Framgaffel; skadad?

Ek21

Medlem
Framgaffel; skadad?
Hej,

Jag har noterat följande skada på framgaffeln på min Scott Speedster Gravel 10 från 2018. Som ni ser värre på vänster ben än höger. Gaffeln är i kolfiber, och enligt en serviceverkstad finns det en övergång från aluminium i klorna för hjulet till kolfiber typ där skadan går. Frågan är, är det kosmetisk skada i färgen eller skada för risk i konstruktionen/bärkraften? Har ju inte lust att sätta tänderna i asfalten om/när gaffeln knäcks under färd.

Ny gaffel kostar cirka 5000kr, vilket gör att jag i så fall föredrar att köpa ny cykel, men går ju knappt att få tag på i dagens tider med komponentbrist etc.

Bilagor

• 7925A238-AEF4-4726-A7C9-99BA93579758.jpeg
    7925A238-AEF4-4726-A7C9-99BA93579758.jpeg
    377.2 KB · Besök: 321
  • 8DBCE9C1-3C31-435B-8874-4A0DED200A16.jpeg
    8DBCE9C1-3C31-435B-8874-4A0DED200A16.jpeg
    430.7 KB · Besök: 318
  • 469C4795-4534-4517-A7E5-0B31BC170FC4.jpeg
    469C4795-4534-4517-A7E5-0B31BC170FC4.jpeg
    246.6 KB · Besök: 307
  • E1D140AD-E94D-4D6E-A518-F190C1E19E57.jpeg
    E1D140AD-E94D-4D6E-A518-F190C1E19E57.jpeg
    442.1 KB · Besök: 275
  • 35513ACA-68FB-4198-A8DD-8A66B53F9440.jpeg
    35513ACA-68FB-4198-A8DD-8A66B53F9440.jpeg
    419 KB · Besök: 269
  • 9709154B-1F46-439E-87EE-F08DF919C600.jpeg
    9709154B-1F46-439E-87EE-F08DF919C600.jpeg
    443.3 KB · Besök: 289

d_anders

Aktiv medlem
Framgaffel; skadad?
Ser ut att vara lacken som har släppt vid skarven ja. Stor chans att det bara är kosmetiskt. Jag hade nog sandpapprat bort färgen för att kontrollera och sen målat i en helt annan färg (svart?) med vanlig sprayburk.

Ek21

Medlem
Framgaffel; skadad?
Tack för snabba svar! @Alla; är det någon som har tips på sida som säljer stela framgafflar?

@d_anders @Kid1000 Tack, jag går vidare och försöker få bort färg för bättre inspektion. Är det fara å färde att råka sandpappra lite på kolfibern vid övergången?

d_anders

Aktiv medlem
Framgaffel; skadad?
Ja, du drar eggen efter så att inte kniven kan skära sig in. Din hand kommer först, sen kniven. Motsatt riktning mot när du täljer (men kanske lite brantare vinkel)

NLC

Aktiv medlem
Framgaffel; skadad?

andben

Aktiv medlem
Framgaffel; skadad?
Jag tror det kan vara svårt att avgöra hur säker gaffeln är även om man skrapar bort färgen, att färgen spricker i fogen visar att det här är en rörelse som inte borde vara så någonting har ju hänt.

kvitterk

Medlem
Framgaffel; skadad?
Syns det nåt längst upp på gaffeln också? Många kolfibergafflar har en krona i annat material. Jag har så på min racer, men där är det bara ett litet, litet rakt streck precis i skarven mellan kolfiberbladen och kronan.
Jag blev smått orolig när jag först såg det, men efter mycket läsande så kom jag fram till att det nog är ok. Det kan tydligen ske också på grund av att aluminium och kolfiber utvidgar sig olika vid temperaturväxlingar, med små sprickor i färgen som följd. Men har ögonen på det så att det inte blir värre.

