Frakta MTB med Tesla Model Y

har dumt nog inte heller dragkrok på min bil. men det är problemfritt att frakta med avtaget framhjul på en liten plastpresenning inne i bilen.

den är 380 cm lång, och det kan rimligtvis inte vara någon trängsel med liknande arrangemang inne i en tesla y?

i min går det förresten in två cyklar.

Den är 1600 hög? Man behöver nå ~150-200mm över sitt eget huvud beroende på vilket ställ man använder.

Den har vanliga dörrar? Då kan man stå på tröskeln med.

Det gör man på många andra märke med, halvledar-bristen gör att Toyota har problem att leverera krokar i alla fall. Sitter väl nåt i kabelstammen.
En kompis som beställt ny tjänstebil, nån Audi, fick bakläxa av leasingbolaget att den måste ha krok, när han lade till det förändrades leveranstiden från 6 veckor till 6 månader ?
Så ja, det verkar vara fler som har problem att få fram dragkrokar just nu.

Cykel på taket ska undvikas på ev då det drar ganska mycket - hittade uppgift om 15-20% mer.... Jag kommer att byta från mina Thule Outride till ett drag monterat Velspace. Draget på BMW I4 är, gudskelov, fabriksmonterat och helt automatiskt, dvs ut/infällning.

Fördelen med att ha de på taket är de förblir hyfsat rena men det är ju alltid lite av ett meck att lyfta upp dem. Dyrt blev det också då jag lyckades spräcka ett helt panoramatak av en framgaffel...

Cykel på taket ska undvikas på ev då det drar ganska mycket - hittade uppgift om 15-20% mer.... Jag kommer att byta från mina Thule Outride till ett drag monterat Velspace. Draget på BMW I4 är, gudskelov, fabriksmonterat och helt automatiskt, dvs ut/infällning.

Fördelen med att ha de på taket är de förblir hyfsat rena men det är ju alltid lite av ett meck att lyfta upp dem. Dyrt blev det också då jag lyckades spräcka ett helt panoramatak av en framgaffel...
BMW:s fabriksmonterade krokar är helt fantastiska, bara att trycka på en knapp så fälls den ut resp in. Inget meck med avtagbar krok som rostar fast och jävlas, helt otroligt att det finns tillverkare som fortf håller fast vid sånt mög.

BMW:s fabriksmonterade krokar är helt fantastiska, bara att trycka på en knapp så fälls den ut resp in. Inget meck med avtagbar krok som rostar fast och jävlas, helt otroligt att det finns tillverkare som fortf håller fast vid sånt mög.
Dessutom är ju elkontakten väldigt enkel att komma åt. Har haft automagisk krok på min Merca sedan flera år och kan inte tänka mig en annan lösning.

Tror att även BMW håller på med sånt; iaf finns det en X1 i min närhet som har löstagbar krok...

Men jag håller helt klart med om att vikafram-krokar är guld.

The Tesla way… krok monteras inte på fabrik utan eftermonteras lokalt. Kroken går dock inte att köpa ÄN. Kanske är nån precious halvledare i kroken??‍♂️
Det var väl så att kroken skulle följt med bilen men pga någon återkallelse så får man kroken i efterhand. Dom trodde Jan-Feb den senaste infon jag fick.
Eftermontering av krok på Model 3 är inte möjligt då dom typas olika.

Det är inte amerikanskt skit till Model 3 och Y, det är Westfalia. Och de verkar ha grymma problem att få fram krokar.

Undrar ändå lite vad det är som saknas för att göra dragkrokar. Model 3 levereras med allt utom själva löstagbara kroken om man beställt dragkrok.

Undrar ändå lite vad det är som saknas för att göra dragkrokar. Model 3 levereras med allt utom själva löstagbara kroken om man beställt dragkrok.
Återkallelse är beskedet från Tesla. Med andra ord har nog westfalia hittat något riktigt knas som skulle kunna innebära personrisker. Ligger då antagligen lite efter i sina leveranser.

Återkallelse är beskedet från Tesla. Med andra ord har nog westfalia hittat något riktigt knas som skulle kunna innebära personrisker. Ligger då antagligen lite efter i sina leveranser.

Fast de har mig veterligen inte återkallat några redan levererade krokar.. Det är helt klart intressant.

Min 3:a berörs av en återkallelse, en sladd till backkameran som kan gå sönder. I USA är backkamera tvingande sen ett gäng år tillbaka så de får glatt fixa det. Fick ett mail om att de kommer boka in en ranger som kommer ut och fixar..

Fast de har mig veterligen inte återkallat några redan levererade krokar.. Det är helt klart intressant.

Min 3:a berörs av en återkallelse, en sladd till backkameran som kan gå sönder. I USA är backkamera tvingande sen ett gäng år tillbaka så de får glatt fixa det. Fick ett mail om att de kommer boka in en ranger som kommer ut och fixar..
Den där Rangerservicen är ganska smidig måste jag säga.

Mina mätningar visar ungefär samma ökning av bränsleförbrukning med cykel på tak vs krok. 15-20% på bägge.
Menar du att det är samma ökning på krok bakom bil? Bäst är ju att ha cykeln i bilen av alla möjliga skäl. Jag kanske får återgå till det. Dessutom behöver man ju då inte vara orolig om man då o då släpper loss all kraft som erbjuds i en ev. :-)

För en som inte förstår:
Varför vill man fälla in eller ta bort dragkroken?
Den är ju jättebra. Idag använde jag den som fotstöd när jag knäppte pjäxorna.
Ibland skyddar den mot närgångna bilister. Bra att ha när man backar och vill putta på något. Den går att låsa fast cykeln i osv...

När är dragkroken i vägen ? Har aldrig hänt mig iaf.

Tips, skaffa ett sånt där riktigt gummiskydd som tål litet, så kan man stå på kroken utan att halka.

Och till trådstartaren: Klart du ska ha dragkrok och ett bra cykelställ !
Håll ut, håll i. Snart kommer kroken.?
Och en pall att kunna lasta snyggt på taket är givet.

För en som inte förstår:
Varför vill man fälla in eller ta bort dragkroken?
Den är ju jättebra. Idag använde jag den som fotstöd när jag knäppte pjäxorna.
Ibland skyddar den mot närgångna bilister. Bra att ha när man backar och vill putta på något. Den går att låsa fast cykeln i osv...

När är dragkroken i vägen ? Har aldrig hänt mig iaf.

Tips, skaffa ett sånt där riktigt gummiskydd som tål litet, så kan man stå på kroken utan att halka.

Och till trådstartaren: Klart du ska ha dragkrok och ett bra cykelställ !
Håll ut, håll i. Snart kommer kroken.?
Och en pall att kunna lasta snyggt på taket är givet.
Jag har exakt samma funderingar. Hatar att hålla på och kräla bakom bilen för att sätta på dragkroken. Och inte kan man låsa den och låta den sitta, för på bilprovningen måste den ju naturligtvis lossna. VARFÖR???

Tillbaka
Topp