Frågor kring vevarmar

Frågor kring vevarmar
Hej på er,

Jag kollar på att gå över till 165mm vevarmar på min landsvägscykel pga höftskada. Jag har idag Dura-ace di2 11-delat som växelsystem men vevarmarna är Ultegra 175mm. Jag har hittat ett par vevarmar Ultegra i 165mm (ej vevparti, endast armarna) som jag funderar på att köpa, men dessa hade levererats på en 12-delad Ultegra. Skulle det gå att byta armarna rakt av på min cykel eller kommer jag stöta på något problem med infästning av dessa pga av att de har suttit på en 12-delad? Är det skillnad på själva vevarmen mellan 12-delad och 11-delad?

Mvh
Albin

Frågor kring vevarmar
Vad menas med "ej vevparti, endast armarna"? Hade du tänkt återanvända dina gamla klingor? Shimano har en dålig vana att designa sina vevpartier lite olika, dels mellan grupperna men också årsmodellerna. Så även om det är samma BCD så är det inte säkert att klingorna passar, framförallt inte stilmässigt.

Frågor kring vevarmar
Ja, jag tror @ksljunggren svarar på en lite annan fråga. Vevpartier från fel antal växlar är inte jättekinkiga, men klingorna behöver du nog från rätt serie. Dock funkar det nog mekaniskt (om ej estetiskt) med tex. 105-klingor på Ultegra-armar (från samma generation då).

Frågor kring vevarmar
1747134119942.webp

De är rätt olika ja.

Frågor kring vevarmar
Okej, jag förstår. Då är det viktigt att det är samma modellserie på mina nuvarande ultegra armar och de som jag ska införskaffa för att det inte ska helt sjukt ut. Jag kör med absoluteblack ovala drev på också för att krångla till det extra mycket.

Men jag får undersöka mer noggrant vilket serie jag har på mina ultegra armar idag.

Tack för input

Albin

Frågor kring vevarmar
Aha, ovalblack-klingor, då kollar du bara att de är kompatibla, estetiskt kommer det ju se lite halvdant oavsett, men det gör det ju så snabbt du inte använder Shimano-klingor från rätt generation och serie.

Frågor kring vevarmar
Hej igen på er.

Jag har ett par Shimano Ultegra FC-R8000 175mm vevarmar på min cykel idag. De jag vill byta till är ett par Shimano Ultegra FC-R8100 165mm.

Jag ser på Absoluteblacks hemsida så står det att de är kompatibla med ett gäng olika vevarmar men FC-R8100 är ej med på listan, men avstånden mellan bultarna på vevarmarna är väl densamma mellan FC-R8000 och FC-R8100, så det bör vara ok?

Albin

Frågor kring vevarmar
Mnja, de listar ju samma på alla senaste generationens vevarmara (9200, 8100, 7100), ej kompatibla men de ska komma. Shimano har säkert varit påhittiga med ngt mått.

Frågor kring vevarmar
Det ser ut att man behöver fila lite vid en av de fyra infästningar. Sen vet jag inte om distansen mellan både drev är lite mindre på ett tolv-delad vevparti.

2025-05-13-14-42-51-090.webp

Senast ändrad:
Frågor kring vevarmar
Bcd på alla 8000, 810, 8100, 9000, 7000 osv är samma, men passningen mot spindeln skiljer mellan de olika, några går att säga/fila till, andra är det värre med, men utan att ha tittat på absolute lacks drev så misstänker jag att de är helt platta (fast ingen på en eller två att bultfästena kan iof behöva filas till) och att (den estetiska) passningen mot spindeln är genom bultarna som används. De borde ju gå att byta, eller så skiter man i detaljerna, allt är ju ändå svart...

Tillbaka
Topp