frakta en cykel

jimjäe

Ny medlem
frakta en cykel
för ganska exakt 36 år sedan landade apollo 11 på månen. idag 2005 är det tydligen omöjligt att frakta hem sin cykel till sina hemtrakter via något kollektivtrafikbolag. ibland undrar man om utvecklingen verkligen går framåt... någon som vet hur jag kan få hem min cykel till värmland utan att plocka isär den i bitar å packa in den i kartong å betala 400 spänn för det?

frakta en cykel
Det är inte helt säkert att de verkligen landade på månen. Det är mycket som pekar på det motsatta. Och utvecklingen går framåt, har du testat att sms:a skiten?

Nä allvarligt så är det ju väldigt konstigt att det ska vara så svårt för SL att fixa. Men du kan ju packa ner hojen i en kartong och ta med den som en stor väska.
/Johan

frakta en cykel
jimjäe skrev:
-------------------------------------------------------
> någon som vet hur jag kan få hem min cykel till värmland utan att plocka isär den i bitar å packa in den i kartong å betala 400 spänn för det?

Enkelt, köp bil, i miljöpartistisk anda, o spy ut kolos o andra miljögifter.

Vi försökte i det längsta leva utan bil men gav till slut upp. Att tåg är ju dubbelt så dyrt och det omöjligt att få med sig hojarna. Det är mkt märkligt hur man detaljreglera alla möjliga och omöjliga saker, som vad som är tillständig alkoholhalt i öl, för att inte tala om byggreglerna, men man kan uppenbarligen inte stifta en lag som säger att man ska kunna ta med sig cykel på tåg.

O när vi köpte bil tänkte vi köpa en miljövänlig, som släpper ut lite kolos, men gav upp även det projektet p g a miljöpartiets straffskatt på diesel.

Per

frakta en cykel
bigmollo skrev:
> Det är inte helt säkert att de verkligen landade
> på månen. Det är mycket som pekar på det motsatta.

Finns det egentligen något som pekar på att de verkligen landade på månen?

Annars får man ta med sig cyklen "gratis" på flyget.

// MickeM

frakta en cykel
vad menas med "gratis"?
kan jag ta en standby-biljett till karlstad från arlanda å få frakta cykeln i det priset??
det är ju perfekt annars... det är ju bara att cykla till arlanda från uppsala...

frakta en cykel
Som jag fattar det hela får man (med SAS) ta med cyklen (man måste kolla innan om det går på just sin avgång) på flyget och det kostar inget. Men vikten räknas mot den vikt du får ta med dig på din biljett (20kg i vanliga fall). Så har du massor med annat baggae kan det ju kosta en slant i övervikt om de är elaka.

// MickeM

frakta en cykel
oxr skrev:
> Cykeln går väl ner i fyra sopsäckar om man tar av
> hjulen, inget jätteproblem egentligen.
>
> *Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att
> ha*

Nääe inte om man vill kasta den, men han ville ju frakta den ;-)

Senast redigerad av en moderator:
frakta en cykel
Som stor mineralsamlare blir jag lite skeptisk till allt detta snack om att människan inte skulle ha varit på månen. Det absolut största beviset på att amerikanarna faktiskt var på månen är att de hade stenar med sig hem. ”Trams det är ju bara gråsten!” tänker du kanske. Visserligen är de grå (svarta), men det ÄR helt omöjligt att fabricera motsvarande stenar det går helt enkelt inte.

-Pelle

frakta en cykel
Ang månlandningen, så finns det massor som pekar på att dom har landat där, resten är bogus. googla efter svaren på frågorna som dom fjompiga fjortisarna som tvekar frågar ;)

Jag har rest lite med min cykel (enhjuling) och det har aldrig varit några större problem. På tunnelbanestationen stadion så blev dom lite sura när vi cyklade runt 8 st på en (nästna tom) perrong, men sa snällt åt oss att sluta så var det inte mer med det.
Enligt mina erfarenheter så är bästa sättet att resa med den att ta ur sadelstolpen, skruva lös hjul och pedaler, torka av runt gängorna på vevarmarna, ta hjulet löst och resten i väskan, det tar inte så stor plats.. det enda dom klagade på i säkerhetskontrollen på arlanda var en 5mm insexnyckel, men det var safe.

