Framtiden heter Nanoflex

alain

Ny medlem
Framtiden heter Nanoflex
Materialet Nanoflex från Sandvik låter som ett perfekt material för cykel ... nästa trend efter carbonfiber kanske.

Från Sandvik hemsida:

"Selle San Marco, the leading Italian maker of high quality, professional racing bicycle saddles has selected ultra-high strength Sandvik Nanoflex® rails for its innovative and patented Magma MG, Rever Profil, Era and SKN saddles.

Small diameter Sandvik Nanoflex® saddle rail tubing is used as an alternative to round, solid titanium. The result for Selle San Marco is that the overall weight of the saddle is minimised.

Titanium carries a reputation as a high quality, low weight material. Sandvik Nanoflex® challenges that reputation as a new material that outperforms even the strongest titanium at a lower weight. In general, Sandvik Nanoflex has twice the strength and stiffness compared with even the most sophisticated titanium alloys used in the aerospace industry.

The exceptional strength-to-weight ratio and forming properties of Sandvik Nanoflex® provide opportunities for additional bicycle applications such as frame tubing, seat posts and handle bars. Other sports uses include lightweight, durable sports handles; tennis, lacrosse and badminton rackets; hiking equipment, crampons and other advanced winter sports gear."

mer på:

http://www.smt.sandvik.com/nanoflex

Framtiden heter Nanoflex
Vet inte hur mycket materialet kostar ... jag ska försöka kolla om själva rör blir dyrare än titan. Vi får se hur mycket de nya San Marco saddlar ska kosta.

Framtiden heter Nanoflex
Cyclecomponents har haft Selle San Marcosadlar med nanoflex ett bra tag, iaf sen sommaren 2005 vad jag kan komma på. bildbevis:

SAN071.jpg

Någon som vet var man kan få tag på Selle San Marco Magmasadlarna?

Framtiden heter Nanoflex
Låter lite som Titanal anno 1995. Superlätt, superstark, det perfekta materialet för cykelramar.
Sen visade sig att materialet gick inte hantera, varken svetsa eller limma. Ramarna sprack i fogningen, och om dessa höll,sprack rören över hela längden. Dessutom var materialet väldigt känsligt för korrosion. 1996 pratade ingen mäniska längre om Titanal.

Framtiden heter Nanoflex
Hot Chili skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter lite som Titanal anno 1995. Superlätt,
> superstark, det perfekta materialet för
> cykelramar.
> Sen visade sig att materialet gick inte hantera,
> varken svetsa eller limma. Ramarna sprack i
> fogningen, och om dessa höll,sprack rören över
> hela längden. Dessutom var materialet väldigt
> känsligt för korrosion. 1996 pratade ingen mäniska
> längre om Titanal.

Tycker att egenskaperna av Nanoflex mer påminner om AerMet 100.

http://www.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=NCARL0

Framtiden heter Nanoflex
Jag har fått intrycket att Aermet är svårjobbat och inte helt billigt jämfört med alu och andra vanliga cykelrammaterial.

Så därav den lilla spridningen, jag vet att Arrow har tillverkat Aermet ramar förut och mailade dom faktiskt nyligen om en offert på en Aermet ram..

Nanoflex är klassad som rostfritt material enligt matweb, kan det få konsekvenser som ram material?
Rostfritt har den fula egenskapen att deformationshärda.

Framtiden heter Nanoflex
Har vart i kontakt med Sandvik angående jusst ramrör av Nanoflex Detta var förra våren och då hade de inte kommit tillräckligt långt i utvecklningen för att kunna göra rör åt mig. Jag ska göra ett nytt försök nu snarast så att jag kan kommaigång med prouduktion såpass att där ska finnas några testhojjar till sommaren.. ;) jusst nu är det dock en liten investeringsfråga..

Ni får hålla er uppdaterade om vad som sker på www.borgne.se jusst nu har jag/vi bara lite ouppdaterad info om vårt hifiprojekt där som även det börjar närma sig produktion efter på tok för många års utväckling.

Är där någon som vill va med i cykelprojektet så är jag öppen för förslag =)

Framtiden heter Nanoflex
Hot Chili skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter lite som Titanal anno 1995. Superlätt,
> superstark, det perfekta materialet för
> cykelramar.
> Sen visade sig att materialet gick inte hantera,
> varken svetsa eller limma. Ramarna sprack i
> fogningen, och om dessa höll,sprack rören över
> hela längden. Dessutom var materialet väldigt
> känsligt för korrosion. 1996 pratade ingen mäniska
> längre om Titanal.

Tit-Anal skumt namn.

Framtiden heter Nanoflex
tjockleken på rören säger inte allt heller.
hur är det exempelvis i svetsfogar och liknande? material försvagas jämt kring fogar och att svetsa 0,56mm är inte kul.

Tillbaka
Topp