Framgaffel service

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Framgaffel service
Har lite problem med min nya framgaffel som är bara några månader gammal.

Det är en Rockshox Paragon TK Solo Air 65mm (disc). Inköpt i maj förra året (BikeDiscount) men inte använd förrän från juli. Har gått 327 mil sedan dess på mest asfalt men även lite grus och lätt stig.

Den har börjat kärva lite, tar inte småstötar så bra längre. Den håller trycket men den liksom fastnar i det läge som den står i, om man ska säga det lite grovt. Eller, mer att det krävs en duktig stöt för att den ska ändra läge. Från början var den mjuk och fin men nu är det mer som att det är klister i gaffeln. Har provat med för lågt tryck också så den bottnar lätt men det gjorde ingen skillnad.

Känns inte som detta är vad man borde förvänta sig av en dyr framgaffel efter några månader.

Vad kan behövas för service då?

Kan jag göra det själv utan att garantin påverkas? (man fick med ett "lätt" servicekit)

Kan någon lokal serviceverkstad (Bikeplace?) göra det utan att garantin påverkas?

Är inte jättesugen på att göra det själv för jag har aldrig skruvat isär en gaffel förr. Men är ännu mindre sugen ändå på att skicka iväg den till Tyskland på garantiservice för detta är min pendlingshoj och har ingen lust att vara utan den flera veckor.

Bilagor

• RockShox-Paragon-Gold-TK-Solo-Air-28 - Copy_cr.jpg
    RockShox-Paragon-Gold-TK-Solo-Air-28 - Copy_cr.jpg
    42.8 KB · Besök: 220
Framgaffel service
Det är snarast så att du förverkar garantin om du inte servar den.

Det du beskriver låter som om det är snustorrt i ytterbenen.

Att göra en ytterbensservice själv är busenkelt. Principen är densamma för alla gafflar så det finns gott om serviceinstruktioner och youtubeklipp. Det du behöver lista ut är hur mycket olja det ska vara i just din gaffel.

Framgaffel service
Okej! Tack för bra svar.

Jo det var lite därför jag köpte en RockShox för jag har läst att de ska vara servicevänliga (också har jag en sådan på MTB'n också). Får väl prova själv då. Har redan kikat lite och det verkar som det är dämpare i vänsterbenet och det är kanske de som spökar då. Ja får kika lite mer, det finns en massa dokument på Rockshox hemsida sedan har jag hittat videor också.

Bilagor

• paragon_xplode.png
    paragon_xplode.png
    28.1 KB · Besök: 4,501
Framgaffel service
Gjorde en ytterbensservice för första gången igår på en RockShox Reba SoloAir. Tog ca 1 h, nästa gång misstänker jag att det går betydligt fortare. Inte svårt alls om man inte har tummen mitt i handen, det enda man behöver skaffa är rätt sorts olja och fett till packningarna. Verktyg som behövs:

Insexnyckel som tål att banka lite på(Tror det är 5 mm)¨
Hammare
Doseringsspruta med slang
Pincett.

Mekställ underlättar men absolut inte nödvändigt.

Framgaffel service
Att det kärvar har förmodligen inget med dämparen att göra. Med största sannolikhet är det smörjoljan i ytterbenen du ska byta. Heter lower leg service i manualen.

Framgaffel service
mkay, tack för bra tips. Har hittat gaffelolja på Biltema, SAE 10, blir säkert bra, det verkar inte vara så noga i nederbenen om man googlar. Volymen är 9-15 ml enligt servicemanualen. Men det verkar som man behöver byta fylla olja i både övre och nedre ben när man gör nederbensservice. Får köpa båda sorter.

Framgaffel service
På Reban var det 5 ml i vardera ben med 15wt olja, jag köpte en liten burk RockShox orginal som kostade 40:- den kommer nog räcka till 3-4 servicar. Däremot brukar jag använda Biltemas gaffelolja att lägga på ett tunt lager efter varje åktur när man tvättat/torkat gaffelbenen.

