Frågor om punka

karpp

Medlem
Frågor om punka
Hej ni!

Jag är ny på cykelpendling och lite lost. Fick stor punka pga glasbit i 1 mån gammalt däck och bytte ut däck & slang på verkstad. Nästa dag släpptes nästan all luft ut under cyklingen, fick slangen utbytt på verkstaden trots att de sa att de inte hittat något tydligt fel på den. Nu några dagar senare har jag fått punka igen i detta nya däck. Är det vanligt att få punka så ofta, kan det vara något annat fel på däck/cykel? Är mitt däck skräp (wtb riddler 45mm)? Cyklar tillsammans med min kille och han har inte fått några problem på samma väg. Tacksam för hjälp!

Frågor om punka
Nej, det är inte vanligt med punka så ofta och WTB Riddler är ett helt okej däck.

Skulle gissa att det sitter någon liten glasbit kvar på insidan av däcket. Om du plockar ut den punkade slangen, håller koll på orienteringen och letar upp hålet på slangen så blir det lätt att hitta.

Frågor om punka
Finns däck med bättre punkaskydd avsedda för utbana miljöer med mycket glas och skit på cykelbanorna, tex continental gatorskin.
Lite trögrullade, så köpt dom till min fru. :) Tror bara hon haft en punka på tre års pendling.
Ett däck utan för mkt mönster där glasbitar och stenflisor kan fastna är mer safe.

Senast ändrad:
Frågor om punka
Låter som att dom låtit praktikanten/lönebidragaren byta slang och att det sitter kvar en vass grej i däcket som gör hål i slangen. Kan tipsa om att lära dig byta slang själv. Är billigare och snabbare.

Frågor om punka
Håller med om att lära sig att byta slang själv. T.o.m. för en tummen-mitten-i-handen-typ som jag är det klart överkomligt. Och dessutom närmast nödvändigt om man cyklar längre turer och har slang (finns även slanglösa däck) och inte vill behöva ringa på hämtning eller taxi om olyckan är framme ute i "ödemarken".

Min ytterst anekdotiska och inte speciellt allvarliga hypotes är att punkteringsgudarna är lynniga varelser som straffar vissa hårdare än andra och dessutom kan få vredesutbrott som gör att man får flera punkteringar på kort tid. Mitt rekord är, om jag minns rätt, sju på en vecka nere i Italien. Var i slutet rätt less på ljudet när slangen töms på luft.

Frågor om punka
Nej, det är inte vanligt med punka så ofta och WTB Riddler är ett helt okej däck.

Jag gissar att det berör. WTB däck som följer med billigare cyklar är ofta skräp. Det är versioner som inte säljas löst och har en riktigt styv stomme och hård gummi. Otrevligt att cykla på och svårt att känna trycket med fingrarna. Jag vet dock inte om punkaskyddet. också är dåligt på billiga WTB däck.

Frågor om punka
Nummer ett är definitivt att det sitter kvar en glasbit i däcket och det är bara till att själv kränga av däcket och FÖRSIKTIGT kolla och känna. Nummer två är att det finns en skarp kant i fälgen. När däcket är av kolla att fälgbandet sitter centrerat och att det är släta ytor överallt. Jag har en gång haft nya hjul med punkteringar på löpande band. Det visade sig att fälgbandet hamnat lite snett och att det fanns vassa grader kring hålen för ekernipplarna.

Frågor om punka
Om den första punkalagningen var med både nytt däck och ny slang så är den efterföljande punkteringen konstig. Särskilt med tanke på att verkstaden inte kunde hitta något tydligt fel.

Annars så gäller det att vara väldigt noga när man lagar punkor. Det finns en orsak till punkteringen, och den sitter oftast kvar i däcket. Så om man lämnar in till en verkstad som har bråttom så kan det som rent hypotetiskt sitter kvar i däcket orsaka nya punkor. Jag lagar alltid mina punkteringar själv, och gör det överdriver noggrant, Men det lönar sig, jag får punktering kanske vart annat år.

Frågor om punka
Tack för alla tips och förslag!

