Framgafflar, styrlager Vilka standarder finns?

vargen

Ny medlem
Gissar att detta har avhandlats men jag har faktiskt sökt utan att finna.
Har en gammal mtb som jag ska frächa upp. Ramen har gamla typen av styrlager dvs ej A-Head. Gaffelröret är 28,5 mm utv. och 25,4 inv. (1"). Har ett halvtaskigt skjutmått så tiondelarna är nog inte exakta. Gängad i toppen. Ni vet säkert vilken typ jag talar om.
En möjlig mod. av cykeln (har inte bestämt alla detaljer än) är att montera 700 hjul med lite tunnare däck (ja de får plats) men i så fall får jag ju problem med bromsfästen. Bak finns ju lösningar för skivor och det skulle också funka fram om jag kunde få dit en nyare gaffel (exempelvis Surly Karate Monkey).
Men 1 1/8 gaffelrör är något annat än vad jag har på min gamla hoj eller hur?
Vilka standarder finns egentligen och viktigast; kan jag hitta en gaffel utrustad med skivbromsfäste som passar min gamla pålle.

1" 1 1/8 1,5" på ram, styrlager och gaffel.Cannondales standard på styrlager och gafflar är de jag vet om.

Menar du att gaffelröret på gaffeln har 28.5mm utvändigt? 28.6mm (1 1/8") är det korrekta så det stämmer nog. Då behöver du nytt styrlager + styrstam till en ev. ny gaffel..

Standarder som finns vad jag vet...

1" gängat
1 1/8" gängat och ogängat (ahead)
1 1/4" gängat och ogängat (ahead)
1.5" ogängat (onepointfive)

Var det svar på frågan? =)

Tobe skrev:
-------------------------------------------------------
> Menar du att gaffelröret på gaffeln har 28.5mm
> utvändigt? 28.6mm (1 1/8") är det korrekta så
> det stämmer nog. Då behöver du nytt styrlager +
> styrstam till en ev. ny gaffel..
>
> Standarder som finns vad jag vet...
>
> 1" gängat
> 1 1/8" gängat och ogängat (ahead)
> 1 1/4" gängat och ogängat (ahead)
> 1.5" ogängat (onepointfive)
>
>
> Var det svar på frågan? =)

Ja, kanske var det svar på frågan. 26,8 mm kan definitivt stämma. Det är alltså gaffelrörets mått utvändigt.
Har dålig koll på olika lagertyper men det som jag har nu är itne kapslat på något vis utan består av kulor monterade i en ring. 2 sådana en upptill på gaffelhylsan (vet inte vad detaljen heter, där man skjuter i gaffelröret) och en nertill. Lagerbanorna sitter pressade på gaffelhylsan. Ahead-lager består av en enhet, eller?

Varför menar du att jag behöver nytt lager + styrstam också?

Nu är jag med.

1 1/8 finns både gängat och ogängat. Jag har gängat idag men ett ogängat (ahead) lager passar i min ram och om jag byter ut mitt gamla lager till ett ogängat 1 1/8 kan jag också montera en ny gaffel utan gängor.
Right?

Tillbaka
Topp