Framtung och halka - problem?

slice me nice

Aktiv medlem
Jag har nyligen bestämt mig för att försöka cykelpendla hela den kommande vintern. Jag har cykelkorg fram med dator och lite kläder i, så den blir ovanligt framtung (ca 3kilo extra). Jag har vant mig vid det nu så det funkar helt okej att cykla med, men hur blir det om det är halt? Samma som utan tyngden, eller bättre/sämre?

Jag har ingen erfarenhet av halka och tvåhjulade fordon, så lite input här vore nice.

Föreslår ryggsäck eller pakethållare. Tunga grejer i cykelkorg på styret känns inte bra. Jag har en ryggsäck för dator och kläder och tycker det helt ok.

Vikt vid styret i knepiga situationer är obra! Fan vad jag slog mig när jag otb-vurpade med en bensindriven röjsåg tvärs över styret. Jag roterade framåt och röjsågen roterade bakåt. Fick en fet smäll av långa handtaget på sågen mitt i pannan innan jag kraschade. Vikten skall vara långt ner på cykeln och röjsågar skall åka bil eller bäras!

Okej, då får det nog bli ryggsäck när halkan kommer. Jag har bara 4 km till jobbet, så det hinner nog inte skapa ryggont.
Tack för tipsen, särskilt Hasse#7 och röjsågen.

En sådan här verkar vara stabil. På med vinterdäck så är saken biff!

1.jpg

Jag pendlar året runt i Östersund i snö och is med ryggsäck. Den väger 4-5kg med dator, matlåda och lite annat. Kör dubbdäck i fram och har aldrig upplevt några problem med balans eller knepigheter utöver det vanliga. Kör väl kanske inte lika fort som på sommaren dock.

Hade nog INTE velat ha något på styret iaf.

så mycket skönare att cykla med cykelväska (alltså inte budväska utan väska på pakethållare), osvettigt på ryggen och bättre på alla sätt. Men ohippt förstås.../J :)

Senast ändrad:
Cykelväska är alldeles för ohippt för mig, jag väntar ett antal år innan jag törs använda det :)

Jag undviker ryggsäck så länge det går eftersom jag inte har möjlighet att duscha när jag kommer fram. Tenderar ju att bli svettigt, men på vintern borde det gå bra. Jag får anpassa tempo och kläder efter väder och underlag helt enkelt och duscha när jag kommer hem.

Om det är någon som vill läsa en riktig IQ-fiskmåshistoria så är jag nu beredd att redogöra lite mer för röjsågsincidenten. Har inte så mycket med tråden att göra men nån kanske tycker att det är kul med lite nu läkt blodvite och total avsaknad av självbevarelsedrift och intelligens.

Jag kör med en stor korg fram med ganska många kilo i och har gjort det ett par vintrar. Det är inga problem alls. Tricket är bara att man skall se till att lasten sitter fast ordentligt så den inte vickar. Lite extra tryck på framhjulet är bara bra och en stabil korg skyddar bra om man går omkull. Jag har hellre laptopen skyddad i korgen framför mig än på ryggen om jag skulle klota. Om det inte är jobbets laptop förståss, den är annars ett bra ryggskydd.

Hmm, det där låter ju bra rikard! Mina funderingar när jag startade tråden var att det kanske skulle ge bättre grepp med mer tryck fram. Jag glider hellre med bakhjulet än med fram, så det kanske vkan vara något då.

Då kör jag på med min korg i vinter, om det känns instabilt får jag lägga om taktiken då.
Tackar! (och så slipper jag skaffa mig en rygga, än så länge iallafall)

Är det bara jag som vill höra röjsågshistorien?

Jag kör med ryggsäck och nackdelen är ju att man blir svettig om ryggen, även om det är 30 minusgrader och man sitter å småfryser på cykeln.
Fördelen är att man har något mjukt att landa på, tyvärr tenderar matdosan att öppna sig vid sådana övningar...

briareus skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det bara jag som vill höra
> röjsågshistorien?
>
Your wish is granted.....

