Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad är dethär för kvasiargument:
"NTA 8776-certifierad – godkänd för höga hastigheter, vilket gör den perfekt för elcyklister."
Fattar inte varför de blandar ihop elcykel med hög fart !?
De flesta cyklister (obs. kanske inte happyiter) skulle cykla snabbare på en elcykel.
De har ju elektronisk fartbegränsare!?
Men okej... Är man ovan och långsam är kanske risken för att 'köra omkull ' också större, och då kanske den är bra. Särskilt då om man upplever att det går undan när man kommer upp i brutala 25 blås (27 i medvind).
Det kom i ett reklam-mail om Abus nya fantastiska hjälm med bakljus.
Nu har jag iofs själv gått över till den mörka sidan för ren transportcykling men redan innan dess tyckte jag att elcyklarna var toppen eftersom medelhastigheten på cykelbanorna plötsligt blev mycket mer behaglig för den som gärna vill komma fram också.Jag skulle inte säga "ovan och långsam". På min pendling kör jag enkelt om nästan cyklister, bara elcyklister är jobbigare för att de kör bara lite långsammare än jag.
Nu har jag iofs själv gått över till den mörka sidan för ren transportcykling men redan innan dess tyckte jag att elcyklarna var toppen eftersom medelhastigheten på cykelbanorna plötsligt blev mycket mer behaglig för den som gärna vill komma fram också.
Där jag cyklar är det på långa sträckor rätt ont om omkörningsmöjligheter. Så det gick ofta i 15. Betydligt mer sällan det händer nu.För mig är det klart tvärtom. Jag gissar att jag pendlae i kring 30 km/h när cykelbanan äf rakt och (relativt) översiktlig. Då har det blivit mycket jobbigare nu jag behöver köra om elcyklister för att hålla fart. Dessutom kör hälften av elcyklister precis i mitten av, tvåriktade, cykelbanan isf på högersidan.
Där jag cyklar är det på långa sträckor rätt ont om omkörningsmöjligheter. Så det gick ofta i 15. Betydligt mer sällan det händer nu.
Inte om du har växelvajern i ett växelvajerhölje.Ska installera styrändsreglage på mitt bockstyre. Vill dra växelvajer längs styret under styrlindan.
Kommer detta minska friktionen vid växling eller skapa annat problem?
Det kommer att fungera fint så tack vare Inferens nya växelvire.Inte om du har växelvajern i ett växelvajerhölje.
Ska installera styrändsreglage på mitt bockstyre. Vill dra växelvajer längs styret under styrlindan.
Som @Kalle Kula skriver brukar man vilja göra och eftersom den vanligaste användningen av styrändsreglage är på touringcyklar, och andra cyklar med styret högt, brukar man enbart ha vajerhölje under nedre raka delen av styret.Min erfarenhet är att man vill ha så lite friktion som möjligt för vajern, dvs, att den ska löpa så fritt som möjligt, förutom just vid ändpunkterna.
www.jtekengineering.com
Ja, det är vad jag läst mig till också. Jag får väl prova mig fram innan jag lindar styrlindan.Men även installationer med höljet hela vägen från stammen förkommer
Men gissningsvis är då risken för onödigt hög friktion högre
Inte min cykel, googlade bilderBild på cykeln i sin helhet?
+1Ja, det är vad jag läst mig till också. Jag får väl prova mig fram innan jag lindar styrlindan.
Jag kör styrändsreglage på två hojar, båda med att jag har vajern (i hölje, höhö) längs styrlindan hela vägen. För mig har det funkat problemfritt och bättre än innan med brifters.Ska installera styrändsreglage på mitt bockstyre. Vill dra växelvajer längs styret under styrlindan.
Kommer detta öka friktionen vid växling eller skapa annat problem?
360-kamera på pinne framför styret gissar jag.Tomas Gustafson skriver att han cyklar ensam och att tekniken fixar fotot i denna film. Hur går det till?
![]()
1 tn visningar · 305 reaktioner | Ofta blir det cykling nere i källaren men idag tog jag en tur till Stockholm. Skönt att få rulla några mil i hyfsat väder 👍 #Sweskating #swesports #teamsportiauppsala #naturkompanitet #robbieadventure #activelifefoun
Ofta blir det cykling nere i källaren men idag tog jag en tur till Stockholm. Skönt att få rulla några mil i hyfsat väder 👍 #Sweskating #swesports #teamsportiauppsala #naturkompanitet...www.facebook.com
Den bästa som finns nu skall vara Ergon OrthoCell (recension) från ergonomispecialsten Ergon,Har någon nåt bra tips på styrlinda? Mycket padding, tillgänglig i brun/natur och inte "kladdig" yta är kravet.
