Framgafflar som passar 29"-hjul

Rabalder

Ny medlem
Har en Gary Fisher Supercaliber 29-ram som jag skall göra till en komplett hoj. Några förslag på framgafflar som passar åbäket?

Vet inte varför, det bara blev så... Tänkte knåpa ihop en XC själv, med lite hjälp (eller snarare terrorisering) av LBS och forumet här på Happy. Införskaffade ovan nämda ram på Cykloteket (trodde inte det skulle va några konstigheter), missade fullständigt det där med Supercaliber 29, känner mig som en treåring... :C

Senast redigerad av en moderator:
Jag undrar - hur lång är du, och vilken storlek är ramen? Många tycker om sina 29'ers, men de flesta som har en 29er har valt det av någon särskilt anledning. Det låter inte som det var fallet för dig.

När det gäller gaffeln, jag skulle välja en Marzocchi Marathon.

Jag tycker det är rätt självklart att ett större hjul har vissa fördelar när det är stökigt på stigen.

Har dock aldrig provat någon 29:er på riktigt annat än provsuttit så det är inget annat än en teori, har ingen aning om ifall den fördelen uppväger eventuella nackdelar.

Jag bara skojade, det ska faktiskt bli kul att se vad du tycker om cykeln när du monterat på gaffel och hjul osv. Vill gärna ha en recension. Har hört en del positivt om 29-or. Nu får man ju även tävla på dessa enligt reglementet.

Medium Gary Fisher Genesis ramar passar mig bra och jag är 178cm lång. Jag misstänker att du kommer att uppleva ramen som en aning lång. Denna ram är redan dimensionerad för en 90mm styrstam och skulle kännas lite konstigt med en 50mm stam.

Problemet med Marathon SL 29'er är att det är OEM only - dvs att det säljs bara till tillverkare.

Fråga Cykloteket vad de kan skaffa för dig. Om du är inte nöjd med deras svar lämna ramen tillbaks eller byt ut den.

Ringde upp Cykloteket, dom tror (är i princip övertygade) att det inte är en "Supercaliber 29" som jag köpt, utan en "Supercaliber" och den är då så som jag trodde den skulle va´. :)

Marzocchi har en 29a, men den är OEM och borde alltså inte finnas till försäljning separat.
http://www.marzocchi.com.
Vill du köra stelt så finns ju Surlys Karate Monkey,
http://www.surlybikes.com/forks.html

MEN:
Vad hände med gaffeln som satt på från början? Vad jag vet har Cykloteket försökt bli av med en GF Supercaliber ett bra tag nu. Får man fråga vad du betalade för ramen? Jag tror att den levererades till CKTKT som en komplett cykel som sedan har strippats.

Det finns många fördelar med att köra med stora hjul på en MTB, och precis som ramstorlek så kan också hjulen behöva anpassas efter förarens storlek. En lång person behöver en längre ram och har också nytta av större hjul. Gary Fisher är lång och sitter antagligen perfekt på en 29a. Och jag som är 169cm borde egentligen ha 26-tumshjul även på landsvägscyklar, annars får jag problem med att tårna tar i däcket när jag svänger.
Om du är 172cm så tycker jag inte att du har gjort ett bra köp här eftersom:
1.Du kommer att ha mycket svårt att hitta en gaffel som passar.
2.Du har ett markant sämre utbud av däck och fälgar.
3.Och ännu värre blir det framöver.
4.Den är för stor för dig.

Jag är ovillig i att delta i en sågning av Cykloteket, eftersom jag tycker att det är en bra butik som har gett mig bra service under flera år,
och jag har alltid kunnat lita på de råd jag har fått av personalen där. När det har gällt just storlek på cyklar har jag fått god hjälp många gånger.
Men jag tycker du borde begära att häva köpet om du inte har blivit upplyst om den här ramens speciella förhållanden.
Att sälja en lös 29-tums ram utan att försäkra sig om att köparen är införstådd med de villkor som gäller är för mig oseriöst, och ett beteende som jag inte förknippar med CKTKT. Ta ett snack med dom och be att få byta. Alla kan ju missuppfatta varandra.

