Framdrev! När är det dags att byta ?

Fast Fred

Medlem
Finns det någon bra och enkel metod att avgöra/mäta när det är dags att byta ett framdrev ?

Jag varvar 2 kedjor per cykel och har enkelt koll på dem med Park Tools mätsticka. Är ute efter en lika enkel metod för framdreven.

Det var väll något gammalt tipps då man skulle lyfta länkarna på drevet och försöka få in en penna under.

Själv byter jag när jag märker att det är slitet.

Framdreven håller ju ganska länge i relation till kedja/kassett. Jga brukar byta när jag märker att växlingarna inte är lika distinkta som de ska vara med den robusta XT-framväxeln och de fina BBB-dreven. Ser de då slitna ut så byter jag. Ofta ser de ut som stiliserade "vågor" när de är slitna. Många menar att det går att fila till dreven så att de böjda vågtopparn försvinner, har dock inte testat själv.

Det dagen du byter kedja och märker att det funkar kass, den dagen byter du dreven också. Lätt som en plätt. :-)

Helst skall man byta hela drivpaketet (kedja, kassett och framdrev) samtidigt så att de slits in tillsammans.

Första gången jag bytte så bytte jag bara kedjan och kassetten och lät framdreven sitta kvar, men fick chainsuck hela tiden vid branta klättringar när jag körde på minstingklingan fram. När jag kort senare bytte till nya framdrev försvann chainsuckproblemen helt. När jag sedan tittade på den gamla lillklingan förstod jag varför jag fick chainsuck: Kuggarna såg ut som hajfenor, kedjan hade "ätit sig in" i kuggarna och den nya oinslitna kedjan fastnade i kuggen när tramptrycket blev stort (dvs vid klättringar). En del går runt på två kedjor som man varvar med jämna och relativt täta mellanrum för att öka livslängden på hela drivpaketet.

När byta då?
- när chainsuckproblem börjar uppkomma (okulärbesiktiga kuggarna)
- när du byter övriga drivpaketet
- när kuggar börjar se ut som hajfenor
- och säkert fler tillfällen, men det får andra fylla i...

~K

Oj gandhi, det låter inte billigt det där. I princip håller jag med om att det är bra att slita in allt tillsammans men det blir alltför dyrt för oss amatörer att byta hela drivpaketet på en gång.

gandhi skrev:
-------------------------------------------------------
> Helst skall man byta hela drivpaketet (kedja,
> kassett och framdrev) samtidigt så att de slits in
> tillsammans.

Nejdå.

Ha två-tre kedjor att växla mellan, byt var 30:e timme eller så för normalt MTB:ande.

När kedjorna är slut enligt mätverktyg byter man till tre nya kedjor och en ny kassett. Om man gör bytet här är det i regel inte för sent så framklingorna är fortfarande i hygglo skick.

Fast lite okulärbesiktning skadar ju aldrig :)

Och har man problem med chainsuck (uppstår oftast först i leriga förhållanden) kan det vara läge att byta den eller de klingor som ger problem. Storklingan klarar sig i regel längre eftersom den har fler tänder som tar hand om kedjekrafterna.

Byter man klingorna fram ska man däremot byta hela drivpaketet, om det inte var vid byte av kedjor och kassett man upptäckte att klingorna var slut då.

Eller så kär man SS...Kan hända att ni har hört om det förut,. SS står för singelspeed. Alltså man har bara en växel.

Det är hur som helst jättebra och då kostar en totalrenovering av drivlinan ca 250:-

Johan S skrev:
> Oj gandhi, det låter inte billigt det där. I
> princip håller jag med om att det är bra att slita
> in allt tillsammans men det blir alltför dyrt för
> oss amatörer att byta hela drivpaketet på en gång.
>
>
> -----------------------------
> /Johan
>
> x(ht) l x- M++ H+ V++ Mt++ Mu+ Pt++ S----

a, jag vet, men det kostar att ligga på topp ;)

...visst, jag håller med om att det blir dyrt att byta allt på en gång, och som jag och the_TnT skrev blir bytesintervallet längre genom att köra på flera kedjor som varvas. Funkar det att byta enskilda artiklar så kör, men "idealläget" är helt klart att byta hela drivlinan samtidigt.

För mig blev kostnaden:
kassett SRAM 990 (370kr),
kedja SRAM PC99hp (320kr),
Stora klingan 44T (390kr), Stronglight
mellanklingan 32T (315kr), Stronglight
lillklingan 22T (180kr), Stronglight

shit, det blev en del visst...
...nåja växlingar och klättringar funkar U.A. nu i a f.

Tackar för svaren!

Har precis köpt en mellanklinga i reserv, så jag kör vidare tills det ev. börjar strula. Hoppas och tror dock precis som the_TNT att man kan klara sig undan klingbyte om man byter kedjorna i tid.

Det finns bra eftermarknadsmärken och jag vill gärna slå ett slag för BBB. De dreven är aningen dyrare än original men de väger mycket mindre, är rent hantverksmässigt tillverkade och jag upplever dem som mer hållbara (utan att vara helt säker). Man får den där högkvalitativa "BMW-känslan" när man håller ett BBB-drev.

Johan S skrev:
> Det finns bra eftermarknadsmärken och jag vill

> gärna slå ett slag för BBB. De dreven är aningen
> dyrare än original men de väger mycket mindre, är
> rent hantverksmässigt tillverkade och jag upplever
> dem som mer hållbara (utan att vara helt säker).

Finns de till "nya" XT-vevpartierna oxå? Köpte två XT-vevpartier förra året (ett på våren och ett mitt i sommaren). Det första fick jag byta både stor och mellanklingan på i våras och på det andra börjar tänderna på storklingan se ut som vågor - trots att jag kör med flera kedjor och gör rent drivlinan ofta! Tror Shimano gjort dreven av smör för att man skall tvingas byta de (dyra) drevan ofta :-( Skall man t.ex. byta de två största dreven blir det 800:- (priser från CC) och ett nytt vevparti (inkl vevlager) från tyskland går på lite drygt 1100:-

Fredrik

Det är lustigt med reservdelar, ett nytt lager och nya klingor till ett LX 580 parti ska kosta lika mycket som ett nytt, cirka.

Är det fel med kedjestyrare på en xc ht? Jag använder aldrig annat mellanklingan, möjligen lilla en gång om året. Kanske man ska köpa ett boone-drev, ska ju hålla en oändlighet, nästan iaf.

Bytte kedja på min mtb, allt funkade perfekt men jag har kört 7 månader ganska frekvent så jag ville vara ordentlig och spara på slitage av resten. Kedjan rappar vilt vid ganska låg belastning efter kedjebyte så jag byter kassett oxå. Kedjan rappar fortfarande på stora klingan (38t). Allt är XT. Ska man behöva byta hela paketet efter en säsong, är det vanligt? Vad säger ni?

Tillbaka
Topp