Framgaffel / dämpare - olika varianter

Fkavipela

Medlem
Hej

Efter att nu ha försökt sätta mig in i vad som händer i cykelvärlden så måste jag erkänna att jag blir lite förvirrad när jag tittar på framdämpare / gafflar.
En gång i tiden så pratade man om ett par olika Marzocchi, Rockshox, Manitou och RST (som man inte ville vidröra med tång).

Har någon tid och lust att lite snabbt och enkelt förklara skillnaden mellan olika framgafflar ano 2011 ?

Reverb
BoXXer
Vivid Air
Totem
Vivid
Domain
Monarch Plus
Monarch
Argyle
Lyrik
Ario
Bar
Revelation
Sektor
Reba
SID
Recon
Tora
Dart

....och det var bara Rockshox, sedan kommer ju Marzocchi, Fox....aso aso aso..

Känns enklare om du talar om vad du tänkt använda den till och hur mycket du är beredd att spendera

Den stora skillnaden mellan de där "gafflarna" är att en del inte är gafflar och andra är det. Mellan gafflarna skiljer det främst i slaglängd, vikt och dämpningsteknik.

Ok ursäkta min minst sagt otydliga fråga och att jag gjorde en "cut n paste"-fuling.

Jag är mest intresserad av att höra om någon har tid och ork att lite snabbt kommentera de olika varianterna av gafflar och märken. Bara för att förenkla lite vad det handlar om idag.

Ex
Rockshox Röjröj
Elastomer gaffel (tung, inga inställningsmöjligheter, entrylevel-framdämpar-wannabe.
Passar till: bokstöd, dörrstopp

Öhlins MegaMega
Oändlig fjädringsväg, relativt tung, sväljer allt.
Passar till: Dödsföraktande downhill och månlandningar.

Bara för att få ett grepp om namn, användningsområde ....etc..
För att kunna orientera sig i djungeln av dämpare.

Tack för svar mr 42hz.

Du har en poäng att om man läser igenom informationen från tillverkarna så bör man få en ganska bra bild (efter att man hoppat över alla försäljningsfloskler).
Men det är nog ungefär det som jag gjort... även om jag är lite lat och tröttnar efter en stund eftersom varje tillverkare har ett antal varianter i sortimentet.

Men om man vänder på det, vet ni av någon bra matris från någon cykeltestar-tidning eller liknande där de ställer upp de olika gafflarna (per tillverkare, teknik..etc) mot varandra så att man kan få en överblick?

MVH / Jonas

@Stevie DeVille, hittade bara på något som exempel. Men jag skulle gissa att de nog inte är främmande för tanken om man bara visar att man har en välfylld plånbok ;)

@Skrotfot, tack!
Det tråkiga med att läsa på tillverkarens sida är att de är intresserade av att sälja sin produkt punkt-slut. Vilket gör att de mest vedervärdiga blyfyllda vattenledningsrör beskrivs som guds gåva till cykelvärlden. Då är det mer intressant att höra någon annan beskriva produkten.

Vet inte vad du är ute efter. Det verkar mest som att du vill visa att du varit med i cykelsvängen ett tag. Redan på 90-talet fanns det många tillverkare och det flesta hade en hel del modeller att välja på. Även RST sponsrade DH åkare.
Olof

@ Magura.

Det enda jag är ute efter var ungefär det jag fick av "skrotfot".
Dvs någonstans att läsa på om olika gafflar, hade bara önskat en form av matris för mer direkt jämförelse.
Att jag skriver om "the good old days" är bara för att det är det enda jag vet om cyklar. Har tyvärr inga kunskaper daterade efter 1998. ;)

För att ge en liten jämförelse så hittade jag 36st gafflar på Rockshox sida, det jag försökte säga ovan var att det är lite mer att sätta sig in i än skillnaden mellan
Quadra 10 och Mag 20/21 (1992-3) och/eller Judy XC, SL och DH (1995)....

Och precis som du säger så satsade RST på att få ut sina prylar genom att sponsra MTB-cyklister med sina produkter. Om man lyckades med detta har jag ingen aning om.

Men hur som helst, tack för att du tog dig tid att svara Olof

MVH // Jonas

Tillbaka
Topp