2hjulingar är så skrymmande! :)

Ett väldigt bra sätt är att du cyklar dit den, en semester till semestern ;)

frakta en cykel
Packa ner cykeln i någon sorts större kartong eller tejpa ihop något kartongliknande runt cykeln av stora kartongark. Kolla i t.ex. sopsorteringsrummet om någon slängt kartong från ikeamöbler.

Jag packade ner cykeln med avtanga hjul och avskruvat styre i ett tejpat paket förra veckan och tog med på tåget. Tänk bara på att ta en avgång med lite folk på (de är ju billigare också:) eftersom det kan vara lite bökigt att stuva in hela paketet i tåget. Alternativt var tidigt på plats innan avgång. Ska du bära en bit så kanske ett par små hjul under (skateboard fastsatt under paketet?) kan hjälpa. Tror även att det är lättare att ta med sig lite större paket på bussen, de har stora lastutrymmen.

Men men, synd att det ska vara så krångligt för oss som inte har/vill ha bil för att skita ner. SJ är ett urtidsmonster som inte ändrar sina regler i första taget (om det inte är till det sämre, typ höja priserna, då går det undan!)

frakta en cykel
Kvarts skrev:
> Som stor mineralsamlare blir jag lite skeptisk
> till allt detta snack om att människan inte skulle
> ha varit på månen. Det absolut största beviset på
> att amerikanarna faktiskt var på månen är att de
> hade stenar med sig hem. ”Trams det är ju bara
> gråsten!” tänker du kanske. Visserligen är de grå
> (svarta), men det ÄR helt omöjligt att fabricera
> motsvarande stenar det går helt enkelt inte.
>

Fast dessa stenar kan ju lika väl ha kommit farandes till jorden i form av meteoriter eller liknande. Finns väl rätt mycket sten som är utomjordisk att hitta om man rotar runt lite. Så det känns som ett ganska tunnt bevis eller missar jag ngt. ? (nu är jag ingen mineralsamlare för visso, även om jag brukar tro det varje gång jag skall bära med mig något).

// MickeM

frakta en cykel
lleberg skrev:
> Ang månlandningen, så finns det massor som pekar
> på att dom har landat där, resten är bogus. googla
> efter svaren på frågorna som dom fjompiga
> fjortisarna som tvekar frågar ;)

yeah, yeah... är väl inte fjårtisar som tvekar om det det är nog rätt hög snittålder på såna... BTW. nu tycker jag mig ana några svarta helikoptrar i horisonten så jag skall nog inte säga mer... Kan ju vara lekage i min farad-bur...

>
> det enda dom klagade
> på i säkerhetskontrollen på arlanda var en 5mm
> insexnyckel, men det var safe.

Tog du cykeln som handbaggage?

Annars, hur pass förstörd blir cykeln om man tar den på flyget, har en polare som envist påstår att han aldrig skulle våga flyga med sin, men jag funderar på att göra det i slutet på sommaren så det vore kul att se vad folk tycker. (har flugit med cykel flera gånger förut men det var med billig cykel doch har inget pajat vad jag noterat).

// MickeM

frakta en cykel
mickem skrev:

> Annars, hur pass förstörd blir cykeln om man tar
> den på flyget, har en polare som envist påstår att
> han aldrig skulle våga flyga med sin,

Han snackar skit. Det gäller naturligtvis att förpacka cykeln på ett bra sätt. Gör man det är det inte minsta fara. Vi har flugit med våra hojar till alla möjliga länder, Thailand, Singapore, Indien, Vietnam, USA, Spanien, Schweiz, och till vissa flera gånger, och har aldrig haft minsta problem.

Per

frakta en cykel
Är det någon mer än jag som haft problem med att däcken sprack efter flygtur? Kan det vara så att det är smart att inte ha för högt tryck under transporten?

frakta en cykel
Abbesnabb skrev:
> Kan det vara så att
> det är smart att inte ha för högt tryck under
> transporten?

Nej, det är en myt att däck exploderar av tryckskillnaderna, att trycket är så lågt på hög höjd att de smäller, det är ren o skär myt. Däremot brukar vi släppa ur en del luft ur däcken när vi boxar hojarna. Skälet är dock uteslutande att de blir mindre, att de går lättare ner i boxarna, hojen blir ju drygt 2 cm kortare och marginalerna är ofta små.

Per

Tillbaka
Topp