Frågor kring dämparinställningar

Gandalf

Medlem
Köpte en FS i somras och LBS:en ställde in dämparna (Rock Shox Recon Gold RL resp. Rock Shox Monarch RL) åt mig. Nu tänkte jag börja laborera lite själv med inställningarna och har googlat runt lite grann för att förstå grundläggande principerna kring lufttryck, SAG och rebound.

SAG är nu inställd på c:a 30% och rebound någonstans mitt emellan "haren" och "sköldpaddan" både på framgaffeln och bakdämparen. Har jag fattat det rätt att om jag ökar lufttrycket, dvs SAG minskar, så minskar risken för bottning, men samtidigt blir det inte lika mjuk gång? Och om jag ökar rebound, dvs skruvar mot "haren", så blir det studsigare gång? Och om jag istället skruvar mot sköldpaddan så finns risken att dämparen inte hinner "fjädra ut" ordentlig mellan guppen när man cyklar snabbt på tvättbrädestigar?

Du är inne på rätt spår! Om du ökar returdämpningen (rebound på engelska) dvs skruvar mot skjöldpaddan så kommer dämparen att gå ut långsammare & vive versa. Ökar du lufttrycket så får du en hårdare dämpare, osv. Memorera dina "original"inställningar så är det bara att gå loss, lycka till!

Laederlappen sa:
Du är inne på rätt spår! Om du ökar returdämpningen (rebound på engelska) dvs skruvar mot skjöldpaddan så kommer dämparen att gå ut långsammare & vive versa. Ökar du lufttrycket så får du en hårdare dämpare, osv. Memorera dina "original"inställningar så är det bara att gå loss, lycka till!

Tack för svar, då verkar jag vara inne på rätt spår teoretiskt i all fall. Bra förslag att skriva ner nuvarande inställningar innan jag börja pumpa och skruva.

När det gäller framgaffeln känns det som att den inställningen är ganska OK, möjligen ska lite luft ut eftersom det är runt 3 cm fjädringsväg kvar efter turerna - det verkar väl vara vettigt att ligga lite närmare "bottningsläget", annars utnyttjar man ju inte hela fjädringsvägen? (Alternativt får jag väl köra lite hårdare och våga lite mer :-))

Däremot känns bakdämparen inte helt rätt inställd, dels tycker jag den känns lite väl gungig när jag sitter och trampar på lite slätare stigavsnitt, samtidigt som bakänden "slår bakut" (eller snarare slår upp sadeln i häcken på mig) på ett nästan HT-aktigt sätt när jag kör snabbt på brötig stig. Vad gäller just gungigheten kan den iofs också bero på att det är min första FS och att det därför handlar mer om en ovan känsla från min sida...

En lite för snabb retur i bakdämparen kan få den att "sparka bakut" när du kör över saker. Prova att dra på något klick långsammare retur, men inte för mkt för då packar den ihop istället. På vissa Rockshox-dämpare är skillnaden mellan ett klick och nästa vara väldigt stor så man behöver inte alltid vrida många klick för att det ska hända grejer.

Alltid bra med lite marginal, slår gaffeln igenom kan du i värsta fall gå över styret!

Bakdämparen är nog för mjuk, själv kör jag med 10-15% sag, lite lösare skruvat istället. Då hamnar man lite högre upp, vilket är bra i uppförsbackarna samt det gungar inte lika mycket på vägen.
För mjuk dämpare slår igenom, kan du upplevas som för hård. Jag skulle ställa den neutralt enligt manualen och jobba med sag först innan jag börjar skruva. Personligen gillar jag hårdare fram, lite mjukare bak.

Bottomles tokens och volym reducers är också att ta med i beräkningen. Om du bottnar dina dämpare så är detta lösningen. När sagen är rätt inställt mellan 20 - 30% så bör detta lufttrycket bibehållas.

Volym reducering ger en med progressiv dämpnings kurva. Dvs ju längre in på dämparens slag du kommer desto mer kraft krävs för att tycka ihop den.

Gällande rebound på bakdämparen så finns det ett enkelt sätt att ställa in detta; genom att du kör ned för en totoarkant. Här ska du får till en retur där dämparen går ned och sedan upp, utan att studsa. Se:

På gafflen gillar jag långsammare retur, förr utgick jag från att om jag tryckte ned gafflen med armarna så skulle den åka upp utan att framhjulet reste från marken.

Vill minnas att jag kör med följande inställningar.
2 volyme spacers i sid gaffel & 4 klick från sköldpaddan.
3 gummiband i dämparen för volym reducering, och 4- 5 klick från sköldpaddan med 144psi vilket ger 25% sag

Jag är aggressiv och brutal i min cykling.