Det är inte en 29:a, har varit lite fel ute, hittade info på www.realmtb.com, som jag feltolkade, trodde helt enkelt att jag köpt en 29:a, men det är inte "Supercaliber 29", utan "Supercaliber", som jag köpt. Detta klarläggande efter ett förlösande telefonsamtal som jag hade med Cykloteket.

Någon "sågning av Cykloteket" behöver du inte riskera pga mig i alla fall. Jag är än så länge helnöjd med dom. Det är ju jag själv som missbedömt det hela. :)

Ok, problemet är löst, jag gissar att det är samma ram som jag själv var inne och kände på för ett par veckor sedan.

Men frågan kvarstår: Hur är det att cykla på 29:or? Är det en tillfällig fluga som likt SUP snart kommer att vara över? Eller är det något för framtiden?

(hjälp, nu kommer jag att få en massa SUPentusiaster på halsen:-(

Jonas Skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är SUP? *okunnig*

Förlåt: Det är MAVICS benämning på fälgar för slanglösa däck. Detta ämne har diskuterats fram och tillbaka här på Happy och jag menar att problemen verkar vara större än vinsterna. Bland annat verkar det vara ett h-e för somliga att blåsa luft i däcken.

Men eftersom jag inte har egen erfarenhet av SUP så ska jag egentligen inte uttala mig.

I strongly suspect another attack of MTB terminology confusion. SUP is Mavic's description for how they machine the braking surfaces of their rims after welding to minimize unevenness. Neither well-known enough nor controversial enough to have been a fad (fluga).

Menar du UST?

Daner har nog rätt, Mavic har fel på sin hemsida, hahaha! Hade för mig att det var som Daner säger, men dubbelkollade på Mavics hemsida...

Jag tycker 29" är grymt bra, flyter på bra över småknöggel och har bättre rull när det är fritt. Storlek och geometri känns bättre.Nu är jag iofs 187 cm, kan tänka mig att kortare personer har mindre nytta av en 29".
Främsta nackdelarna är väl vikt (lite sämre acc. och lågfartshantering) och pris/utbud på prylar.
Det finns en del matnyttig info på mtbr.com

Kan inte tänka mig att 29" försvinner.

Daner Skrev:
-------------------------------------------------------
> I strongly suspect another attack of MTB
> terminology confusion. SUP is Mavic's description
> for how they machine the braking surfaces of their
> rims after welding to minimize unevenness. Neither
> well-known enough nor controversial enough to have
> been a fad (fluga).
>
> Menar du UST?
>
Oj, idag är jag förvirrad! Jag menar naturligtvis UST. Sup är ju svarvningen av fälgen! Sorry.

För mig funkar det mycket bra med UST än så länge, ingen punktering eller annat strul. Vad jag är rädd för är att punktera långt hemifrån. Men en så länge funkar allt prima, bakdäcket har stått i en och en halv månad utan att trycker har sjunkit.

Slanglösa däck är ingen fluga.

Jag tycker mycket om känslan och fäste med UST och lite lägre tryck i däcket. Häll lite diskmedel på en trasa och smörja kanttrådsytan på både sidorna innan du montera däcket. Monteringen blir mycket lättare och det underlätta fyllningen också. Sedan jag började med diskmedel har jag inte haft någon problem att blåsa luft i däcken med en vanlig pump. (Har dock inte provat ännu med en minipump.)

Du får väl ringa Gary och be snällt om Rock Shox 2005 REBA för 29"

reba_july2004.jpg

Bra sagt Daner, UST kommer att stå sig. Nu börjar ju Shimano introducera slanglösa hjul (XTR och XT hjulset) och Bontrager har också något slanglöst om jag inte missstar mig. Mavic gör många slanglösa hjul och fälgar.

Tillbaka
Topp