Frågor kring blåhettade bromsskivor

beone

Ny medlem
Har lite funderingar kring bromsskivor...
Var i Flims/Laax igår och körde lite DH. Där är det 1000m höjdskillnad och bara nedför så min skivor var rejält heta och fick en blåaktig färg! Har man iom detta sabbat skivorna eller ska de klara sådant?? (Tycker att bromsverkan är något sämre efter gårdagen (kan iofs bero på beläggen...)

Anna fråga, sabbar man skivorna om man bromsar med belägg som är totalt slut (metall mot metall..)?

Att glasera belägg har jag hört krävs helt sjuka temperaturer. Någonstans runt 800ºC har jag för mig.

Någon som vet fall detta stämmer?

Åttahundra grader....du kan lita på mig,... du kan lita på mig...

Hm, en menar att det är ok att den blånar och en annan inte?? Ja ja, vi får väl helt enkel se, en ny skiva kan väl inte vara så dyr...

Så länge skivorna är raka och fina är det bara att köra, den eventuella risken ligger snarare i att skivan kan slå sig när den blir så varm, har hänt i mig i Endurosammanhang, skivan slår sig och blir som en djup tallrik, tvärstopp! Men som sagt var det var på motorcykel, mer krafter, mer värme.
Metall mot metall är sådär, sliter väldigt mkt på skivan.
Mvh/ Crallan

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Åttahundra grader....du kan lita på mig,... du kan
> lita på mig...
>

klock rent inlägg ville, klock rent

Har precis bytt beläggen nu så det ska bli intressant att se om jag får tillbaka samma bromskraft som förut, efter inkörningsperioden...

Imorgon blir sista långturen i Schwarzwald, snyft, åker hem till Uppsala på måndag :(. Hur som helst var det himla kul så länge det varade :)!

Mina (Judie) skivor är också blåa och fina och efter Österrike trippen det verkar inte som om det går bort i brådrasket.

Är det någon som sett sina bromsar ryka?

Inte härdade? Är int expert på stål men jag tror att skivorna blir alldeles för mjuka om de inte skulle vara härdade???

Mathias skrev:
> Är det någon som sett sina bromsar ryka?

Min bakbroms osade och rök efter några timmars nedför i Italien..

// Malin

Gott om austenit och martensit-experter här hör jag. Jag har aldrig sett så mycket spekulationer under ett och samma ämne. Hör av er till någon på närmsta högskola som verkligen kan sina grejer istället för att hålla på och skapa lösa rykten, det är faktiskt lite destruktivt.

Mängden mettalurgiska påståenden i den här tråden är förhållandevis låg, du kanske skulle kunna upplysa oss lite närmare vari vår destruktiva okunskap ligger?

Varje gång någon påstår något som denne inte är helt säker på sprids den påstådda "kunskapen" vidare. Om vi istället tar reda på fakta och därmed verkligen vet vad vi snackar om gör vi oss av med de problemen och därmed blir vi bättre på att veta vad vi behöver göra i livets olika lägen.

Vad gäller skivbromsar och deras blånanden vet jag inte så mycket om. Men jag får ju i alla fall inte svaret i den här tråden. Hade någon gått in och förklarat mer vetenskapligt och hänvisat till fakta hade jag blivit övertygad. Och mindre trött på spekulationer.

Magura homepage

Warning!
1. Disc brake calipers can generate a lot of heat
during extreme riding conditions. The resulting heat
transfer from the caliper to the fork and/or frame can
have a negative influence on the mechanical
characteristics of both the fork and/or frame.
2. Insufficient heat transfer from the brake caliper to
the frame and the fork, caused by fork and/or frame
components having low heat transfer characteristics
(e.g. carbon rear triangles) can cause the brake
caliper to overheat, with the possibility of a total
failure of the brake system. This can cause serious
personal injury to yourself and/or others.
------------------------------------------------------------------------------------------
I have bought a 1999 Gustav M for my downhill machine. The brake is top banana, but after long downhills the rotor is getting a strange blue colour and you can smell the toasted pads.

-Do not forget that you can achieve temperatures of more than 300° with your rotor. The changed colour of your rotor does not have any negative influence on the function of your rotor. The fact that your pads seem to be transformed into stink bombs is normal too, in your car or on a motorcycle it is exactly the same. The only thing you should respect is the following: Never touch either the rotor or the caliper with your fingers (or your nose...)

Lekeberg: det är väl helt okej att spekulera i olika teorier och tankar? Om du har något bättre att komma med så gör det, men att bara påpeka och inte göra något åt det känns bara onödigt?

Jag håller med om att det är onödigt att bara påpeka. Men i mitt inlägg ville jag ju också få svar på problemet med blånade skivor. Det tycker jag att vi fick av Vito. :-)

Det är ok att spekulera. Men det är onödigt att PÅSTÅ sånt man inte riktigt vet. Jag tror det har med min uppväxt att göra. Min pappa svarade ofta, och gör det fortfarande, mycket övertygande på frågor han inte riktigt visste svaret på. Till exempel svarade han en gång, när han inte orkade lyssna mer på mig, ja på frågan om bubblor (VW-bilarna) drar dubbelt så mycket bensin när de har två avgasrör. :-I

Senast redigerad av en moderator:
Uppe i Åre 2002 rök det ur mitt ok både fram och bak. Så går de till när man bränner in nya bromsklossar!