Ja, den första lagningen var med nytt däck & slang och de sa att all glas var bortsköljt i samband med det. Vid den andra lagningen visste de inte vad som var fel (men hade väldigt bråttom och kollade inte så noga). Är mest förbryllad över hur jag kan ha sån otur med tre punkteringar på någon vecka ? får lära mig att fixa sådant själv då.

Frågor om punka
Vill man ha hjälp av sin LBS är det nog bättre att återkoppla där istället för här. Har man bytt slang och däck och fortfarande får punka så skulle jag tro att felet ligger annorstädes. Tror att en LBS kan byta slang utan orsaka punka så tror som ovanstående på fälgbandet.

Frågor om punka
en vanlig orsak till punka är onödigt högt däcktryck. är trycket lägre får det vassa inget mothåll. man klarar sig då relativt bra även med snabba och tunna däck.

har man återkommande problem med punka blir det lätt till att man köper kraftigare däck. de behöver högre tryck för att rulla acceptabelt. punkavinsten riskerar att utebli.

med 45 mm däck kan det vara lagom för gatubruk med 2.5 bar. rullar det i det läget trögt, är däcket enligt mig för träigt i sin uppbyggnad. vanlig orsak är för tätt och kraftigt mönster i däckets skuldra. har ingen erfarenhet av just wtb riddler, men skuldrans täta och höga mönster ser problematiskt ut.

ett liknande däck är tunder burt. där sitter kantdobbarna glesare, hindrar inte däckets deformation mot underlaget, och rullar fantastiskt även med låga däcktryck. det råkar också trots sitt relativt låga mönster och inte alltför mjuka gummi, ha ett oväntat riktigt bra grepp på vinterunderlag.

men är du verkligen ute efter att undvika punka till varje pris, köp ett däck med mer centralt gummi. men undvik tätt och hårt kantmönster till varje pris. det kan gärna finnas kantdobbar om man nu skall ut i terräng, men de bör alltså sitta glest.

Frågor om punka
Släpp ur luften. Vänd cykeln upp och ner om du inte har mekställ eller liknande. Ta av däck (helst utan vassa verktyg), slang och fälgband. Kolla om det finns skräp i fälgen, med finger och t ex tandborste. Ibland är ventilhålets kanter vassa, och ett snett fälgband kan blotta en vass ekerskruv.
Innan varje sak läggs tillbaka kolla mot skräp. Jag rekommenderar inte att skölja med vatten eller blåsa: 'Bara far ikring och fastnar igen. När sista däcksidan ska på, bör vassa verktyg undvikas. Det är lätt att göra hål på slangen.
Pumpa litet lätt, och krama in däcksidorna med tummarna, från bägge håll. När det slutat "knaka" ligger däcket fint mitt i fälgspåret. Sätt tillbaka och pumpa upp igen till vad det står på däckssidan. 1 Bar under max. brukar vara lämpligt.

Frågor om punka
Hittade inget vasst inuti och såg inget konstigt med fälgbandet heller. Men nu har jag lärt mig att byta slang själv i alla fall ?

Var hål på nya däcket dock, superlimmade igen och cyklade hem... Detta var ca 1mm brett, vad tycker ni, kan man fortsätta med däcket eller bör jag köpa nytt igen?

Frågor om punka
Hittade inget vasst inuti och såg inget konstigt med fälgbandet heller. Men nu har jag lärt mig att byta slang själv i alla fall ?

Var hål på nya däcket dock, superlimmade igen och cyklade hem... Detta var ca 1mm brett, vad tycker ni, kan man fortsätta med däcket eller bör jag köpa nytt igen?
1mm hål är inget problem för ett däck.

Frågor om punka

Bra jobbat ? om du inte har det så är det värt att ha några extra slangar liggandes hemma så man inte behöver traska till affären varje gång, och så har man ju förstås alltid med sig en extra när man cyklar. Och en liten pump. Så man kan laga när man är ute.

Frågor om punka
Har läst slarvigt, så det kanske är sagt redan. En klassiker är, att det på insidan av däcket sitter en eller flera uddar, som förr eller senare tar hål och kål på slangen. Inspektera gärna med både öga och fingertopp, förslagsvis när däcket är vrängt ut och in.

Tillbaka
Topp