Framväxel och kedja tar i breda däcken

MoeJoe

Aktiv medlem
Jag har plats i ramen för ganska breda däck, Nobby Nick 2.4 or på nu, gott om plats kvar i ramen, vid kedjestagen etc, men växelförare och kedja tar i däcken, när jag har lillklinga fram och största eller näst största klingan bak - När jag justerar växlarna "utåt" med ställskruvarna så funkar ju inte växlingen som den ska, då blir det rassel eller en växel går bort. Vad kan man göra åt saken? Jag kan väl iofs gå tillbaka till Nobby nick 2.25 eller nåt annat , men vill helst kunna slita ut dessa däck först med full växelfunktion. Iofs ska man väl klara sig undan så låg utväxling om man är stark och snabb men bortsett från det..

Du kan byta vevlager till ett med längre axel och som därför ger en annan kedjelinje. Kedjan blir lite mer sned på största dreven bak, men å andra sidan kommer du kunna använda dem =)

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Ta bort lillklingan och använd den som
> kaststjärna istället.

själv har jag min som kastrullunderlägg :)

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ta bort lillklingan och använd den som
> > kaststjärna istället.
>
> själv har jag min som kastrullunderlägg :)

Bra tips! Men klingan leder värme rätt bra, blir det inte brännmärken på bordet?

Jag har samma problem med FatAlbert på en Giant NRS. Vrid framväxel lite kring sadelröret, så kanske det fungerar. I mitt fall så har jag en marginal på 3mm till dupparna.
Ett annat alternativ är att flytta distansbrickorna för lagret (om du har axelintegrerat vevparti) från vänster till höger och byt lagerna till RaceFace X-type DH lager http://www.raceface.com/components/bb/49/ , för att få tillräckligt med gänga i ramen gänga.

/Robert

"byta vevlager till ett med längre axel "

Blir lite överkurs för mig tror jag. Iofs kunde jag nog skippa lillklingan, särskilt om jag går ner några tänder på stor- och mellan-klingan. Ska kika på det.

du behöver inte lill klingan punkt. Av med klingan och lås växeln bara. Du kan säkert vrida den lite om det inte blir nog med mellanrum. Jag har bara stora klingan på min landsvägshoj med och perfekt kedjelinje, då jag satte stora klingan där mellan brukar sitta, använde framväxeln som kedjestyrare...

Du kan disha hjulet nån eller några mm offcenter. Funkade för mig. Kör 26 tänder som lillklinga, tycker den är bra att ha när man kör 622 hjul.

Har precis samma problem med min cykel.

Lämnade in den på Pedalkraft i GBG alldeles nyss för riktning av bakhjulet.
Jag passade på att nänma problemet för killen där, och han sa att han skulle försöka fixa det när han riktar hjulet. Det går tydligen att flytta fälgen i sidled under riktningsmanövern.

Jag återkommer med hur resultatet blev.

Tillbaka
Topp