Sen är det också relevant vad det är för typ av cykel om det är XC eller Enduro.

Gandalf sa:
Köpte en FS i somras och LBS:en ställde in dämparna (Rock Shox Recon Gold RL resp. Rock Shox Monarch RL) åt mig. Nu tänkte jag börja laborera lite själv med inställningarna och har googlat runt lite grann för att förstå grundläggande principerna kring lufttryck, SAG och rebound.

SAG är nu inställd på c:a 30% och rebound någonstans mitt emellan "haren" och "sköldpaddan" både på framgaffeln och bakdämparen. Har jag fattat det rätt att om jag ökar lufttrycket, dvs SAG minskar, så minskar risken för bottning, men samtidigt blir det inte lika mjuk gång? Och om jag ökar rebound, dvs skruvar mot "haren", så blir det studsigare gång? Och om jag istället skruvar mot sköldpaddan så finns risken att dämparen inte hinner "fjädra ut" ordentlig mellan guppen när man cyklar snabbt på tvättbrädestigar?

Senast ändrad:
Ja, jag har en känsla av att det ska i lite mer luft i bakdämparen...

Tänkte ta med dämparpumpen och leta fram ett lämpligt stigavsnitt i helgen och sedan helt enkelt pumpa i ett par bar åt gången och testcykla samma sträcka mellan pumpningarna tills det känns rätt. Därefter gör jag samma sak med returen, ett klick i taget.

Vad grundar du det på?
Att du botnar den eller en känsla bara?

Gandalf sa:

Tänkte ta med dämparpumpen och leta fram ett lämpligt stigavsnitt i helgen och sedan helt enkelt pumpa i ett par bar åt gången och testcykla samma sträcka mellan pumpningarna tills det känns rätt. Därefter gör jag samma sak med returen, ett klick i taget.

kimkimano sa:
Bottomles tokens och volym reducers är också att ta med i beräkningen. Om du bottnar dina dämpare så är detta lösningen. När sagen är rätt inställt mellan 20 - 30% så bör detta lufttrycket bibehållas.

Volym reducering ger en med progressiv dämpnings kurva. Dvs ju längre in på dämparens slag du kommer desto mer kraft krävs för att tycka ihop den.

Gällande rebound på bakdämparen så finns det ett enkelt sätt att ställa in detta; genom att du kör ned för en totoarkant. Här ska du får till en retur där dämparen går ned och sedan upp, utan att studsa. Se:

På gafflen gillar jag långsammare retur, förr utgick jag från att om jag tryckte ned gafflen med armarna så skulle den åka upp utan att framhjulet reste från marken.

Vill minnas att jag kör med följande inställningar.
2 volyme spacers i sid gaffel & 4 klick från sköldpaddan.
3 gummiband i dämparen för volym reducering, och 4- 5 klick från sköldpaddan med 144psi vilket ger 25% sag

Jag är aggressiv och brutal i min cykling.

Sen är det också relevant vad det är för typ av cykel om det är XC eller Enduro.

Gandalf sa:

Otroligt informativt youtubeklipp, tack.

kimkimano sa:
Vad grundar du det på?
Att du botnar den eller en känsla bara?

Gandalf sa:

Bottnar gör jag inte, däremot känns cykeln gungig när jag cyklar på mer släta stigavsnitt.

Gandalf sa:

Tänk på att ökat tryck i dämparen påverkar returen. Dvs öka returdämpningen något (dvs långsammare) samtidigt som du ökar lufttrycket!
Att ställa dämparens tryck mot SAG funkar dåligt tycker jag. Gå på hur cykeln känns vid olika tryck istället.

Har en helt annan cykel nu, utan att betala en spänn!

"Trottoartricket" som visas i youtubeklippet ovan (tack kimkimano!) funkade helt suveränt, det visade sig att returen behövde skruvas på en hel del innan det slutade gunga, men när det väl var gjort, och jag kom ut i skogen, så kändes det som en annan cykel. Pumpade också i ytterligare ett par PSI vilket stabiliserade bakänden, utan att den blev bli stötig.

Stigcykling var roligt redan innan justeringarna, men nu blev det ännu roligare :-)

Jag provcyklade idag och det kändes inte alls bra. Cykeln kändes väldigt nervös.

Jag tror att det kanske var rebound som är det största problemet för mig också. På vägen tillbaka märkte jag att när jag komprimera cykeln på platten så hängde inte framhjulet med riktigt när jag off loaded. Jag ökade returdämpninge bak och minskade fram. Då blev den lite mer balanserad.

Låter det vettigt?