En skiva *ska* vara blånerad, annars har man inte använt skivbromsen och kunde lika gärna köra på V-bromsar ;)

Det är skoj, men dumt, att spruta vatten på skivan när den är riktigt het. Det pyser så härligt. Risken finns dock att skivan slår sig av den hastiga och lokala temperaturväxlingen.

I Gesunda trodde jag att det var punka för det pyste så konstigt när jag stannade, tog en stund innan jag förstod att det var duggregnet som träffade bromsskivan :)

Testa att känna på de olika gaffelbenen nästa gång bromsen blir riktigt varm, det blir en betydanade skillnad.

mina gaffelben (båda två) glödde när jag störtade utför åreskutan
sommaren 2003 och skulle ha stopp innan åresjön! Jag såg knappt något för röken från oken
å gaffelbenen;) :P

vito skrev:
> Magura homepage
>
> Never touch
> either the rotor or the caliper with your fingers
> (or your nose...)

Skönt svar! Någon med brännmärken på näsan? :)

Intressant att Malina (som har kolfiberram) hade hetare bromsok än jag och Dewe i samma nerförsbackar. Iofs hade vi tre olika bromssystem (Hayes, Shimano och Magura) och tre olika rammaterial så det ska absolut inte tolkas som ett empiriskt test. Jag tror jag hade svalast bromsok men varmast ram...

-2. Insufficient heat transfer from the brake caliper to
the frame and the fork, caused by fork and/or frame
components having low heat transfer characteristics
(e.g. carbon rear triangles) can cause the brake
caliper to overheat,

Senast redigerad av en moderator:
Roger skrev:
> Skönt svar! Någon med brännmärken på näsan? :)

Inte än... :D

Nej, bara baktriangeln. Men det var ganska mulligt att känna hur metallen blev svalare ju längre bort från bromsen man kom.
D i U skrev:
> >
> Så ramen blev varm allså? ovanröret också?!

D i U skrev:
> >
> mina gaffelben (båda två) glödde när jag störtade
> utför åreskutan
> sommaren 2003 och skulle ha stopp innan åresjön!
> Jag såg knappt något för röken från oken
> å gaffelbenen;) :P

Det där låter inte ett dugg som en överdrift. :P

Fredrik Larrson: haha, jag hade tur för jag hann inte att få stopp innan sjön så därför kunde jag kyla hela cykeln som hade börjat brinna precis nere vid campingen;)
fan, tur de inte va en ram i magnesium då;)

Markus f: coolt, jag måste också ut å bromsa nu å känna hettan:)

Alla bromsskivor blånar, inom alla områden där de används.

Jag gissar att att man inte använder härdade skivor på cyklar. Dels för att skivorna är så pass tunna att man värmer ur härdningen relativt enkelt. Men dels också för att härdade skivor har en tendens att spricka vilket ofta får till följd att det slår tvärstopp. Hur kul är det på en skala när man cyklar. Detta händer relativ ofta i rally när en härdad varm bromsskiva träffas av vatten när de kör genom en vattenpöl eller dylikt. Bättre då med en mjuk skiva som kroknar lite och som man då kan byta ut. Inom bilsport betraktar man dock inte skevande skivor som ett problem om det inte skevar mycket. Detta för att man i regel har större problem med att få oken att gå tillbaka, då slår den skevande skivan isär beläggen och det rullar lättare. I cykel där man trampar själv så är det väl förstås att föredra att skivan är rak dock.

Att bristande värmeavledning kan leda fallerande bromsar beror främst på att i hydraliska bromsar så kan oljan börja koka och då försvinner all bromskraft. Reglaget går i botten men det händer inget vid klossen. Relativt vanligt inom motorsport främst racing. Naturligtvis kan dåliga belägg göra sitt till men det är inte så vanligt inom motor iaf. Enligt utbildningsradion så är bromsverkan direkt proportionell till förmågan att avleda värme, när man inte kan avleda tillräckligt mycket värme så låser bromsarna. Eller slutar fungerar då i vissa fall.

Att köra metall mot metall är inte att rekomendera. Dels så är det rätt värdelös bromsverkan, dels så repar man bromsskivan vilket leder till sämre bromsverkan när man får nya belägg och dels så slits beläggen onödigt mycket.

När det gäller magnesium så brinner det inte så bra som skulle kunna tro. Jo, jag vet att man använde det som blixtpulver förr i tiden. Dock så används magnesium flitigt i fälgerna inom motorsport och det skulle man knappast göra om det var eldfängt. Dels pga värmeutveklingen som drabbar fälgarna men dels för att det inte är helt ovanligt att bromsarna fattar eld och då vore det ju olyckligt om fälgen brann upp. I synnerhet som dessa bromsbrasor i regel bara är att släcka och sedan köra vidare så de får kylas av ordentligt. Det var nått VM-rally där de lyckats få en sån händelse på film.

Lite synpunkter från mig som börjar planera för vinterns uppgraderingar.

Mvh
Fredrik

Det är inte ren magnesium i bilfälgar eller cykelramar eller gafflar... Rent magnesium är för mjukt.

Hursomhelst stämmer det att bromsförmågan är avhängig värmeavledningen. En inbromsning är en omvandlig av kinetisk energi till värme. (och ljus om skivan börjar glöda, och även lite ljud om den gnisslar)

DIU: Shit alltså. Min hoj började också brinna idag, men det var för att jag körde så fort, inte för att jag bromsade. Släckte elden genom att cykla rakt genom en biltvätt.

fett va?

MVH /Henrik

Tillbaka
Topp