Framdrev fixiebygge

restless

Ny medlem
Framdrev fixiebygge
Nu var det längesen jag plågade forumet mycket mina rookie-frågor, så det är väl på tiden att köra igång igen!

Jag håller på med ett fixie-bygge, och är påväg att skaffa hjul (om någon i Malmö har hjul eller nav till salu får ni gärna hojta). Men innan jag skaffar något så vill jag veta att det är kompatibelt med grejerna jag har. Min hoj är en gammal 70-tals peugot-racer och jag har kvar original framdrevet, som är på bilderna nedan (av märket Simplex).

Min fråga är om det är för slitet i taggarna för att använda till en fixie? Och sen har jag inte bra koll på det där med olika mått på kedjor, hur kan jag veta vilken kedja som matchar det här drevet? Och behöver jag tänka på vilket drev jag har på bakhjulet, för att matcha mitt framdrev?

Tack för hjälpen!

Bilagor

• DSC00298.JPG
    DSC00298.JPG
    58.7 KB · Besök: 11
  • DSC00297.JPG
    DSC00297.JPG
    52.1 KB · Besök: 10
  • DSC00296.JPG
    DSC00296.JPG
    53.4 KB · Besök: 8
Framdrev fixiebygge
Det där drevet ser helt nytt ut!
Det är ju gjort av stål, och ett sånt drev kan jag med egen erfarenhet säga, håller nästan längre än 1 människas livstid.
Så med andra ord, ja det funkar att köra fixie på.

angående kedja så är det ju gjort för 3/32" (8 del) kedjor, men inget hindrar dig från att köra 1/8" (singlespeed) kedja.

Framdrev fixiebygge
RasmusOlofsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där drevet ser helt nytt ut!
> Det är ju gjort av stål, och ett sånt drev kan
> jag med egen erfarenhet säga, håller nästan
> längre än 1 människas livstid.
> Så med andra ord, ja det funkar att köra fixie
> på.
>
> angående kedja så är det ju gjort för 3/32" (8
> del) kedjor, men inget hindrar dig från att köra
> 1/8" (singlespeed) kedja.

Ok! Tack för svar!

Framdrev fixiebygge
Det "bredaste" drevet avgör om du måste ha 1/8 del eller om det räcker med 3/32.
1/8 del ser aningens manligare ut, men rent prestanda/slitage är det nog ingen skillnad.

Framdrev fixiebygge
Om jag vore du hade jag matchat med ett drev bak som är gjort för 3/32-kedja. Ser jag tokigt eller står det 45 på din klinga? Isf kan det vara lagom att köra med en 16t bak.

Nästa "problem" är att få till vettig kedjelinje. Lycka till!

Framdrev fixiebygge
AndreasVH skrev:
-------------------------------------------------------
> Om jag vore du hade jag matchat med ett drev bak
> som är gjort för 3/32-kedja. Ser jag tokigt
> eller står det 45 på din klinga? Isf kan det
> vara lagom att köra med en 16t bak.
>
> Nästa "problem" är att få till vettig
> kedjelinje. Lycka till!

Du läser korrekt! 16t fixat dessutom... Får återkomma ang kedjelinjen, vi hoppas på det bästa!

Tillbaka
Topp