Passar dubbdäck 28 x 42 till 29 hjul mountain bike

28 resp 29 (tum) är diametern på däck resp. fälg, så nej. Till en 29-tumsfälg behöver du däck med 29 tums diameter.

28 x 42 låter dessutom som en väldigt märklig däckdimension i mina öron. Har du blandat tum och mm-mått? Normalt anger man däckdimension i antingen tum eller mm, t.ex. 28 x 1 1/2 (diameter x bredd i tum) eller 42-635 (bredd-diameter i mm).

Sidan nedan är en bra översikt över olika däckdimensioner.

Tillägg: Se korrektion nedan.

Senast ändrad:
28 resp 29 (tum) är diametern på däck resp. fälg, så nej. Till en 29-tumsfälg behöver du däck med 29 tum diameter.
Det är ytterdiameter på däcken som benämns 28 respektive 29 tum beroende på olika bredd och framförallt höjd på smala respektive bredare däck, medan innerdiameter är samma.

Det är ytterdiameter på däcken som benämns 28 respektive 29 tum beroende på olika bredd och framförallt höjd på smala respektive bredare däck, medan innerdiameter är samma.
Ja, du har rätt. Fel av mig. Det finns 28-tums däck med olika innerdiameter, som passar olika fälgar (635 mm och 642 mm). För att vara på den säkra sidan använder jag hellre mm-måtten (ETRTO-systemet), se nedan.

1753248682500.webp

Om du har däcken framför dig kollar du på ETRTO-beteckningarna som är gjutna i däcksidan.
Står det xx-622 på båda passar de på samma fälg.

I vår del av världen använder vi metriska system och inte system som baserar sig på bl.a. längden av Alexander den Stores fötter.

Ja, du har rätt. Fel av mig. Det finns 28-tums däck med olika innerdiameter, som passar olika fälgar (635 mm och 642 mm). För att vara på den säkra sidan använder jag hellre mm-måtten (ETRTO-systemet), se nedan.

Visa bilaga 781890
Absolut, det finns en massa gamla dammiga retrodäck också 🙂 jag syftade på dagens moderna 28 resp 29 tum.

i sammanhanget kan man notera att 25 mm landsvägsdäck på samma 622-fälg resulterar i en ytterdiameter på 26,5 tum.

men av många kallas 28 även det. suck.

det finns för övrigt äldre däck märkta 28 tum som rullar på annan fälg än 622. inte alltid etrto-märkta vilket kan resultera i ytterligare förvirring.

Tillbaka
Topp