Framnav Bontrager - Bara att kassera?

Mors

Tyckte framhjulet glappade lite på min pendlarhoj: En Trek 7.3 från -05 eller -06.
Tajtade till navet lite men märkte att det kändes lite knöggel när man snurrade runt axeln.
I en första besiktning skruvade jag bort "mutterlagerskålen" på ena sidan (vad heter det egentligen?). Som ni ser av bilden är det skador i lagerbanan.
lagerbana.jpg

Har googlat på typ "Bontrager front hub bearing" o.d. men ej hittat nåt vettiga delar att köpa. Sett att det finns kulor att köpa men inte dessa mutterskålar...

Värt att lägga pengar på? Eller skaffa nytt hjul istället?

/M

Jag hade satsat på ett nytt hjul om det inte är som så att du verkligen gillar att mecka. Antagligen är lagerbanan i navet också ärrad.

På de billiga hybriderna så har det nog mest suttit formula eller joytech nav som varit omstripade till Bontrager. Jag tror att Bontrager enbart har egen nav med maskinkullager.

Gör rent och kolla om lagerbanorna är något-så-när i skapligt skick. Är de det så funkar det att byta konor ("mutterskålar") och kulor.
Dock är det nog som @Rock antyder dvs att lagerskålarna också är förstörda men ibland så ....

/G

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp