briareus skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det bara jag som vill höra
> röjsågshistorien?
>
Your wish is granted.....
Jag är en sån där knäpp cyklist som anser att cykeln kan användas till allt....nästan.
Har hojat med krattor och spadar, IKEA-kassar med hela lagets fotbollsgrejer, hushållets återvinning.... Ja ni fattar, karln är lätt störd eller värre.
Nu var det så att min röjsåg av typ kraftig proffsmodell vägrade starta och jag gav upp själv på att försöka få ordning på den. Det är en sån där fantastisk konstruktion som när en grej går sönder har man 50-50 på att ha sönder något mer för att kunna felsöka fel 1. Lämnade den (med bil) till min kompis som har djupare kunskaper inom röjsågskirurgi.
När jag skulle hämta den kom jag på cykel. Kompisen sa "Ska du ta med den nu?" svar "Ja!". "Man kan väl inte cykla med en röjsåg?" svar "Det går nog!" "Jaha" sa han och återgick till sina sysslor.
Jag la röjsågen tvärs över det raka styret. Det är grusväg så bredden spelar ingen egentlig roll med avseende på trafik. Sen påbörjade jag rullning nedför grusbacken utanför hans tomt. Konstaterande 1. Jag nådde inte bromsarna,. Konstaterande 2. Sågens axel roterade i händerna. Konstaterande 3. Ju mer farten ökade desto mer wobblade styret. När jag säger wobblade, menar jag att det for fram och tillbaka i stora vågrörelser som om röjsågen vägde hundra kilo i varje ända.
Lagom med att jag var i höjd med hans köksfönster hade handtaget på röjsågen roterat upp och spöat på mig i pannan, framhjulet ställt sig på tvären, jag fallit handlöst över styret på röjsågen och ned i gruset. Blodig i pannan, blodig på hakan, som förövrigt kändes bakåtflyttad. Skrubbad och blåslagen lite varstans och i största allmänhet.
Kompisens sambo som är en sansad kvinna stod i köket. Därifrån såg hon en vilt viftande röjsåg och en skräckslagen karl i blå hjälm försvinna bakom häcken. Det sista hon såg innan braket kom var hälarna och bakhjulet som roterade förbi ovanför häcken.
Hennes kommentar, "Nu slog han nog ihjäl sig din kompis, det är bäst att du kollar".
Röjsåg och cykel = Big no, no!!!