Framgaffelfråga(landsväg)

Det går att få tag på framgafflar i kolfiber med 1 tums styrrör. Men då är det utan gänga. Du får byta ditt styrlager till ett för A-hedset. Så gjorde jag.

Alpha Q och Wound Up går att få ganska lätt, och vissa Oval Concepts kan också ordnas med 1" styrrör. Andra kan jag inte uttala mig om.

Med A-Headset eller NoThreadSet menar jag - har aldrig sett en klfibergaffel med gängade styrrör.

Senast redigerad av en moderator:
Får en känsla av att min stålpinarello från 2001 är en av de få med kolfinergaffel/1 tum/gängat styrrör.

Jag har inte set den kombinationen på någon annan cykel

gaffel.jpg

ha det
Jan

Senast redigerad av en moderator:
finns det nog med material i 1" ahead för att dra gängor på styrröret? Annars håller jag nog med om att byta till ahead - marknaden för gängade lager håller sakta men säkert på att dö ut...

ajdå! har ingen större lust att byta till ahead eftersom det sitter gamla fina campa super record komponenter på den, men man kanske inte har något val. on nu inte steelisreal kan tänka sig att sälja sin gaffel förståss haha! det är en gammal stål Benotto jag har.

Har du kollat Engelska postorder, dom brukar kunna ha en hel del mysko(läs saker man inte hittar i Sverige) till bra priser.

Köpte en 1" ITM gaffel i carbon där för under 1500:- ink frakt, var dock en A-head men det kanske går att hitta gängat åxo.

Bl a Look har tillverkat framgafflar i kolfiber med 1" gängat styrrör.

Jag har bestämt för mig att flera andra av de större gaffeltillverkarna
också har gjort kolfibergafflar med 1" gängat styrrör.

Om Look m fl fortfarande tillverkar sådana är väl ytterst tveksamt.

Dock har jag för mig att jag sett sådana gafflar i någon katalog
för bara 1-2 år sedan.

Men jag minns tyvärr inte var/i vilken katalog nu...

Kolla hos Rose Versand eller Bruegelmann i Tyskland eller Sjs Cycles i England.

/fedde

Bor du i sthlm så såg jag idag att sportson på kungsholmsgatan har två kolfibergafflar med gängat 1" rör.
1 beg Cannondale gaffel, likadan som på den här hojjen:
r5000t_00.jpg

+ 1 ny gaffel som jag inte såg vad det var.

/Boe

jag får börja med att tacka så mycket för hjälpen! ringde sportson och dom är snälla nog att hålla en gaffel åt mig tills jag kan ta mig dit.nu är det bara att börja leta sadelstolpe och styre i kolfiber ochså =)

Boe skrev:
-------------------------------------------------------
> Trevlig cykel, kan man få den i regnbågens färger?

Japp, då får du också gratis entrebiljett till Pride, värde 580:-

Tillbaka
Topp