Jag tycker precis som ts att det är gungigt bak. Menar ts att att ökad retur dämpningen fixade det? Eller minskad?

Jag har redan mer tryck bak än rekommenderat för min vikt. Sag är väl 25-30%.
Borde jag börja med rekommenderat tryck och låta det gunga? Kommer från HT, jag kanske måste vänja mig? Utnyttjade trots högt tryck mycket av slaget bak. Måste nog ha i lite tokens.

Gaffeln har rekommenderat tryck och 1 token tror jag.

Vad mer? Ska jag lämna kompressionsdämpningen på 0 tills jag har bättre koll?
Bak har jag ingen justerbar hs/ls dämpning. Är det kass? Super delux rc3.

Blir att läsa på i helgen och sen läsglasögon och Excel i skogen...

RC3 har väl tre kompressionslägen bak? Kör läge två om du tycker det öppna är för svampigt.

Visst långsammare retur ger också mindre gung men har andra negativa effekter också. Lagom är bäst.

När ska du ut igen? En grundinställning gör vi kvickt. Har man inte kört gung bak innan så ger en sån här cykel en väldigt svampig känsla i början. Ofta ihop med att den känns väldigt stor :)

Rattnalle sa:
RC3 har väl tre kompressionslägen bak? Kör läge två om du tycker det öppna är för svampigt.

Visst långsammare retur ger också mindre gung men har andra negativa effekter också. Lagom är bäst.

Stämmer, den har 3 läge. Spontant känns det bättre nu i början när jag inget begriper.

Fram har jag charger 2 med hs och ls. Får börja med att ta reda på vad det är bra för.

Inte helt självspelande. Hoppas jag får lite bättre resultat på lördag.

Raggamuffin sa:
När ska du ut igen? En grundinställning gör vi kvickt. Har man inte kört gung bak innan så ger en sån här cykel en väldigt svampig känsla i början. Ofta ihop med att den känns väldigt stor :)

Lördag men vågar inte vallåsen med tanke på hur det gick idag. Gick fan omkull efter 10m. Men gärna Genarp eller vad som passar dig.

Blir det inte vallåsen blir det Genarp men inte bestämt mig än.
Ska inte hetsa dig dit men det finns mer lättare åkning på vallåsen än i Genarp, det är bara länge åk. V-line t ex

Kolla det för hur du ska justera dina fram och bakdämparen

Man ska först ha rätt fjäderstyrka (rätt tryck och rätt antal tokens), sen rätt retur och efter det kan man finjustera kompression.

happymtb.fr sa:
Kolla det för hur du ska justera dina fram och bakdämparen

Man ska först ha rätt fjäderstyrka (rätt tryck och rätt antal tokens), sen rätt retur och efter det kan man finjustera kompression.
Just tokens är väl inte lika givet att man ska förväntas hitta exakt rätt med från början, beroende på om det faktiskt går att ställa in dämparen?

Annars så få rätt på Sag hemma, öppna sen gaffeln helt på kompressionen, sätt bakdämparen på mittenlägen.
Från stängt så sätt rebound en fjärdedel eller tredjedel in på båda sen ut och cykla bara. Behöver inte vara nerför utan kör vita slingorna eller Bökeberg så du får bekanta dig med cykeln. Det är en helt annan maskin än din gamla och att börja skruva några klick hit och dit innan du har några mil på cykeltypen ger nog lite fel fokus.

När du har några mil på den så kan det vara dags att börja skruva till det lite, förutsatt att du får en grund som går att cykla på då klart :)

Återkommer om morgondagen.

☝️???

@Ratten:
Nej, men att använda runt 80% av slaglängden på gaffeln eller bakdämp när man pushar så hård man kan på styret respektive pedaler borde inte komma långt från rätt antal med token

jofahjalm sa:
Någon behöver ta ett djupt andetag och lära sig lite om hur dämpning fungerar innan han försöker ställa in sina grejer:
https://rambobikes.com/wp-content/uploads/2017/08/rockshox_suspension_theory_10-replica_rev_c_0.pdf

Helt rätt, men man blir ju sugen att testa. Läsa manuallen innan jag sätter i kontakten är väl tyvärr inte min starka sida.
Trodde ärligt talat inte att det skulle vara så knas men det är kanske som att gå från Volvo till F1 och tro att det fixar sig.

Min förhoppning är ändå att kunna få den körbar med små medel utan att öppna den och mecka med tokens.
Jag är lite trög och måste portionera ut ny kunskap i små portioner. Första portionen blir att stäläla in rebound tror jag. Trycket är nog inte helt tokigt som utgångsläge.

happymtb.fr sa:
☝️???

@Ratten:
Nej, men att använda runt 80% av slaglängden på gaffeln eller bakdämp när man pushar så hård man kan på styret respektive pedaler borde inte komma långt från rätt antal med token

Jag kommer inte 80% när jag pushar, eller det kollade jag inte.
Jag körde ett litet enduro spår också och det var då jag kollade markeringen.
Det behövs troligen token om inte nåt annat är fel men jag hoppas kunna få den körbar och lära mig mer innnan jag öppnar den.

Är det inte rimligt att börja med rebound som jag säger? Nu vet jag inte hur den ska uppföra sig och jag kan bara beskriva den som nervös utför. Jag tänker att om den är snabbare upp där bak så kanske det ger den känslan?

Det märks att det är så. Om du bara tar det lite lungt och försöker vara lite metodisk kommer det gå att få dämpningen bra nog väldigt fort.

Du börjar med att ställa in sag. När du ska göra detta är det viktigt att du faktiskt förstår hur man pumpar gaffel och dämpare, dvs att man måste utjämna trycket mellan kammarna genom att komprimera cykeln regelbundet när man pumpar. Man läser också av trycket i fjädringen efter man har pumpat, innan man kopplar bort slangen. När pumpen kopplas in igen ökar volymen i systemet eftersom slangen fylls fram till manometern och mätaren visar då ett lägre tryck jämfört med vad man hade innan man kopplade loss pumpen sist.

Det är också en jätteskillnad mellan 25 % och 30 % sag på dämparen på en långslagig cykel. Det bästa sättet att kolla sag på bakdämparen är att stå med all vikt på pedalerna och sedan luta sig helt på gaffeln när man går av cykelln för att inte flytta o-ringen.

För gaffeln kan du ju börja med Rockshox tabellen, de flesta ligger nog i överkant vad gäller trycket. Jag tycker inte att det går att mäta sag på gaffeln tillräckligt reproducerbart för att det ska gå att använda. Nya Rockshoxgrejerna verkar också sitta lite djupare i slaget än vad andra gafflar jag har använt gör, men det funkar fortfarande bra.

Nästa steg är att ställa returen. Returen bör ställa in så att fjädringen går tillbaka till åkläget så fort som möjligt vid en kompression, utan att skjuta över så att fjädringen gungar på returen. Man kan helt enkelt sitta på sadeln och rulla ner för en trottarkant och titta på dämparen. Om du börjar fullt snabb så kan du slöa ner den ett klick åt gången och titta efter när den slutar returnera förbi åkläget. Den optimala inställningen kommer inte vara långt ifrån den punkten.

Har du fått detta rätt behöver du inte oroa dig över de andra grejerna i början. Bara lämna kompressionen öppen och fokusera på att vänja sig vid hur cykeln fungera.

jofahjalm sa:
Det märks att det är så. Om du bara tar det lite lungt och försöker vara lite metodisk kommer det gå att få dämpningen bra nog väldigt fort.

Du börjar med att ställa in sag. När du ska göra detta är det viktigt att du faktiskt förstår hur man pumpar gaffel och dämpare, dvs att man måste utjämna trycket mellan kammarna genom att komprimera cykeln regelbundet när man pumpar. Man läser också av trycket i fjädringen efter man har pumpat, innan man kopplar bort slangen. När pumpen kopplas in igen ökar volymen i systemet eftersom slangen fylls fram till manometern och mätaren visar då ett lägre tryck jämfört med vad man hade innan man kopplade loss pumpen sist.

Det är också en jätteskillnad mellan 25 % och 30 % sag på dämparen på en långslagig cykel. Det bästa sättet att kolla sag på bakdämparen är att stå med all vikt på pedalerna och sedan luta sig helt på gaffeln när man går av cykelln för att inte flytta o-ringen.

För gaffeln kan du ju börja med Rockshox tabellen, de flesta ligger nog i överkant vad gäller trycket. Jag tycker inte att det går att mäta sag på gaffeln tillräckligt reproducerbart för att det ska gå att använda. Nya Rockshoxgrejerna verkar också sitta lite djupare i slaget än vad andra gafflar jag har använt gör, men det funkar fortfarande bra.

Nästa steg är att ställa returen. Returen bör ställa in så att fjädringen går tillbaka till åkläget så fort som möjligt vid en kompression, utan att skjuta över så att fjädringen gungar på returen. Man kan helt enkelt sitta på sadeln och rulla ner för en trottarkant och titta på dämparen. Om du börjar fullt snabb så kan du slöa ner den ett klick åt gången och titta efter när den slutar returnera förbi åkläget. Den optimala inställningen kommer inte vara långt ifrån den punkten.

Har du fått detta rätt behöver du inte oroa dig över de andra grejerna i början. Bara lämna kompressionen öppen och fokusera på att vänja sig vid hur cykeln fungera.

Tack jag gör så.

jofahjalm sa:
Returen bör ställa in så att fjädringen går tillbaka till åkläget så fort som möjligt vid en kompression, utan att skjuta över så att fjädringen gungar på returen.
Jag har gjort så också men nu låter jag fjädringen skjuta över en gång och sen stanna vid åkläget. Det blir lite mer komfort, lite mer grepp, lite lättare styrning...

@jonte:
Har du övervägt att hyra/låna en Shockwiz? Det är ju den perfekta verktyget för den som vill inte sätta sig i hur det funkar och ändå få en duglig inställning på sina dämpare.

happymtb.fr sa:
@jonte:
Har du övervägt att hyra/låna en Shockwiz? Det är ju den perfekta verktyget för den som vill inte sätta sig i hur det funkar och ändå få en duglig inställning på sina dämpare.

Jag har läst om det och det kan säkert bli aktuellt men tror jag får göra ett ärligt försök att sätta upp basics först som Jofa säger.

happymtb.fr sa:
jofahjalm sa:
Returen bör ställa in så att fjädringen går tillbaka till åkläget så fort som möjligt vid en kompression, utan att skjuta över så att fjädringen gungar på returen.
Jag har gjort så också men nu låter jag fjädringen skjuta över en gång och sen stanna vid åkläget. Det blir lite mer komfort, lite mer grepp, lite lättare styrning...

Ja om man har returen så långsam så att den inte passerar sag alls på uppvägen efter komprimering så är den för långsam.

se 3:10 in i klippen.

happymtb.fr sa:
@jonte:

Jag tycker nog jofas allmänna metod är enklare än en tjockviss. Tjockvissen har en förmåga att vilja att man ska justera saker som man inte kan justera.

Lite OT. Denna skruv har lossnat från min gaffel. När jag försöker peta in den, så lossnar den lätt .. Idéer på hur man får dit den?

Det är en Boxxer gaffel (2016).

Bilagor

• 20190614_124705.jpg
    20190614_124705.jpg
    193.1 KB · Besök: 123
villeit sa:
Lite OT. Denna skruv har lossnat från min gaffel. När jag försöker peta in den, så lossnar den lätt .. Idéer på hur man får dit den?

Det finns inte plats för en skruv någonstans på ratten? Brukar vara den lösningen för att hålla fast. Å andra sidan behöver du den ju bara om du ska ändra rebound, bortsett från att det lär leta sig in smuts på fler ställen

Alfakrull sa:
villeit sa:

Det finns inte plats för en skruv någonstans på ratten? Brukar vara den lösningen för att hålla fast. Å andra sidan behöver du den ju bara om du ska ändra rebound, bortsett från att det lär leta sig in smuts på fler ställen

Det är rätt mycket plats på insidan. Men det är inga gängor på insidan av den röda pluppen.

villeit sa:

Jag råder dig att inte ha det monterat när du hojar. Mitt liknande Marzocchi reglage som alltid suttit bra flög av efter sekunder när jag cyklade i JBP för nån vecka sen, och det var rena turen att jag hittade det nästa åk.

Tejpa igen om du inte vill ha in damm.

Nu har jag varit på muffins dämparklinik som verkar gå ut på att han hänger lite i styret och sen ställer tillbaka dämparen som det var från början.
Tydligen fanns inget problem, jag blev väl gnällig efter att jag ramlat. Enda skillnaden mot i torsdag är att jag ökat till big boy tryck i hjulen. Allt kändes mycket bättre idag. Ett par timmar till så ska det nog bli några pr.

Tack till muffin men också jofa och rattnalle. Jag läste artikeln och fick lite lite mer koll. Jag ska läsa på mer, men jag inte lova att jofa inte hittar mig väntandes vid ett huck med en isärplockad gaffel i en Ica kasse. Utan en aning hur den satt ihop.

Och nu regnar o åskar det. Tråkigt att vi cyklade först för nu blir det ingen gräsklippning.

Hej! Behöver justera dämpare något. Två "problem":

1) O-ringen på framgaffeln är uppe och nosar på nära nog full kompression efter turerna
2) När jag ställer dämpare i traction/lockout så får jag en väldigt gungande cykling när jag trycker på lite på plant underlag

25% sag. Rebound 14 klick från fullt stängd. Lufttryck efter min vikt.

Hur löser jag detta? Underskattar jag min egen vikt? 14 klick låter mycket?

Tillbaka
Topp