Tack, BT Gravel i Rusty Red är beställtDen bästa som finns nu skall vara Ergon OrthoCell (recension) från ergonomispecialsten Ergon,
men den finns enbart i svart
Om färgen är viktig för dig kan det då vara ett alternativ med den nästan lika bra
![]()
Ergon BT Gravel (de kallar färgen Rusty Red, men den ser brun ut för mig)
30,45 € https://www.bike-discount.de/en/ergon-bt-gravel-handlebar-tape
För att förbättra dämpningen kan du komplettera med dämpkuddar under styrlindan
och då förstås Ergon OrthoCell® Pads
Det finns två varianter: för hela styret
![]()
https://www.bike-discount.de/en/ergon-bt-orthocell-pad-set
eller enbart övre delen
![]()
https://www.bike-discount.de/en/ergon-bt-orthocell-top-pads
Recension: https://road.cc/content/review/ergon-bt-orthocell-pad-set-301125
Kan inte se någon annan anledning.Är enkäten tänkt som ett sätt att filtrera bort personer som de bedömer osannolikt att de kommer att klara utbildningen?
Möjligt. Men annars om en person ligger på 33, hur intresserad av att röra på sig verkar den personen.Kanske kan finnas någon muskelknutte som kan ligga på 33 och vara vältränad och lämplig.
Förmodligen svårt att hitta en annan cykel med exakt samma spec.Visa bilaga 801523
![]()
Säljes: Canyon Tourqe 2023 UNIK Nya lager ETC.
Nu är det dags för mig att sälja min trotjänare. Grym cykel för utförsåkning samt f&happyride.se
Är denna cykel verkligen UNIK[sic]?
MTB-hjälmar går inte att använda på lvg. Eftersom de är så långa i nackskyddet trycks de fram i pannan och gärna ögonen med när man ligger i bocken. Det senare undviker man gärna.Dagens funderingar. Är racerhjälmar mer säkra än andra om man skulle krascha i hög fart? Är MTB-hjälmar mer säkra om man får en hård smäll?
Testa dennaNågon som vet en LBS i västsverige som säljer Fillmore Valves?
Nej jag hade inte tänkt det utan undrade bara om hjälmarna faktiskt är utvecklade för syftet eller inte. Tänker att en montänbajkare kanske oftare slår huvudet i en sten i skogen och en lvg-fantast oftare kör 65-70 km/h nerför en sketchy backe. Iallafall om man jämför med den vanliga cyklisten som mest kanske cyklar till affären i lugn fart.MTB-hjälmar går inte att använda på lvg. Eftersom de är så långa i nackskyddet trycks de fram i pannan och gärna ögonen med när man ligger i bocken. Det senare undviker man gärna.
Dagens funderingar. Är racerhjälmar mer säkra än andra om man skulle krascha i hög fart? Är MTB-hjälmar mer säkra om man får en hård smäll?
Tack! Läskigt.Nej. Generellt så uppfyller cykelhjälmar samma officiella krav. MTB hjälmar ger generellt skydd på fler ställen, framförallt bakhuvudet, för att chansen är större att huvudet kommer i kontakt med (spetsiga) sten när man ramlar när man kör MTB. Hjälmar för DH uppfyller högre krav och är säkrare. Enda listan jag känner till av testresultat som har gjorts med samma testmetod är av Virginia Tech. Här blandas lvg och mtb hjälm i toppen av listan:
Bike Helmet Ratings
Virginia Tech Helmet Ratings - Bike helmets have been tested to evaluate their ability to reduce brain injury risk.www.helmet.beam.vt.edu
Länsförsäkringar brukar testa hjälmar med (o)jämna mellanrum, sist 2021:Nej. Generellt så uppfyller cykelhjälmar samma officiella krav. MTB hjälmar ger generellt skydd på fler ställen, framförallt bakhuvudet, för att chansen är större att huvudet kommer i kontakt med (spetsiga) sten när man ramlar när man kör MTB. Hjälmar för DH uppfyller högre krav och är säkrare. Enda listan jag känner till av testresultat som har gjorts med samma testmetod är av Virginia Tech. Här blandas lvg och mtb hjälm i toppen av listan:
Bike Helmet Ratings
Virginia Tech Helmet Ratings - Bike helmets have been tested to evaluate their ability to reduce brain injury risk.www.helmet.beam.vt.edu
Problemet är att dom aldrig testar snygga hjälmar.Länsförsäkringar brukar testa hjälmar med (o)jämna mellanrum, sist 2021:
Nej friktionen lär minska. Detta lite beroende på hur du sitter på hojen. Styränds vxl, var ju ursrungligen för tempohojar...Ska installera styrändsreglage på mitt bockstyre. Vill dra växelvajer längs styret under styrlindan.
Kommer detta öka friktionen vid växling eller skapa annat problem?