Frambroms missljud ny cykel White XC 290 Pro

joppa88

Medlem
Hej!

Köpte en cykel från xxl - en https://www.xxl.se/white-xc-290-pro-deore-11s-22-terrangcykel-herr-svart/p/1179917_1_style
Första gången jag "monterar" en cykel.

Frambromsen fram låter, dvs. skivbromsen tar emot bromsbeläggen.

Jag har testat ta av hjulet, sätta på det igen, lossa två insektsbultar och hålla inne frambromsen och sedan skruva åt dessa men får inte bort ljudet 100%.
Även testat ta bort hjulet, ta en flat skruvmejsel som jag rengjort i kemisk ren bensin och "särat" på beläggen och centrerat om skivan - men får inte till det.

Kan skivan vara skev? Är beläggen skeva / felsatta? Slits det missljudet bort om man bromsar mer så beläggen blir slitna snett? Cykelverkstad nästa? Bor 75km från närmsta XXL annars hade jag tagit dit den men kanske blir sista utvägen

Är det farligt för cykeln att cykla med detta missljud och förstör man bromsskivan och beläggen?

Filmade lite https://vimeo.com/manage/videos/732450601

Prova att lossa skruvarna lite och justera in oket för hand, utan att bromsa. Om du kollar från ovansidan på oket så brukar man kunna se lite ljus mellan skivan och beläggen. När du tycker du fått till det så skruvar du åt skruvarna och testar om det fortfarande låter.

Metoden med att lossa skruvarna, bromsa och dra åt tycker jag är kass. Det är mycket enklare att bara titta som rassemousse sa. Man får vara lite finkänslig när man sen börjar dra åt skruvarna så att man inte rubbar läget på oken.

Lossa och klämma till brukar funka för att få oket någorlunda centrerat, men för att få det perfekt brukar jag skruva fast oket lite halvlöst och sedan knacka försiktigt med en träklubba eller skruvmejselskaft för att justera den där sista halvmillimetern så att det är helt centrerat.

Lossa och klämma till brukar funka för att få oket någorlunda centrerat, men för att få det perfekt brukar jag skruva fast oket lite halvlöst och sedan knacka försiktigt med en träklubba eller skruvmejselskaft för att justera den där sista halvmillimetern så att det är helt centrerat.
Halvspänt och rulla cykeln lite har jag fått ta till på mt200 som inte ville centrera.
Annars brukar lite skrap lösa sig

Nya skivor o belägg måste köras in ordentligt för att slippa tjut. Receptet brukar vara 20 moderata inbromsningar i lätt nerförsbacke. Följt av 10 hårda, men inte till stopp. Skall visst vara bra med en skvätt vatten på oken mellan inbromsningarna

Bytt skiva fram / bak om du tror den är sned
Bak är inga missljud alls, vill inte riskera att få två problem när jag har ett - vad får dig att tro att skivan baserat på videon INTE är sned? Man ser tydligt att när hjulet roterar minskar distansen till bromsbeläggen - en rak skiva bör ju ha samma distans hela rotationsvarvet rimtligtvis? Kanske jag som tänker fel och är ologisk?
Nya skivor o belägg måste köras in ordentligt för att slippa tjut. Receptet brukar vara 20 moderata inbromsningar i lätt nerförsbacke. Följt av 10 hårda, men inte till stopp. Skall visst vara bra med en skvätt vatten på oken mellan inbromsningarna
Blir inte det en sned inslitning av precis allt då? Om jag går till en cykelhandlare så skall jag förvänta mig detta ljud på en ny cykel varje rotation av hjulet? Visste inte att det var så då jag aldrig haft skivbromsar innan på cykel

Senast ändrad:
Bak är inga missljud alls, vill inte riskera att få två problem när jag har ett - vad får dig att tro att skivan baserat på videon INTE är sned? Man ser tydligt att när hjulet roterar minskar distansen till bromsbeläggen - en rak skiva bör ju ha samma distans hela rotationsvarvet rimtligtvis såvida inte beläggen är snedställda? Kanske jag som tänker fel och är ologisk?

Blir inte det en sned inslitning av precis allt då? Om jag går till en cykelhandlare så skall jag förvänta mig detta ljud på en ny cykel varje rotation av hjulet? Visste inte att det var så då jag aldrig haft skivbromsar innan på cykel

Köp en ny skiva? Shimanos enklaste för en hundring fungerar alldeles utmärkt.

