Frambroms h/v

• Trådstartare Trådstartare Dan Berghult
  • Start datum Start datum
D

Dan Berghult

Guest
Frambroms h/v
Hej,

Fick min första MTB i fredags. Kul! Men upptäckte att frambromsen satt på vänster sida på styret. Kollade runt i lite olika MTB-tidningar och som jag tycker det verkar vara så är det lite upp till var och en hur man vill ha det?

Själv tror jag att jag vill ha frambromsen på höger sida (van fråm MC).

Men jag tänker att det kanske finns något bra skäl att ha frambromsen på vänster sida.

Finns det något bra skäl för detta måntro?

Dan

Frambroms h/v
finns säkert svar.
jag säger min teori, inte två viktiga reglage för samma hand. man har ju ofta bakväxelreglage för högerhanden, eller alltid. Inbromsning och växling bak samtidigt är inte helt ovanligt iaf när jag cyklar, både växla och bromsa tror jag skulle ge väldigt lite kontroll då det bara skulle vara över att greppa styret med 2 fingrar.

Frambroms h/v
I England är bromshandtagen "moto-style", dvs frambroms höger och bakbroms till vänster.

Köper man Avids hydraliska bromsar så kan man montera dem hursomhelst.

Frambroms h/v
Det är i länder med vänstertrafik som man kör "moto-style", dvs frambromsen på vänster sida. Det har sin grund i att man ska kunna göra sväng över mötande trafiks körbana och räcka ut handen och ändå hålla i det reglage som man bromsar bak med. I england är det lag på att nya cyklar som säljs har bromsarna monterade så.

I Sverige är det standard att ha tvärtom, dvs så som du fått din cykel.

Frambroms h/v
man kan väl iofs sätta slang på valfritt handtag med vilka som helst va?
eller är det någon som använder öronmärkta slangar?

ed: tycker fortfarande min teori om inbromsningar & växlingar var bra

Senast redigerad av en moderator:
Frambroms h/v
Dan Berghult skrev:
> Själv tror jag att jag vill ha frambromsen på
> höger sida (van fråm MC).
>
> Men jag tänker att det kanske finns något bra skäl
> att ha frambromsen på vänster sida.

Nej, det är en smaksak, vad folk har, vänster eller höger, är oftast en produkt av hur bromsarna på deras första hoj var monterade, och sedan byter man inte när man en gång vant sig.

För egen del har jag utan undantag frambromsen på höger hand på mina hojar, och skulle inte vilja byta. Frambromsen är absolut viktigast i många lägen och också den broms som kräver mest modulation och normalt har högerhänta bäst, känsligast, motorik i högerhanden.

Frambroms h/v
jomper skrev:
-------------------------------------------------------

> Det är i länder med vänstertrafik som man kör
> "moto-style", dvs frambromsen på vänster sida. Det
> har sin grund i att man ska kunna göra sväng över
> mötande trafiks körbana och räcka ut handen och
> ändå hålla i det reglage som man bromsar bak med.

Tackar, där lärde jag mig något, min första cykel med handbromsar var faktiskt en indisk, som jag köpte när jag arbetade i Nepal, en Hero, säkert minst 25 om inte 30 kg tung.

27.jpg

Svart och oväxlad, inga vajrar, istället opererades bromsarna med "hävstänger". Den hade liksom alla andra indiska hojar frambromsen på höger sida o sedan dess har jag alltid haft det.

Frambroms h/v
Tackar för all information!

Man blir lite imponerad. Lägger in ett inlägg. 10 minuter senare 7 svar...

Tack alla!

Dan

Frambroms h/v
Jag kör också med frambromsen för höger hand, känns bättre eftersom jag har bäst kraft där och vant mig. nackdelen är om man ska köpa nya att man får kolla lite extra. Jag tycker du ska köra på det sättet som känns bäst, troligen men höger hand till frambromsen och vänster till bakbromsen. Speciellt om du fortfarande kör mc och då slipper tänka om när du byter.

Frambroms h/v
Man är oftast starkare i höger hand.
Därför, (tror jag), är det bättre att ha frambromsen på vänster sida vid en eventuell panikbromssituation.

Sist jag vurpa var jag tyvär ÄNDÅ tillräckligt stark för att lyckas med en fetstoppie i hög fart.
fick lite asfaltseksem på kinden :)

Frambroms h/v
Jag har hyffsat många år bakom styret på motorcykel (landsväg, cross, roadracing) och jag har alltid kört med standardmonterade bromsar på cykel. Har aldrig haft problem med det(kan bero på att jag alltid kombinerat cykel/mc) och jag anser att bakbromsen(högerhanden) är den jag hellst bromsar med när jag cyklar, mindre risk för vurpor då, sen reglerar man stoppsträckan med frambromsen. På motorcykel bromsar man ju bara med högerhanden, kombinerat med valfri styrka fotbroms. Givetvis ändrar man det om det känns fel.

Frambroms h/v
Pålle skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har hyffsat många år bakom styret på
> motorcykel (landsväg, cross, roadracing) och jag
> har alltid kört med standardmonterade bromsar på
> cykel. Har aldrig haft problem med det(kan bero på
> att jag alltid kombinerat cykel/mc) och jag anser
> att bakbromsen(högerhanden) är den jag hellst
> bromsar med när jag cyklar, mindre risk för vurpor
> då, sen reglerar man stoppsträckan med
> frambromsen. På motorcykel bromsar man ju bara med
> högerhanden, kombinerat med valfri styrka
> fotbroms. Givetvis ändrar man det om det känns
> fel.

Låter ju vettigt. Får flytta om handtagen till vänsterframbroms.

Rätt kul egentligen. Man är förvirrad - ställer en fråga - blir mer förvirrad ;-)

Tack alla!

Dan

Tillbaka
Topp