Fram med dina bästa tips på fjällcykling !!!!

Jeppe Dav

Medlem
Tänkte kolla med denna mycket potenta erfarenhetsbank vad ni har för grymma tips på Fjällcykling ... har kört Jämtlands Triangeln medsols och Helags .... Båda riktigt trevliga .. Helags var riktigt kul nedför med mycket flow... Blåhammaren - Storulvån är också riktigt kul ..

Tacksam för tips på liknade cykling och gärna med flow nedför :-)

Låktatjåkka - Björkliden, den sträckan pissar på det mesta i jämtland/härjedalen. Den ligger dock ganska mycket längre bort.

Hundshögen (toppen) - Arådalen, Bräckvallen - Morbodarna(inte så mkt flow, snarare motsatsen, men sjukt skoj), Lillfjället - Nyvallen (den här sträckan har stor potential, men jag har inte testat den än).

Okey Tack !! Låter som ett givet mål 2016 .. Låktatjåkka - Björkliden körde du med packning/tält mm eller dagsturer ?

Lederna kring Stekenjokk tycker jag är riktigt fina. Både engagera och flerdagars mellan stugor alt tält om man känner för det

Bild googlade Stekenjokk ...ser ju ball ut ..ser ut att ligga rätt långt upp ... så pass långt ut så att man inte får någon träff på Google maps ;-)

Nu har jag bara cyklat i Jämtlandsfjällen men min röst går till: Från Storulvån förbi Gåsåns vindskydd och ner i Holkendurre till Ljungans vindskydd. 6 mil t.o.r. och mest fantastisk cykling.
/Eric

Hällreänbra skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag bara cyklat i Jämtlandsfjällen men
> min röst går till: Från Storulvån förbi
> Gåsåns vindskydd och ner i Holkendurre till
> Ljungans vindskydd. 6 mil t.o.r. och mest
> fantastisk cykling.
> /Eric

Fast det är ju rätt platt. Ska man nu cykla i fjällen behöver man ju inte hålla sig i botten på dalgångarna :)

Halloj!

Jag kan varmt rekommendera Västerbotnsfjällen, framförallt följande:

HEMAVAN/TÄRNA
Ryfjället i Tärnafjällen: nästan 1000 höjd, och helt sjukt bra. Blockstensterräng högst upp men stigen som går ner för det fjället är banne mig i världsklass. Utmananande men så jäkla gödig.

Lilla Murtsertoppen i Hemavan. Kort och fin tur (kanske 400 höjd?). Lite stök, mycket flow.

Syterskalet -> Solberg, Hemavan-Tärna XC-tur som tar tid och tar dig över diverse bäckar. Sjukt snygg och sjukt jobbig. För mig tog den nog 7 timmar. Bil krävs i Solberg för att man inte ska måsta cykla några mil på väg hem igen.

Dalåjve, Hemavan. Skogsåkning deluxe.

Gerthuvarrthu (eller nåt sånt), Tärna. Kort och mkt bra skogsåk.

Jag fortsätter min harang :)

KLIMPFJÄLL/STEKEN/SAXNÄS:

Stekenjokk-Tjåkkele-Klimpfjäll: XC-tur med lite upp och lite ned. Alla kan cykla. Mkt fin terräng. Antingen fixar man bil till Klimpfjäll för transport tillbaka till Steken, eller så får man cykla 2 mil i uppförsbacke. Man kan också cykla jeepvägen på ansia vägen från STeken till Klimfjäll, men då bör man se till att det är torrt. Är det blött är det bara sumpigt. Mkt enkel stig.

Sen har jag hört att det finaste stället som finns i den nejden är om man fortsätter från Tjåkkele mot norge. där ska det finnas sandåsar som är sjukt trevliga att cykla på, men där har jag inte vart.

MARSFJÄLLET!! Hurra vilket berg! Långt som faan att ta sig, och ja, det är lite blockterräng men satan så snyggt! Jag har bara cyklat från Fatmomakke och upp till fjället. den vägen går upp och ned och är rätt dryg för att vara ärlig. Om jag skulle göra om det skulle jag ta mig upp från Marsliden. Den dalen som man får cykla i då är helt sjukt snygg.

Jag tycker också att Greipesvaare i den lilla byn Grundfors (som man kommer till om man inte svänger av till höger mot Fattmomakke) är grymt fin, särskilt skogsåkningen. Det är dock ett kort åk.

I Kittefjäll har jag bara cyklat i Grantonskalet. det är XC-cykling som är fin om det är torrt. Jag tror dock att det kan vara fint att fara upp mot Blerikestugan mot Marsfjällen.

I Borgafjäll är det fint att fara upp mot Klöverstugan. Lite XC-lite utför. Stigen uppför Borgahällan är förjävla brant och jäkligt svår.

Nån dag vill jag cykla från Hemavan till Borga. Punkt.

Finns nog en och annan RR om Bästerbotnsfjellen också...

I övrigt är Norska fjäll bra :).

Luthman Photography skrev:
> Hällreänbra skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu har jag bara cyklat i Jämtlandsfjällen men
> > min röst går till: Från Storulvån förbi
> > Gåsåns vindskydd och ner i Holkendurre till
> > Ljungans vindskydd. 6 mil t.o.r. och mest
> > fantastisk cykling.
> > /Eric
>
> Fast det är ju rätt platt. Ska man nu cykla i
> fjällen behöver man ju inte hålla sig i botten
> på dalgångarna :)

Man behöver inte men det är väldigt fint där :)
/Eric

somebody skrev:
> Norges riktiga berg ligger lika nära som våra
> svenska kullar, åk dit istället.

Anderna eller Himalaya ligger bara ett par flygresor bort från Norges stenblock, åk dit istället.

Stort tack för riktigt bra tips !!! Norge känner jag till och det är sjukt fint där ...men det tar ju så sjukt lång tid att komma dit ju... 80km/h och varenda norrman kör 79,5km/h ... ;-)

Tillbaka
Topp