Fraktskador

Rogger

Ny medlem
Fraktskador
Hej.

Jag har bestämt mig för att skaffa en Scott Ransom, troligen en från 2006.
Hälst vill jag ha en Ransom 30, dessa verkar vara svåra att få tag på dock.

Jag har sett en affär som enligt sin hemsida ska ha denna cykel i storlek large, vilket jag söker.
Affären ligger i Skottland.

Sannolikheten att dom inte ens vill skicka den är nog ganska stor, men jag ska ringa dit snart.

Jag undrar hur det fungerar med frakten.
Vad händer om cykeln skadas under frakten?
Om dom inte skickar vanligen, men kan tänka sig göra det, så antar jag att ansvaret hamnar på mig?
Måste jag försäkra mig mot detta?

Pratade med en på jobbet som sa att det stod i avtalet om det var en själv eller säljaren som har ansvaret.
Inte så skoj om ramen är bucklig när man får cykeln, och så får man stå för det själv. :/

Förrästen, är det vanligt med fraktskador?

Tack på förhand!

Mvh Roger.

Edit: Ändrade rubrik.

Senast redigerad av en moderator:
Fraktskador
Det är nog vanligast att transportören har ansvar för transporten, (typ. BTL eller UPS)
Dom har försäkringar som täcker ev. skador som uppkommer när dom har hand om dina grejor.
(det ingår så att säga i frakten)

Fraktskador
Jag har fått två ramar kvaddade i transporten, i båda fallen slutatde det med att försäljaren refundade mig och själva slogs med transportbolagt. I ena fallet TNT i andra svenska posten.

Så, kolla att de har en försäkring när de skickar bara.

Fraktskador
Jag har en fraktskada på min cykel jag fick i fredags, mailade butiken och fått svar att de ska skicka en ny bakväxel. Verkar skötas ganska bra men rekommendationen är ändå att du försöker höra med tidigare kunder, osv.

Fraktskador
Okej, det låter ju ganska betryggande.

Fast det faktum att affären ligger så långt bort oroar mig.

Det verkar vara en seriös affär i alla fall.
www.dalescycles.com

/Roger

Fraktskador
Nja, fick just reda på att dom inte skickade saker över havet. :)

Min bror hjälper mig att kolla, och han skulle ringa igen och se så att dom har cykeln och om dom möjligen kunde göra undantag med frakten. Vad förlorar dom på att skicka den hit?
Massa jobb och risker dom inte orkar ta i då dom inte gör det i vanliga fall, antar jag.

Så, om cykeln ens finns i rätt storlek måste jag nog åka dit och köpa den om jag vill ha den.
Så jag vet inte, kanske bör fundera mer seriöst på att välja Ransom 40 -06 istället.
Denne hade Scott kvar i lager så den kan man få beställd till en affär.
Till ett fint pris dessutom.

Undrar hur mycket som skiljer mellan 30 och 40.
Klenare gaffel på 40 och annorlunda bromsar.
Ska jämföra lite.

/Roger

Tillbaka
Topp