Men ditt ser betydligt värre ut med tanke på att färgen börjat släppa. Jag skulle vilja göra rent ordentligt och börja skrapa lite färg för att kolla hur det ser ut under. Om inte annat för att det skulle kunna komma in fukt där. Galvanisk korrosion mellan aluminium och kolfiber är tydligen en grej. Speciellt om du tänker fortsätta köra med den i vinter på salta vägar. Jag tycker det syns tydligt på andra bilden att nåt har ätit på materialet under färgen.

Senast ändrad:

darkforce

Aktiv medlem
Framgaffel; skadad?
med tanke på hur hela aludropouten ser ut så lär du ha skador (frätskador av salt) djup in i kolfiberförbandet så ny gaffel skulle jag iaf rekomendera sen välmenat tips bli bättre på tvätta o underhålla cykeln håller de bättre

d_anders

Aktiv medlem
Framgaffel; skadad?
Gissningar:
Lite färg har åkt av pga smällar, dåligt förarbete innan lackning eller annat.
Sen har aluminiumet börjat vittra och färgen lossnat mer och mer.
Behöver inte vara mer än ett kosmetiskt problem om kolfibern och aluminiumet fortfarande sitter ihop bra.

Bort med all färg och se om du vill/vågar fortsätta använda den. I så fall slipa bort löst sittande aluminium innan du lägger på ny ytbehandling.

Stumpy

Aktiv medlem
Framgaffel; skadad?

Skogsgubben

Aktiv medlem
Framgaffel; skadad?
scott har 5 år på ram o 2 på övrigt men oavsett hade de där inte gått på garanti eller reklamation utan dom hade garranterat påvisat bristande underhåll o nekat både garanti o reklamation
Är det verkligen rimligt att färgen lossnar och gaffeln (i värsta fall) går av för att man inte håller cykeln ren? 🤔
Jag som har funderingar på kolfibergaffel på nästa cykel. Jag kanske får tänka om.

darkforce

Aktiv medlem
Framgaffel; skadad?
Är det verkligen rimligt att färgen lossnar och gaffeln (i värsta fall) går av för att man inte håller cykeln ren? 🤔
Jag som har funderingar på kolfibergaffel på nästa cykel. Jag kanske får tänka om.
svar ja tex ett stenskott, skrap från cykelställ eller en för hårt åtdragen hjulaxel räcker för att göra skada i lacken sen smuts, salt o fukt letar sig in under lacken o börjar äta o oxidera på materialet då de får ligga o gro i skiten
kolla TS bilder ser du själv hur frätt de är av oxid på dropsen detta utav helt sonika bristande underhåll

cykel betyder inte "evighetsmaskin utan underhåll" som tyvärr många tror visst en gammal hoj från 40 talet håller bra ännu trots bristfälligt underhåll men dom är byggda av lite bättre kvalitetsmaterial o byggda för att hålla i en livstid än dagens slitoslängsamhälles konstruktioner som byggs att klara nått år..

Ek21

Medlem
Framgaffel; skadad?
Tack alla för era svar, det är mycket uppskattat!

Jag ska utreda reklamation men vet att det i så fall, at best, är precis på rätt sida treårsgränsen. Jag ska också se närmare på att, om möjligt, få en bättre uppfattning om det är kosmetiskt eller skada. Risken är dock att det per default inte kan ge full trygghet att gaffeln är hållbar.

Frågan om gaffel bestämmer om jag ska lägga mer pengar på denna cykel, vilket jag i så fall kommer behöva göra (bromsok, bromsskivor, vänster växelreglage, med gaffel enligt ovan som exempel totalt cirka 10,000kr) eller ny cykel. I grunden givet val, ny cykel, men det finns ju inget att köpa beroende på komponentbrist, hög efterfrågan i pandemin, fraktproblem etc.

