Framgaffel-fråga till budgetprojekt

jesperalsen

Medlem
Hej trampers!

Härom veckan gjorde jag i en äkta småländsk anda, ett FYND.
- En 29” Giant trance från 14, för 2000 spänn.
(”Dedär är inte alls ett fynd”, kommer säkert någon expert och säger nu, som minsann har bytt till sig en Rolex mot två bullkransar.)

Till detta har jag fått skaffa både delar och verktyg för att få den fungerande, och slutmålet är cykelvasan 2024 efter en vadslagning på jobbet!

Dämparna har troligtvis aldrig upplevt en service och framgaffeln är bedrövlig så jag har köpt full-service kits till bägge.
Men vid inspektion ser jag att rebound-skruven till gaffelns vänstra ben saknas helt.
- Har den en betydande del för att hålla trycket, eller kan jag serva och köra utan den?
- Om den behövs, kan jag köpa ett nytt justervred alternativt ersätta med med en längre skruv och typ, insex-fattning?
- Köpa ny gaffel?

En annan fundering är också bromsarna.
Jag köpte nya belägg och monterade, men lyckades spilla lite olja när jag luftade oken.
Snabbt på med bromsrengöring och trasa för att noggrant torka både skivor och belägg.
Ändå vill bromsarna inte nypa, är beläggen skit eller har jag luftat dåligt?

Tack på förhand!

IMG_2883.jpeg

Reboundskruvar brukar ha en tendens att lossna, antagligen är det bara själva vredet som lossnat och att det inte påverkar funktionen förutom att det blir lite svårare att justera.
Dock ser gaffeln väldigt budget ut, en beggad fox 32 eller liknande brukar inte vara mycket pengar här på köp och sälj.

Vad gäller bromsar så skulle jag köpa nya belägg och tvätta skivorna i diskmaskinen några omgångar.

Det är väl en luftdämpad rockshox-gaffel? Instegsmodellen Rekon kanske? Funkar helt ok efter service. Bara inte det är några skador i gaffelbenen o så.

kul projekt! en service kommer nog göra susen för gaffeln! om bromsarna gnisslar är dem nog kontaminerade av olja, om dem känns mjuka och svampiga behövs dem luftas mer

Reboundskruvar brukar ha en tendens att lossna, antagligen är det bara själva vredet som lossnat och att det inte påverkar funktionen förutom att det blir lite svårare att justera.
Dock ser gaffeln väldigt budget ut, en beggad fox 32 eller liknande brukar inte vara mycket pengar här på köp och sälj.

Vad gäller bromsar så skulle jag köpa nya belägg och tvätta skivorna i diskmaskinen några omgångar.
Tack för svar!
Det är en Recon Silver så inga häftiga saker här.
Jag har kollat lite på forumet på allt från Reba och uppåt men detta är non-boost vilket verkar ställa till saken en hel del.
Men att byta ut skulle annars kännas aktuellt!

Det är väl en luftdämpad rockshox-gaffel? Instegsmodellen Rekon kanske? Funkar helt ok efter service. Bara inte det är några skador i gaffelbenen o så.
Bra gissat! Recon Silver.
Det känns som att många här på forumet inte skulle ta i den ens med tång, men jag är uppväxt tidigt 2000 på en HT med elastomer-gaffel, 3x9 drivlina och fälgbroms.
- Dagens luftgafflar oavsett modell känns som att åka Rolls-Royce i jämförelse!

Har ägt en annan Recon tidigare och den var duglig åt stigarna hemmavid. :)

kul projekt! en service kommer nog göra susen för gaffeln! om bromsarna gnisslar är dem nog kontaminerade av olja, om dem känns mjuka och svampiga behövs dem luftas mer
Verkligen!
Jag tror också att det blir ordning på gaffeln med lite arbete.
Bakbromsen är lite svampig men inga utav beläggen verkar nypa som jag önskar att de gör!
På en tidigare cykel plockade jag ur beläggen och värmde rejält på så att de skulle ”svettas ur skiten”.
Minns inte huruvida det fungerade så jag kanske får köpa nya igen!

Tillbaka
Topp