Framgaffel service
Då har jag skaffat grejjer!! Känns inte som jag hinner så mycket mer ikväll förutom att kolla videor, trött idag. Träning imorgon men ska försöka förbereda allt så det bara är att köra på imorgon.

Bilagor

• Gaffeloljegrejjer.jpg
    Gaffeloljegrejjer.jpg
    99.1 KB · Besök: 266
Framgaffel service
Kunde inte låta bli att börja då jag såg hur lätt det verkade vara. Men nu när jag känner på själva dämparen (vänstra) så känns den riktigt skum. Den låter som ett sodavatten och den kärvar, ungefär samma känsla som hela gaffeln känns när man cyklar. Vilket var hela anledningen till detta meck. Så jag tror minsann jag får göra service på dämparen också. Luftfjädern (högra) känns bra så den rör jag inte.

Har kollat videor på detta med och det verkar inte vara så svårt heller att bara öppna upp där, rengöra, smörja in och skruva ihop och fylla på med olja. Nu har jag ju allt som behövs så det är bara till att köra! Blir nog lättast att ta bort hela gaffeln och sätta den i mekstället.

Bilagor

• Gaffel nedre ben av.jpg
    Gaffel nedre ben av.jpg
    84.9 KB · Besök: 414
Framgaffel service
Sambal Oelek sa:
roskai sa:
Har du kommit sådär långt så är det inga problem att göra resten heller :)
nä vi får hoppas det :) nu ligger gaffeln på golvet också. Det jobbigaste är att ta bort hjulet, inte jättesmidigt på den cykeln.
Tycker personligen att det är ganska trevligt att serva gafflar. Däremot är demontering av skärmar, bromsar osv mycket jobbigare, måste vara något sjukt problem man har....

Framgaffel service
Då var det klart, justerat och provkört.

Den blev bra!!! Som sagt var ju dämparsidan inte helt ok. Dämparen fjädrade inte dugg, som den gör nu. Man kunde liksom ställa dämparen i ett läge så stod den där. Samt att den kärvade rätt mycket. Lät som sodavatten också när man drog i den.

Men... nu fjädrar den, kärvar något (kanske ska vara så?) men mycket bättre än innan, låter dock som sodavatten fortfarande (är det luft i eller ska det kanske låta så?).

Ganska lätt detta, men det tog ju hela kvällen ändå för ville ju vara noga och göra det stegvis by the book. Samt att jag hade gummihandskar (Guide Nitril, köpt på Bauhaus, mkt bra!).

Principen är enkel, demontera allt, inspektera, rengör, byt ut o-ringar och eventuellt annat vid behov. Smörj in alla glidytor och nya o-ringar, skruva ihop och fyll på med ny olja. Klart! Man gör det lätt på en kväll om man bara har alla grejjer förberett.

-------

Såhär såg det ut när jag hade kommit igång lite. Praktiskt med mekställ. Använde sådant luddfritt grovpapper (Torky) och torkade rent med. Inte helt optimalt att hålla på att kladda och böka med detta i lägenheten. Mest att det kan hamna olja där man inte vill samt att alla vätskor/sprayer luktar ju för bedrövligt. Men men, så är livet just nu så det får funka! Snabbstädade bort allt när jag var klar och drog på takfläkten, öppnade fönstren och vädrade ur (takfläkt är en underskattad uppfinning).

Gaffelservice01.jpg

------

Service-satsen jag fick med gaffeln. Den innehåller det mesta man behöver för en sådan här service. Förutom EN o-ring, den till övre delen på dämparen, kanske de tänkte att man inte behöver byta den!? Eller, kunde de inte bara skickat med en extra så man slapp fundera på det. Samt!! De här skumgummiringarna överst i nederbenen. Varför inte skicka med två sådana också?! Kostar väl 3 öre ungefär. Nu fick jag rengöra de gamla och sätta dit igen. Snålt av Sram.

Gaffelservice02.jpg

Lite lurigt att veta vilken o-ring som ska sitta vart så jag radade upp dem här, detta är de gamla och nya från dämparsidan. I servicemanualen stod det att man ska fetta in grejjerna, så det gjorde jag, men i videor jag sett så använder de gaffeloljan till det istället. Hade väl säkert gått lika bra men gjorde som manualen då jag hade fett.

Gaffelservice05.jpg

------

Dämparsidan ("drive side") helt demonterad. Den övre svarta prylen där är dämparen (till höger där den o-ring jag återanvände). Den långa saken rebound-paketet. Som just på denna gaffel är ganska enkel i sitt utförande då det inte är justerbart. Men det satt dock som bövelen så jag fick sätta dit en bricka för att ha något att dra hårt i! (tips! var beredd på att det skvätter olja här så håll gaffeln neråt mot papper eller dyl, fråga mig inte hur jag vet).

Gaffelservice03.jpg

---------

Luftfjädern här då ("non-drive side", den svarta gummiprylen är botten-dämparen, om man bottnar så är det denna som tar i. Den skulle man byta enligt servicemanualen, men det ingick ju ingen sådan heller men jag tyckte dock att den såg att kunna leva ett tag till.
I underbenet till luftfjäderbenet här var det för övrigt snustorrt, inte en droppe olja kom när jag drog av brallorna. Men den verkade dock fungera som den skulle ändå till skillnad från dämparsidan.

Gaffelservice04.jpg

--------

Pendlade till jobbet idag då som vanligt igen, efter en dag med bilpendlig!! Huga, uschaligen, aldrig mer! Nu gick den som ny nästan. Fick pumpa, tappa ur, pumpa, pumpa lite mer, innan jag blev nöjd med trycket. Nu är det ganska mjukt men ska testa så ett tag då jag inte kör så hårt nu ändå så. Här är dock på hemvägen då jag råkade på några häststigar inte långt från Bohusleden. Var lite gränsfall med denna hoj här, syns inte så bra på bilden dock. MTB'n hade varit asballt här dock så den får jag ta nästa gång! Apropå den, gaffeln på den behöver nog också helservice, även fast den känns helt ok, underbensservice kan jag ju ta och göra åtminstone, så kör vi helservice efter sommaren! Nu när man vet hur man gör detta också!! :)

Gaffelservicetesttur.jpg

Senast ändrad:
Framgaffel service
Angående dämparen så ska den inte fjädra. Skjuter du in den ska den stanna där du släpper den utom möjligtvis vid riktigt snabba rörelser där kompressionen bromsar så mycket att tryck byggs upp och den fjädrar tillbaka en aning.

Men det verkar ha blivit bra.

Framgaffel service
Rattnalle sa:
Angående dämparen så ska den inte fjädra. Skjuter du in den ska den stanna där du släpper den utom möjligtvis vid riktigt snabba rörelser där kompressionen bromsar så mycket att tryck byggs upp och den fjädrar tillbaka en aning.
ja, själva dämparen borde ju funka så. Fast jag menade när man drar i den stången som sitter ihop med både rebounden och dämparen.

Framgaffel service
Gammal tråd men ny fundering.
Började med helservice av reban igår. Då började jag fundera på oljan i underbenen som var nästan obefintlig. Byter ca 2 gånger/år, kanske i minsta laget. Vad händer om man lägger mer än 15ml i underbenen? Finns det nåt annat trix för att få oljan att räcka längre?

Framgaffel service
danky_xv sa:
Gammal tråd men ny fundering.
Började med helservice av reban igår. Då började jag fundera på oljan i underbenen som var nästan obefintlig. Byter ca 2 gånger/år, kanske i minsta laget. Vad händer om man lägger mer än 15ml i underbenen? Finns det nåt annat trix för att få oljan att räcka längre?

Gaffeln blir mer progressiv och större risk att blåsa ut packningarna.

Framgaffel service
Efter många år så tänkte jag testa gaffelservice på egen hand. Gick direkt på pumpen. Det är en gammal SID och vänstra gaffelbenet ser inte ut som nåt på tubens alla instruktionsvideor. Det är en ventil längst ner och om jag trycker på den spruttar det ut gammal gaffelolja. Jag törs inte gänga loss skiten. Eller ska man det?, måste finnas några gamlingar här som servat SID...

IMG_8575.JPG

Tillbaka
Topp