framhjulsaxel

Bimbi

Ny medlem
framhjulsaxel
Hej,

Trevligt forum!

Jag försökte fixa till min cykel(crescent 26" MTB från 2007) igår och det gick sådär. När jag skulle spänna fast framhjulet så tappade jag huvudet och tog ett rör till snabbfästet till hjulet så jag drog av spaken :(.

Så nu har jag tittat runt på bikester och hittat massa olika axlar inkl snabbfäste. Jag förstår att längden på axeln är viktig, hur mäter jag fram den, från vilka punkter? Kan man välja vilket fabrikat som helst bara längden är rätt? Hur byter man sen axeln, är det bara att lossa ena sidan och dra ut axeln och in med den nya, eller kommer navet och hjulet protestera?

Mvh
Bimbi

framhjulsaxel
Jag förstår
> att längden på axeln är viktig, hur mäter jag
> fram den, från vilka punkter?
Navet är 100mm brett och ett framhjul med QR (Quick Release)det är allt du behöver komma ihåg.

Kan man välja
> vilket fabrikat som helst bara längden är rätt?
Ja

> Hur byter man sen axeln, är det bara att lossa
> ena sidan och dra ut axeln och in med den nya,
ja

> eller kommer navet och hjulet protestera?
Nej.
>
> Mvh
> Bimbi

Köp en qr för framhjul bara, eller få tag på en via tex http://happymtb.org/forum/read.php/1/1180059/page=79 om du inte nödvändigtvis måste ha nytt.

/T

framhjulsaxel
Tack för svaret,

Då jag bara ha den som färdcykel fram och tillbaka från jobbet så skulle det funka utan QR, kan man lossa sidan/QRanordningen och sätta dit lämplig mutter med låsbricka?

framhjulsaxel
Bimbi skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svaret,
>
> Då jag bara ha den som färdcykel fram och
> tillbaka från jobbet så skulle det funka utan
> QR, kan man lossa sidan/QRanordningen och sätta
> dit lämplig mutter med låsbricka?

Vart bor du? Bor du i närheten av vänersborg har ja qr liggandes.

framhjulsaxel
Bimbi skrev:
> Tack för svaret,
>
> Då jag bara ha den som färdcykel fram och
> tillbaka från jobbet så skulle det funka utan
> QR, kan man lossa sidan/QRanordningen och sätta
> dit lämplig mutter med låsbricka?

Typ ja men tror inte den sidan är gängad.
Du kan köpa gängstång å muttrar men det finns sådana långsamkopplingar hos LBSen (Local Bike Shop)som antagligen kostar mindre, finns även stöldförhindrande med femkantsnyckel. Tror de kostar en hundring eller femtiolapp eller nått för ett set till hjulen å sadelstolpen.

/T

framhjulsaxel
Ok, tack!

Jag bor i Växjö så det får bli den lokala shopen senare idag :)

Sen har jag kollat på videoklipp hur man justerar växlarna och undrar om man har kedjan på mittendrevet fram när man justerar bakväxlarna?

Senast ändrad:
framhjulsaxel
Tack,

Nu skulle jag justera men då märkte jag att de tre största kugghjulen bak glappade lite, hur spänner man dem, det är Shimono på en Crescent.

Mvh

framhjulsaxel
God morgon,

Nu förstår jag vad ni menar efter att ha läst några trådar här....det blir ofta större projekt än man från början trott ;) När jag skulle justera växlarna igår kväll gick vajern av uppe i växeldosan. Jag skruvade upp locket och såg att klumpen som ska sitta i änden på vajern satt på sin plats i dosan men att vajern gått av precis efter. Vajern är ju tillräckligt lång fortfarande så kan man dra ur vajern klämma dit en ny ändklump, pilla bort den gamla från dosan och sätta dit den nya och sen trä tillbaka vajern i höljet?

Eller hur gör man på budgetvis?

Mvh
Bimbi

framhjulsaxel
Bimbi skrev:
> God morgon,
>
> Nu förstår jag vad ni menar efter att ha läst
> några trådar här....det blir ofta större
> en ny ändklump, pilla bort den gamla från dosan
> och sätta dit den nya och sen trä tillbaka
> vajern i höljet?
>
> Eller hur gör man på budgetvis?
>
> Mvh
> Bimbi

Har du en ködkolv så kan du löda dit en plutt.

/T

framhjulsaxel
Bimbi skrev:
> God morgon,
>
> Nu förstår jag vad ni menar efter att ha läst
> några trådar här....det blir ofta större
> projekt än man från början trott ;) När jag
> skulle justera växlarna igår kväll gick vajern
> av uppe i växeldosan. Jag skruvade upp locket och
> såg att klumpen som ska sitta i änden på vajern
> satt på sin plats i dosan men att vajern gått av
> precis efter. Vajern är ju tillräckligt lång
> fortfarande så kan man dra ur vajern klämma dit
> en ny ändklump, pilla bort den gamla från dosan
> och sätta dit den nya och sen trä tillbaka
> vajern i höljet?
>
> Eller hur gör man på budgetvis?
>
> Mvh
> Bimbi

En ny vajer kostar någon tia. Köp ny...

framhjulsaxel
Ok,

Men om jag köper ny med hölje från Biltema 99kr :), måste jag då först dra ur hela vajern ur höljet och sen trä i klumpen i reglaget på rätt plats å sen i med den hela vägen i höljet eller kan man lirka in den i reglaget utan att dra ur vajern?

Senast ändrad:
framhjulsaxel
Hej,

Nu var jag och köpte en QR-axel och en lös shimanovajer, 69kr för beggad axel och 39kr för vajern, så nu hoppas jag få ordning på cykeln hyffsat billigt.

Tack för all hjälp så här långt

framhjulsaxel
Äntligen,

Nu tog jag bort den gamla QR:n torkade av och dit med en ny, känns bra för säkerheten även det gamla säkert hade hållt. Sen bytte jag växelvajer och sprutade wd-40 i de gamla höljena 2x30cm och snurrade dem ett halvvarv :)

Nu funkar allt ok och den växlar mycket mycket bättre MEN jag får inte i 8:e växeln bak vilket jag iofs klarar mig utan, är det vanligt problem?

Sen har jag problem med växelkorgen fram, det sitter två skruvar uppe, den högra kan jag flytta korgen i sidled, men den vänstra händer ingenting, vilket syfte ha den skruven?

Mvh

Tillbaka
Topp