Framgaffel gigant reign 3.

Bejjan

Medlem
Tjäna!

Sitter och lurar på att byta framgaffeln på hojen.
Nuvarande har börjat glappa,och när den var inne på service så var det inte så mycket att göra åt.

Då jag inte har hört att för positivt om Manitou gafflarna.

Kikade lite på blocket och fann denna:http://www.blocket.se/stockholm/Framgaffel_X_fusion_Vengeance_53353676.htm?ca=11&w=2

Vad tror ni om denna, eller har ni några andra tips?

Budget helst under 5k.

Kommer den ens passa?

Tack på förhand!

Jag vet inte hur ny din Reign är men det är ett konat styrrör på din blocketgaffel. Det kräver en adapter som höjer din front ytterligare, utöver den förlängningen som 170mm slaglängd ger. Gaffeln är rätt tung och bra vid nedförskörning.
Vad har du haft innan?

Det jag kört innan är den som kom med cykeln, en Manitou minns ej specifik modell med 160mm slag.

Vilket jag iof varit nöjd med, men glappet orsakar att hela styret skakar vid hård inbromsning.

Robert skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet inte hur ny din Reign är men det är ett
> konat styrrör på din blocketgaffel. Det kräver
> en adapter som höjer din front ytterligare,
> utöver den förlängningen som 170mm slaglängd
> ger. Gaffeln är rätt tung och bra vid
> nedförskörning.
> Vad har du haft innan?

Det är en -06 om jag inte minns fel.

Kan inte ta gift på det, men är rätt säker på att du inte kan ha konade(taperd) styrrör på din Reign. Din ram är byggd för 1 1/8", dvs raka styrrör.

Paco skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan inte ta gift på det, men är rätt säker på
> att du inte kan ha konade(taperd) styrrör på din
> Reign. Din ram är byggd för 1 1/8", dvs raka
> styrrör.

Stämmer nog det för jag har 1 1/8 rakt igenom på min Reign å den är från 05.

Jag kör med en Pike nu och den har tapered styrrör men det krävs ett styrlager där den nedre lagerkoppen är utanpåliggande och att styrröret har 44mm innerdiameter. Jag köpte ett sånt här: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/nukeproof-warhead-44iets-headset/rp-prod85845

Borde även funka att plocka ihop en fungerande combo med Hope Pick n Mix.

Om du kan tänka dig att gå upp en 500-ing till i din budget så hade jag satsat på en Pike, riktigt nöjd med min :)

Om du har en 06 Reign (inte X) så kan du hänga på en gaffel med AtoC 545mm, så får du ett styrvinkel på 67 grader. Rätt lagom om du frågar mig.
Gafflar med den längden är Fox 36 Float, Bos Deville 160mm.
Fox 34 och Pike är något kortare.
Om du vill har 1" 1/8 styrrör på ny gaffel så finns det på Fox 36 och Bos Deville.

Tillbaka
Topp