Framdämpare till Fatbike?

Hej,

Hade tänkte kolla mer Er vad ni tycker om att ha en Framdäpare på Fabiken, NICE TO HAVE eller NEED TO HAVE?

Har själv en White 3FAT Lite, med 26 x 4,50. Jag är ganska nytt till FB världen, men fundera på att göra en upgrade vid vår / sommras.

Fanns på marknaden Rockshox Bulto, Manitou Mastodon, WREN Inverted, m.m.

FrontSuspFB.JPG

Tack för hjälpen :)

Mvh,

Luis

Jag har tidigare haft en Fatboy utan dämpgaffel och den var väl inte sådär angenäm att köra där det var stökigt.
Nu i julas skaffade jag en nu Fatboy med dämpgaffel, och jävlar vilken skillnad det faktiskt var!!!
Jag tycker absolut man ska ha det.

Helstelt som gäller för mig. Tycker att det är roligast så.
Dämpare har jag på mina cyklar med smala däck... Men de används inta så ofta.

Helt klart dämpare tycker jag. Bakdäcket tar bort nog mycket stök så jag har sålt min heldämpade cykel. Men fram blir det alldeles för stökigt med stelgaffel när man laddar på. Men det beror ju såklart på hur man vill cykla.
Kommer man från heldämpad "trenduro" cykling som jag så blir det väl hårt utan. Men ska man bara mysa runt på grus eller slätare stig i mysfart så duger nog däcket till å jämna ut rätt bra.

Jag skulle säga att framdäpare är "nice to have" när man myskör på vintern, men ökar man lite fart och/eller kör mycket på sommarn också då blir det "need to have". ;-) Kör själv med en Bluto på nosen av nicolai feting, rätt rolig combo att bomba utför på torra sommar stigar också.

Hej!

Tack alla för synpunkter :)

Nu kommer det vikigaste fråga, vilken FD ska jag köpa?

Bulto är Kungen, men fanns där nån annan som är lika bra ? Pris och egenskaper vis.

Cyklar inte fatbike själv, men kan konstatera i att det är lätt irriterande att hamna bakom en fatbike med stel gaffel på singeltracken. Verkar som om dom måste cykla sjukt långsamt för att inte studsa ut i nån buske. :)
Med dämpad gaffel ser det ut att vara bättre kontroll på ekipaget.

Jag tycker att ni överdriver nyttan med dämpad gaffel. Jag ser mest nackdelar med dämpning på fatbike.
Självklart blir det studsigt i fart i viss typ av terräng, men det går att köra ganska fort även utan dämpning om man försöker att vara lite mjuk i kroppen och låter cykeln dansa lite. Men självklart åker jag fortare med DH-cykeln när det är riktigt brötigt och brant.
Sedan är det väl olika från person till person hur man cyklar och vad man gillar.

Jag bytte från stel till framdämpad fatbike och det ångrar jag inte. Kört allt från skoterspår, skotarspår, på skarföre, tältturer i fjällen på sommaren, stigar och ett par träningstävlingar. Blev riktigt förvånad att man kunde hävda sej riktigt bra på fatbike. För min del så är jag övertygad om att fatbiken hade blivit klart mindre använd under barmarksperioden om den hade varit helstel.

Som sagt... Alla har sin egen smak. Har kört helstel fatbike i några år nu och gillar det skarpt.
Enda gångerna (med några få undantag) jag använder någon annan cykel är när det finns en lift eller när jag ska cykla på väg.

För mig ingen framdämpare; onödigt, mer vikt, mer chans att det går nåt sönder i mitten av ingenstans, nästan omöjligt att ta med packning på långa resor, dum att ha på races, tuffa äventyr, bikerafting, fjällcykling, strandresor, snö, is, asfalt, grus etc och mycket mindre fun :)

Yonna sa:
För mig ingen framdämpare; onödigt, mer vikt, mer chans att det går nåt sönder i mitten av ingenstans, nästan omöjligt att ta med packning på långa resor, dum att ha på races, tuffa äventyr, bikerafting, fjällcykling, strandresor, snö, is, asfalt, grus etc och mycket mindre fun :)
Och hur ofta ger luftfjädern i dämparen upp? Skulle den göra det i ingenstans så är det bara att öppna den och släppa ner en pinne, sand, småsten, snö eller vad man nu har till hands.
Mindre fun, nja det håller jag inte med om.

Hej!
Långtidstest(1.5år) av bluton i singletrackmagazine
den fick iaf beröm trots att den fick dåligt med service och att den SER klen ut med sina 32mm innerben .
Mange

Båda har sin charm, men visst känns det skönt med lite extra "reserv" när man kört hårt utför, annars tycker jag helstelt har sina poänger.

Tillbaka
Topp