Framgaffel

gunno

Ny medlem
Framgaffel
Hej, jag funderar på att byta framgaffel på min GF MTB men kan absolut ingenting om dem. Jag behöver lite råd. Jag vill ha en bra gaffel som inte kostar för mycket.

Framgaffel
Varför vill du byta?
Är din SID trasig?
Kolla i så fall in den här t.ex.:
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=52923

Om det är så att din SID funkar, men att du vill göra din hoj lite roligare i stöket, så skulle jag kolla på något med mellan 100 och max 120 mm slag. Mer än så ändrar nog geometrin på din hoj för mycket.
De Mashimaro länkade till är nog bra, men lägger på mellan ett halvt och ett kilo i vikt på din smäckra xc-racer. Det går, men är lite synd. Tänk regummerat på Ducatin...
Cykeln har ju ändå några år på nacken, så jag skulle nog kika efter begagnat. Rock Shox SID/Reba eller någon xc-orienterad Fox, typ RL 80/100/120 skulle jag nog hålla utkik efter. Undvik Marzocchi och Manitou, så krånglar du inte till livet i onödan.
Vill du så kan jag hålla lite koll på vad som dyker upp.

Framgaffel
Tack "Dr" får tipset.I would like to improve the bikes proformance when you are really getting into it and it would be nice to have a "lock out"function for gravel roads etc. The only thing allowed on the Ducce were soft slicks.
Are you riding tomorrow(SUNDAY)? If so,see you there.

Framgaffel
Jag skulle vilja cykla, men är själv med vilddjuren. Ska försöka komma ut någon kväll i veckan.
Den jag länkade till borde funka bra för det du beskriver. Den är förberedd för lockout från styret, men reglaget medföljer inte om min skoltyska inte sviker mig. Borde inte kosta mer än en hundring eller två.
Kör hårt imorgon.

Framgaffel
Ta en Reba eller Recon, se till att det är Motion control dämpning och inte den enklare Turnkey. Mest för pengarna och lättservade. Tora är onödigt tung i förhållande till priset. Pushloc med lockout från styret är smidigt, se till att få det från början för det är krångligt/dyrt att eftermontera.

Senast redigerad av en moderator:
Framgaffel
jesster73 skrev:
-------------------------------------------------------
> Här är en med poploc (lockout) på köpet:
> http://cnc-bike.de/product_info.php?cPath=50_22_22
> 7&products_id=302&osCsid=8e3a0075e0201f00abc37c0a6
> d22d645
>
> Löjligt mycket gaffel för pengarna, särskilt
> med tanke på vad den skulle kosta här.

På bilden är det en äldre Reba och inte en 09:a, eller har jag fel?
Dom nya Reba och sid kom väll 2008 eller var det bara siden.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp