Framlampa som slutat lysa. Monark/Shimano navdynamo

moros

Aktiv medlem
Lampan på dotterns cykel har plötsligt slutat fungera. En Monark med Shimano navdynamo. Det verkar vara led så ingen glödlampa att byta. Ser heller inte att den går att öppna om det skulle vara kontakten av/på som bråkar. Men någon har kanske ett tips?

Kopplade loss kontakten vid navet och putsade lite men blecken är till synes fina.

Försökte mäta med multimeter men här chansar jag bara eftersom jag inte vet om inställning på multimetern är rätt. Men så har jag den när jag mäter ett batteri (kontrollmätte ett 1.5v AA utan problem). Flackar mest när man snurrar hjulet, typ runt 0.5v, men jag gör kanske något fel här. Mätte dels nere på kontakten på navet men också på de två blecken på lampan utan skillnad.

Tips?

20231021_134610.jpg20231021_133022.jpg20231021_133010.jpg20231021_133204.jpg20231021_133217.jpg20231021_134358.jpg

Enl min (mkt begränsade) erfarenhet brukar det oftast vara kontakten som krånglar.
Men det verkar du ju redan ha kollat så jag har nog inga tips, tyvärr.

shimano har ofta utprovad kvalitet, men den där fippelkontakten på bild 1, med sina tunna kablage är båda dömda till undergång från dag 1. hoppas du kan få till det med funktionen, iaf är dessa som håkan skriver mer att misstänka än innandömet på navet

snarast förvånas man över hur länge det här tycks fungera på våra saltade gator:)

själv har jag monterat bort mina dynamonav. 3 watt är enligt mig för lite ljus...

shimano har ofta utprovad kvalitet, men den där fippelkontakten på bild 1, med sina tunna kablage är båda dömda till undergång från dag 1. hoppas du kan få till det med funktionen, iaf är dessa som håkan skriver mer att misstänka än innandömet på navet

snarast förvånas man över hur länge det här tycks fungera på våra saltade gator:)

själv har jag monterat bort mina dynamonav. 3 watt är enligt mig för lite ljus...
Ja jag misstänker egentligen heller inte navet. Skall lägga lite mer tid på kontakten.

Ljuset duger gott för dotterns 2km till skolan och jag är nöjd om hon ens sätter igång belysningen.

Senast ändrad:
En navgenerator (egentligen en alternator) ger väl en växelström ut så prova området 200 VAC istället.
Ok, testade igen med 200VAC och då gick det bättre. Pendlade mellan 4-9v beroende på hur snabbt hjulet snurrar. Detta mätte jag uppe på de två stift som sitter bak på lampan. Slog jag strömbrytaren till "off" så var det 0v så jag antar att detta är en vidarekoppling till baklampa? Men det bekräftar ju både att kontakten vid navet verkar funka och likaså strömbrytaren. Så då måste det ju vara lampan som är trasig antar jag. Har monterat på en batterilampa från en annan cykel så länge men kan man ersätta den med vilken dynamolampa som helst, ex. denna? https://www.bike24.com/p21505.html

Ok, testade igen med 200VAC och då gick det bättre. Pendlade mellan 4-9v beroende på hur snabbt hjulet snurrar. Detta mätte jag uppe på de två stift som sitter bak på lampan. Slog jag strömbrytaren till "off" så var det 0v så jag antar att detta är en vidarekoppling till baklampa?
Troligen
kan man ersätta den med vilken dynamolampa som helst, ex. denna? https://www.bike24.com/p21505.html
Eftersom du ovan skrev att du var orolig för att cyklisten brukade strunta i att slå på ljuset kanske en automatisk lampa skulle vara bättre? Tex denna
och varför inte samtidigt även komplettera med en navdynamodriven baklampa?
Nu vet du ju hur den skall kopplas in.

Ok, testade igen med 200VAC och då gick det bättre. Pendlade mellan 4-9v beroende på hur snabbt hjulet snurrar. Detta mätte jag uppe på de två stift som sitter bak på lampan. Slog jag strömbrytaren till "off" så var det 0v så jag antar att detta är en vidarekoppling till baklampa? Men det bekräftar ju både att kontakten vid navet verkar funka och likaså strömbrytaren. Så då måste det ju vara lampan som är trasig antar jag. Har monterat på en batterilampa från en annan cykel så länge men kan man ersätta den med vilken dynamolampa som helst, ex. denna? https://www.bike24.com/p21505.html
Ja, men köp för guds skull en med ledlampa. Så slipper du byta lampa stup i kvarten och den ger bättre lyse. Axa, B&M, Spanninga har bra dynamo lampor. Axa pico brukar finnas billigt ex vis.

Ja, men köp för guds skull en med ledlampa. Så slipper du byta lampa stup i kvarten och den ger bättre lyse. Axa, B&M, Spanninga har bra dynamo lampor. Axa pico brukar finnas billigt ex vis.
Ja, det är LED i den jag har nu och det gick ju sådär ?Men ja, jag bara plockade första bästa som exempel utan att botanisera sortimentet. LED är ju att föredra

Senast ändrad:

Familjen har en bunt cyklar med shimano navdynamo som går året runt i stockholms salt och slask sen många många år och den där kontakten har aldrig falerat för oss. Ja, den ser klen ut men min erfarenhet är att den funkar...

Tillbaka
Topp