servas och om nån gjort fel o fyllt för mycket olja tex så kan den bli stel.
Nu är det i generella termer då jag hade min för 11år sedan och en t3.

Det är väl en coil-gaffel så du kanske skulle behöva lättare spring-rate?

Är den för alltid hård eller tar det abrupt stop?

Kul inköp! En riktig dräpare det där ;) lite avis är jag, det kan vara så att den behöver servas och om nån gjort fel o fyllt för mycket olja tex så kan den bli stel.
Nu är det i generella termer då jag hade min för 11år sedan och en t3.
Det är det verkligen! Det var lite av en drömcykel för 12 år sen så slog till och tänkte komma igång igen.

Okej, ja en service är ju såklart inte fel, kan ju vara värt att titta på oljan. Men den känns väldigt fräsch. Jämn komprimering när jag gungar men det är ju rätt svårt att känna hur den fungerar när den komprimeras hårt. Jag har lyft upp framhjulet och slagit ned det så hårt jag kan och då stannar den på samma ställe och får inte ned den mer. Men känns inte som den bottnar.

Tror att bara lyfta och smasha ner inte ger det effekt som den ska hantera, kör ut för ett drop till platt på ca 1m eller mer.
Det låter som den fungerar som den ska.

Tror att bara lyfta och smasha ner inte ger det effekt som den ska hantera, kör ut för ett drop till platt på ca 1m eller mer.
Det låter som den fungerar som den ska.
Nej jag förklarade nog lite dåligt. Jag har droppat och bottnat bakdämpen när jag försökt få ner framgaffeln men den stannar fortfarande på samma ställe som när jag lyfter och smashar ned den. Men det kanske bara krävs lite mer tryck ändå. Tack för hjälpen!

Tillbaka
Topp