Finns att köpa billigare på andra ställen.

Köp en ny skiva? Shimanos enklaste för en hundring fungerar alldeles utmärkt.

Finns att köpa billigare på andra ställen.
Absolut ett alternativ; är dessa svåra att byta om man aldrig mekat förr? Ser inga "spår" på skurvarna på någon sida f.ö. så vet ej hur jag hade demonterat denna. Jag drog ett mail till kundtjänst och hör om de kan skicka ett helt nytt hjul med påmonterad disk då cykeln är helt ny

Jag vet inte. Jag har aldrig haft en sned skiva men massor som behövt centreras.

Det skrapar aldrig jämt runt om...så lite snett är det alltid. Slår det mer än vad som går att centrera så är det nog uppenbart.

Jag förstår inte vad som kan gå snett av att flytta skivorna

Jag vet inte. Jag har aldrig haft en sned skiva men massor som behövt centreras.

Det skrapar aldrig jämt runt om...så lite snett är det alltid. Slår det mer än vad som går att centrera så är det nog uppenbart.

Tror inte jag är duktig nog av att flytta dessa; vidare så finns inga spår för att skruva av "skruvarna" vad jag ser; titta på denna bild https://www.xxl.se/filespin/bc1012a...12?resize=1400,1400&quality=95&bgcolor=efefef även på andra sidan är det endast en rund liten liten cirkel

Dessa är det fram iaf https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/alivio-m3100/SM-RT10.html

Jag var nog naiv nog att tro att jag kunde beställa hem en cykel och montera den korrekt själv - blir kanske att höra med Sportson i stan men som sagt, var väldigt naiv för då kunde jag likväl lagt till mer pengar och fått någon monterar åt mig (läropengar av att snåla antar jag)

Jag har nog haft ett antal skeva skivor. Är det pytte går det att leva med, är det lite mer går det rikta, mer än så är det enklare att bara byta skiva. Reservskivor bör man ju ha hemma

Jag har nog haft ett antal skeva skivor. Är det pytte går det att leva med, är det lite mer går det rikta, mer än så är det enklare att bara byta skiva. Reservskivor bör man ju ha hemma
Ja men nu känns det tufft att rekommendera inköp av verktyg direkt.

Centrera och cykla en mil. Om det inte blir bra kör tillbaka hojen.

Se om man kan låna ett framhjul. Eller verktyg

Ja men nu känns det tufft att rekommendera inköp av verktyg direkt.

Centrera och cykla en mil. Om det inte blir bra kör tillbaka hojen.

Se om man kan låna ett framhjul. Eller verktyg
Det är väl vanliga kassettverktyget? Det har väl alla hemma? Och det behöver man från dag ett för att ta bort dorkyn ändå

Xxl brukar själv göra det gratis? Bra att veta

Edit. Säg annars till dem att skivan är konstaterad sned och att de får skicka en ny.

Xxl brukar själv göra det gratis? Bra att veta

Edit. Säg annars till dem att skivan är konstaterad sned och att de får skicka en ny.
Jepp skrivit detta till deras kundtjänst och länkat till videon, ser fram emot en förklaring av att skivan är rak baserat på videon från deras sida annars :P

Det sitter mt200 bromsar på den. Samma som på xc 240. Jag hade problem att centera dem på dotterns hoj. Krävde lite extra jämfört med det vanliga.
Någon på happy menade att det beror på att hålen är små så det vrider sig när man spänner skruvarna.
Gick bra till sist. Spände lite lagom löst och rullade cykeln med lite lagom broms på och spände på.
Happyiten hade slipat upp hålen men gör inte det på en ny cykel...

Bak är inga missljud alls, vill inte riskera att få två problem när jag har ett - vad får dig att tro att skivan baserat på videon INTE är sned? Man ser tydligt att när hjulet roterar minskar distansen till bromsbeläggen - en rak skiva bör ju ha samma distans hela rotationsvarvet rimtligtvis? Kanske jag som tänker fel och är ologisk?

Metoden är för rätt justerade ok som tjuter ändå. Håller med om att oken skall monteras centrerade över skivan. Sedan får man massera bromskolvarna ev. smörja upp dem i intryckt läge med en tops med lite bromsvätska. Bra att ha något mellan kolvarna så att de inte kan hoppa ut ur oken.

Tillbaka
Topp