Jag är en sån där knäpp cyklist som anser att cykeln kan användas till allt....nästan.
Har hojat med krattor och spadar, IKEA-kassar med hela lagets fotbollsgrejer, hushållets återvinning.... Ja ni fattar, karln är lätt störd eller värre.

Nu var det så att min röjsåg av typ kraftig proffsmodell vägrade starta och jag gav upp själv på att försöka få ordning på den. Det är en sån där fantastisk konstruktion som när en grej går sönder har man 50-50 på att ha sönder något mer för att kunna felsöka fel 1. Lämnade den (med bil) till min kompis som har djupare kunskaper inom röjsågskirurgi.

När jag skulle hämta den kom jag på cykel. Kompisen sa "Ska du ta med den nu?" svar "Ja!". "Man kan väl inte cykla med en röjsåg?" svar "Det går nog!" "Jaha" sa han och återgick till sina sysslor.

Jag la röjsågen tvärs över det raka styret. Det är grusväg så bredden spelar ingen egentlig roll med avseende på trafik. Sen påbörjade jag rullning nedför grusbacken utanför hans tomt. Konstaterande 1. Jag nådde inte bromsarna,. Konstaterande 2. Sågens axel roterade i händerna. Konstaterande 3. Ju mer farten ökade desto mer wobblade styret. När jag säger wobblade, menar jag att det for fram och tillbaka i stora vågrörelser som om röjsågen vägde hundra kilo i varje ända.

Lagom med att jag var i höjd med hans köksfönster hade handtaget på röjsågen roterat upp och spöat på mig i pannan, framhjulet ställt sig på tvären, jag fallit handlöst över styret på röjsågen och ned i gruset. Blodig i pannan, blodig på hakan, som förövrigt kändes bakåtflyttad. Skrubbad och blåslagen lite varstans och i största allmänhet.

Kompisens sambo som är en sansad kvinna stod i köket. Därifrån såg hon en vilt viftande röjsåg och en skräckslagen karl i blå hjälm försvinna bakom häcken. Det sista hon såg innan braket kom var hälarna och bakhjulet som roterade förbi ovanför häcken.

Hennes kommentar, "Nu slog han nog ihjäl sig din kompis, det är bäst att du kollar".

Röjsåg och cykel = Big no, no!!!

Personligen tycker jag att det är bra med ryggsäck eftersom det blir varmt om ryggen. Det gör att resten av kroppen har lättare att hålla sig varm. Att man blir lite svettig gör eg inget då man kommer in i värmen då man stannar.

Det kanske skall tilläggas att styrningen känns klart annorlunda med massa kilon framför styret, så man kanske skall vänja sig med det _innan_ halkan kommer.

rikard skrev:
> Det kanske skall tilläggas att styrningen känns
> klart annorlunda med massa kilon framför styret,
> så man kanske skall vänja sig med det _innan_
> halkan kommer.

Lowriders?

Tack för bion Hasse#7!
Jag är likadan när det gäller att dra mina flyttlass på hoj. Men om jag någon gång skaffar en röjsåg ringer jag dig så du får köra oss i bil.

ratatosk skrev:
> Tack för bion Hasse#7!
> Jag är likadan när det gäller att dra mina
> flyttlass på hoj. Men om jag någon gång skaffar
> en röjsåg ringer jag dig så du får köra oss i
> bil.

Visst! Hör av dig i tid bara.

ratatosk skrev:
> Dubbdäck åtminstone fram. Därefter är det väl
> en smaksak hur du bär prylarna?

Det blir som jag skrev längst upp dubbdäck både fram och bak. Och som rikard upplyste om så är det lite annorlunda med så mycket vikt fram, därav frågan. Jag har kört med korg fram någon månad, och även om första dagarna var lite ovana så är jag van vid det här laget.

Det blir sannerligen spännande att se hur väl jag tar mig fram när första millimetern snö kommer och spårvagnstrafiken blir kaosartad i vanlig ordning.

Tillbaka
Topp