Angående underhåll, så ja, cykeln har gått två mil fem dagar i veckan året om i tre år. Löpande underhåll och rengöring utifrån vetskap om saltets inverkan, dock med fokus på drivlinan; förutom häri (beroende på felkälla) uppvisat behov av att rengöra dropouts så gick även en eker nyss; hjul och däck underhållna men saltet låg dolt under fälgtejpen, dit det kom in med vinterns väta och försvagade ekern (och därmed förmodligen fler än en).

Ek21

Medlem
Framgaffel; skadad?
Jag tänkte precis samma sak om en person som på Blocket häromdagen lade ut exakt min cykel med samma årsmodell för 16,500kr (dock byggd 2020); jag betalade 13,000 för tre år sedan. Såld efter två dagar, kan inte bero på annat än att folk inte får tag på nya cyklar i handeln.

Ek21

Medlem
Framgaffel; skadad?
@darkforce har säkerligen bättre uppfattning än jag, samtidigt drar jag mig till minnes diskussionen när kolfiber på cyklar var nytt för 15+ år sedan; ”ramlar du så spricker fibern.” 😉

Bengt-re

Aktiv medlem
Framgaffel; skadad?

Jag ska utreda reklamation men vet att det i så fall, at best, är precis på rätt sida treårsgränsen. Jag ska också se närmare på att, om möjligt, få en bättre uppfattning om det är kosmetiskt eller skada. Risken är dock att det per default inte kan ge full trygghet att gaffeln är hållbar.

Frågan om gaffel bestämmer om jag ska lägga mer pengar på denna cykel, vilket jag i så fall kommer behöva göra (bromsok, bromsskivor, vänster växelreglage, med gaffel enligt ovan som exempel totalt cirka 10,000kr) eller ny cykel. I grunden givet val, ny cykel, men det finns ju inget att köpa beroende på komponentbrist, hög efterfrågan i pandemin, fraktproblem etc.

Angående underhåll, så ja, cykeln har gått två mil fem dagar i veckan året om i tre år. Löpande underhåll och rengöring utifrån vetskap om saltets inverkan, dock med fokus på drivlinan; förutom häri (beroende på felkälla) uppvisat behov av att rengöra dropouts så gick även en eker nyss; hjul och däck underhållna men saltet låg dolt under fälgtejpen, dit det kom in med vinterns väta och försvagade ekern (och därmed förmodligen fler än en).
Vill du byta gaffel så finns det ju billigare gafflar också. E-bay/amazon gafflar kräver dock lite research innan köp, men kan vara väl så bra. Inbland kan man ha tur att något gammalt säljs ut - jag hittade en ny jättefin lynskey gaffel till min pendlare - QR, rakt stryrrör var utgånget hos dem, men perfekt till min gamla cross! Så går ju leta, ha koll på styrrörsform, AC-mått och hjulinföstning, är bromsfästet fel så är adaprar eller nya ok inte så farligt dyrt.

Fin fulgaffel!
IMG_20180324_161554_129.jpg

kais01

Aktiv medlem
Framgaffel; skadad?
det finns inget underhåll i världen som hade hindrat de där skadorna. lacken skall hålla för salt, smuts och annan yttre påfrestning i många år.

det mesta skulle jag säga tyder på inre rörlighet och sprickbildning i materialet, antingen i kolfibern, eller i övergången till mellan alu och kolfiber.

därmed klart att reklamera, och helst innan du skrapar; frågan är om du ens vill ha en ny likadan gaffel? eller vänta x antal månader på en?

jofahjalm

Aktiv medlem
Framgaffel; skadad?

Reklamation gör du genom att maila försäljaren med en bild och säga att du vill reklamera för gaffeln ser ut som den gör. Det tar 5 minuter.

Ek21

Medlem
Framgaffel; skadad?
För att återkoppla och stänga ärendet; jag reklamerade i söndags, visade upp cykeln hos återförsäljare igår måndag, och idag är en ny identisk gaffel på väg från Scott utan några ställda frågor.

Tack igen till er alla för er input!

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer