Framgaffel rasat?

Anton_95

Aktiv medlem
Framgaffel rasat?
Har en rockshox 30 gold, när jag komprimerar dämparen så knäpper det till, känner inget men det låter ogött. Funktionen verkar inte försämrats men vill inte att nått händer när jag är ute med den.
Upptäckte detta igår efter jag tappat ur lite luft ur framgaffelen då den var pumpad till en vikt av 20kg mer än vad jag väger.

Framgaffel rasat?
Hur många timmar har den körts? Enligt bruksanvisningen skall skrapringarna tvättas och oljas/fettas om var 50:e timma. Körs cykeln ofta i lera och damm förbrukas fettet snabbare och smuts tar sig längre in i systemet.
Var 200:e timma skall en stor service utföras då hela gaffeln inspekteras och packningar byts.

Troligtvis är en dämparkudde eller packning skadad.

Framgaffel rasat?
Kollat lite nu och vet nu hur jag ska göra, men var fan hittar jag alla packningar som behövs?
Har solo airspring rockshox 30 gold och vilken olja ska man använda,det står inte.

Framgaffel rasat?
Ah tack som fan, fan känner mig dum men kollar man tabellen så är den indelad i två kategorier, spring är väl överdelen och damper underdelen av gafflen?

Framgaffel rasat?
Kollat service instruktionerna och dem använder endast 15wt och i tabellen så står det att på vissa ställen ska det vara 5wt, blir inte klok på detta ?.
Köpte ett service paket för den nedre delen,alltså den synliga packningen samt skumgummi ringarna som sitter under.
Enligt instruktionerna ska det vara 15wt olja men han på cykel verkstaden skickade med mig 5wt olja.
Spelar det nån roll vilken viskositet det är?

Framgaffel rasat?
Anton_95 sa:
Kollat service instruktionerna och dem använder endast 15wt och i tabellen så står det att på vissa ställen ska det vara 5wt, blir inte klok på detta ?.
Köpte ett service paket för den nedre delen,alltså den synliga packningen samt skumgummi ringarna som sitter under.
Enligt instruktionerna ska det vara 15wt olja men han på cykel verkstaden skickade med mig 5wt olja.
Spelar det nån roll vilken viskositet det är?

I ytterbenen är det bra med en tjockare olja, då den ger bättre smörjfilm vilket är dess syfte där. I en dämpare är det inte särskilt viktigt hur tjock oljan är då dämparkretsar inte är så känsliga för viskositet. För lätt olja kan väl läcka ut lättare kanske. Tillverkarna skriver dock oftast att bara en eller några enstaka specifika oljor stöds, men det är ju strunt samma med en instegsgaffel som börjat bråka.

Framgaffel rasat?
Ah det är just ytterbenet som ska smörjas upp, vet inte vem jag ska lita på längre då det verkar som dem på cykelverkstäder gör lite hur som helst ?
Så jävla svårt att få tag på olja med i butik, blir väl ingen cykling till helgen ?

Framgaffel rasat?
Anton_95 sa:
Ah det är just ytterbenet som ska smörjas upp, vet inte vem jag ska lita på längre då det verkar som dem på cykelverkstäder gör lite hur som helst ?
Så jävla svårt att få tag på olja med i butik, blir väl ingen cykling till helgen ?

Du lugnt köra 5 wt i ytterbenen och cykla i helgen - det är bara smörjning, och en kosher sån service ska räcka 40h cykling typ. Bara serva om hyffsat snart igen.

Framgaffel rasat?
Titta i bruksanvisningen så kanske du förstår bättre. Skumringarna badas i den mer trögflytande oljan + fett till bussningen.
Den mer lättflytande oljan används i dämparkretsen.

Framgaffel rasat?
Det är just bruks anvisningen/service manualen från gaffel tillverkaren som jag läst igenom, i sista steget häller dem i olja uppifrån och nedifrån och det är just 15wt,står tydligt och klart.
Köra 5wt på skumgummi ringarna, orkar i te vänta tills på måndag på min nya cykel ? Har inte cyklat på hela veckan och börjar känna mig lite lätt deprimerad, då mina polare vart ute och härjat utan mig ?

Framgaffel rasat?
Så jävla kasst med att ingen butik i Jönköping har olja på hylla, endast kläder och fräna associerar...
La en beställning på cykelkraft i början av veckan och självklart så är beställningen försenad 1vecka...

Framgaffel rasat?
Gå till närmaste mc-butik och köp olja där om det är viskositeten du är orolig för. Då har du så att det räcker ett bra tag till alla framtida gafflar!

Framgaffel rasat?
Ah kanske inte är så farligt, första gången jag servar gafflen, därför jag vill följa service manualen till punkt och prickar, vill ju inte sabba en gaffel för 3k bara för man är otålig, annars tycker jag det är skitkul att skruva själv ?

Framgaffel rasat?
Vanlig motorolja från biltema fungerar bra när du gör sån service. Ska du serva däparkretsen i gaffeln så är det kinkigare.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp