Frakta MTB med Tesla Model Y

Nej, X1 har en löstagbar skitkrok som original (baserad på mini countryman plattformen). Jag vet jag har eländet och förbrukar en burk wd40 varje år innan besiktningen.

Tjena!

Sluta ha kroken på när du inte använder den. Dels så slipper man jobba inför besiktingen och dels så får du mycket bättre krockskydd.

Nu har det gått ett år till sedan förra inlägget. Vad är era erfarenheter av montering av drag för cykelhållare på en model Y?

Står i valet och kvalet mellan model y och id4. Är mest sugen på en model Y men blir lite tveksam just runt att det verkar meckigt att få dit draget när det sak transporteras cyklar (sker varje vecka under cykelsäsongen).

Det är markant enklare än på Model 3, milt uttryckt. På den sitter det under bilen och sätts i uppåt. På MY sitter luckan i nederkant på stötfångaren och man sitter in draget horisontellt. Men det är helt manuellt, dock inte krångligare än på någon annan bil med vanlig löstagbar krok skulle jag säga.

Körde jag med det varje vecka hade jag nog låtit det sitta, det gjorde jag på 3:an över sommaren.

Absolut. Bättre än trean på alla sätt utom att det inte är riktigt lika mycket gocart, istället är den väldigt mycket mer praktisk i vardagen med enklare insteg, rymligare kupe, stor bagagelucka och lättlastat bagageutrymme (men egentligen inte SÅ mycket större än på trean). Imponerande låg förbrukning trots att det är en riktigt stor och rymlig bil, och väldigt mycket mer välbyggd och oskramlig jämfört med den USA-byggda Model 3 vi hade innan.

Onödigt snabb, och räckvidden har aldrig varit ett problem för oss. Vår vanligaste långresa är ca 35 mil och den klarar vi utan laddstopp oavsett förhållanden.

Vi har inte haft några verkstadsbesök alls under de rätt exakt 1700 mil bilen rullat sen i somras.

Saker jag inte gillar är främst stolarnas "veganläder" som känns rätt plastigt, hade hellre haft textilklädsel. Men det är lättskött och verkar hållbart. Automatiska torkarna fungerar dåligt i mörker. Det händer att bilen sänker farten när man kör med autopilot/farthållare för att den tror att det är ett hinder framför trots att det inte är det, och den är lite väl försiktig med fartökning när bilen framför dig går in i högerfil på motorvägen. Annars fungerar AP bra om man använder det som det är tänkt, på motorväg och större vägar. Väldigt skönt på långa resor, används alltid på motorväg av mig.

LR från mitten av 2022. Beställde som tur var i början av 2021 så jag betalade inte priset som var när de var som dyrast.

Jag tror dock att en RWD är gott och väl tillräckligt för de allra flesta, det batteriet är mindre känsligt för att stå med hög laddnivå över tid så vardagräckvidden är nog fullt jämförbar. Däremot presterar de sämre vid laddning och i kallt väder, det ska man vara medveten om. Kostar ca 100 kkr mindre, det är en rätt drastisk prisskillnad.

Såhär gör jag:
- 1-2 personer med 1-2 cyklar, fällt baksäte, tar av framhjulen så blir det lättare att lasta. (1 cykel så behåller jag framhjulet på)
- Fler cyklar eller mycket bagage, Velocompact på kroken.
- Brutalt mycket baggage så blir det takbox också.
-5 gubbar på cykeläventyr, 4 cyklar bak på Velocompact, takbox samt en hoj på taket.

Förbrukningen lägst övert, högst längst ner. Men det kanske är självklart.

Modell YLR -22

Allt som stör luftströmmarna runt bilen ökar förbrukningen.
nä, det stämmer ju inte. De heter spoilers just för att de stör luftströmmen. Man vill omvandla laminär strömming till turbulent, gärna långt bak - t ex på bakluckan. Men med det sagt, en cykel på kroken ökar motståndet. En cykel på taket ökar dock motståndet 4-10 gånger mer.

LR från mitten av 2022. Beställde som tur var i början av 2021 så jag betalade inte priset som var när de var som dyrast.

Jag tror dock att en RWD är gott och väl tillräckligt för de allra flesta, det batteriet är mindre känsligt för att stå med hög laddnivå över tid så vardagräckvidden är nog fullt jämförbar. Däremot presterar de sämre vid laddning och i kallt väder, det ska man vara medveten om. Kostar ca 100 kkr mindre, det är en rätt drastisk prisskillnad.

Jag har 37 mil till lantstället och vill helst kunna nå dit utan laddning. Jag passerar visserligen någon av Strängnäs/Mariestad för det mesta men ibland vill man kunna ta andra vägar.

Som familjebilsalternativ är model Y verkligen svårslagen idag, det går liksom inte att komma runt. Dessutom går den ju i praktiken att köpa över disk, till skillnad från de flesta andra biltillverkare som stoltserar med årslånga leveranstider. Fascinerande.

Jag och barnen cyklar med friluftsfrämjandet varje vecka så 4 cyklar ska transporteras 1-2ggr i veckan. Så smidig pålastning är viktigt.
Men jag har nog i princip bestämt mig för Model Y. Får man rutin på det tror/hoppas jag det funkar bra!

Jag har 37 mil till lantstället och vill helst kunna nå dit utan laddning. Jag passerar visserligen någon av Strängnäs/Mariestad för det mesta men ibland vill man kunna ta andra vägar.

Det kommer du göra i normalfallet om det inte bara är motorväg i 110-120, en riktigt tuff vinterdag med snöslask och motvind kanske du inte gör det. Marginalerna blir större ju mindre motorväg du kör, det går att köra 45 mil om du kör 70-80.

Som familjebilsalternativ är model Y verkligen svårslagen idag, det går liksom inte att komma runt. Dessutom går den ju i praktiken att köpa över disk, till skillnad från de flesta andra biltillverkare som stoltserar med årslånga leveranstider. Fascinerande.

Fast det beror på vilken färg du väljer också, vissa beställde den röda för ett år sen och har inte fått ännu. Välj en vit eller en svart så är du hemma :-)

Tillbaka
Topp