Framväxel: Topswing eller Fästplatta?

olle_edlund

Aktiv medlem
Tjena
Jag är ute efter en ny framväxel till min Nrs. Ramen är en -03:a så jag kan inte ha en downswing-växel. Då återstår det två modeller: Topswing eller fästplatta? Vad föredrar ni? Borde inte fästplatta vara bra eftersom man monterar plattan i vevlagret. Växlen borde ju då vara perfekt inställd?

Tacksam för svar

Gå inte över ån efter vatten... En top-pull fungerar alldeles utmärkt även om en del påstår att de håller dåligt. Min XT fyller 4 år snart och fungerar fortfarande.

Dags att reda ut begreppen innan det går överstyr tror jag...

Top-swing och top-pull är två helt skillda saker.

Top-Swing innebär att korgen sitter i höjd med eller ovanpå svingmekaniken. Top-pull innebär att vajern kommer uppifrån.

E-type framväxel är en växel som fästs i vevlagret, finns väl i både top-swing och normal modell? Fördelen är precis som du skrev Olle, att växeln sitter rätt (eller om man har otur, fel?) från början. Medan en vanlig klämma kan vara lite fipplig att få i rätt läge ibland. Samtidigt tillåter en vanlig klämma mer trixande med växelns vinkel och position för optimala växlingar...

P00053_BILD1GROSS.jpg

Bild som illustrerar skillnaden mellan top-swing och normal växel.

Den nedre är top-swing.

För att kunna köra med fästplatta/E-typ måste cykeln vara förberedd för det. Växeln sitter nämligen inte bara fast i vevlagret utan skruvas även fast i ramen.

Men har du råd så köp en XTR-topswing, antingen du kör vanlig eller med fästplatta. Jag tycker den funkar bättre än en vanlig XTR-framväxel - som ju iochförsig inte är dålig den heller...

Jag kör med en XT TS (760) och tycker den funkar kanon. Min förra höll i två år. Många säger att XTR TS (960) är den enda XTR pryl som verkligen är värd pengarna, men eftersom det går tre 760 på en 960 var valet enkelt för min del.

Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> För att kunna köra med fästplatta/E-typ måste
> cykeln vara förberedd för det. Växeln sitter
> nämligen inte bara fast i vevlagret utan skruvas
> även fast i ramen.
>

Hur vet man om man kan använda en sån här?
36_1_b.jpg

Senast redigerad av en moderator:
då kommer du troligen inte kunna använda växeln på bilden du visade först. Vad jag vet är det bara vissa få ramar som använder sådana växlar och de borde vara lite ostabilare än den du har idag.

OK så då är det vanlig xtr jag ska ha om jag ska uppgradera? Då återkommer den vanliga frågan... topswing eller?

Oskar skrev:
> Man skall alltid välja Top-Swing om man kan!

OK, och kan jag det på en Cannondale Scalpel?

Oskar skrev:
> Man skall alltid välja Top-Swing om man kan!

för att? jag har då hört motsatsen

Ja, standard brukar vara bättre. Namngivningen är förvirrande, top swing är den som har klamman lågt infäst och krävs ofta på heldämpade för att länkaget är i vägen för en vanlig.

Baltazar skrev:
> för att? jag har då hört motsatsen

och jomper skrev:
> Ja, standard brukar vara bättre. Namngivningen
> är förvirrande, top swing är den som har
> klamman lågt infäst och krävs ofta på
> heldämpade för att länkaget är i vägen för
> en vanlig.

Top-Swing växlar bättre men håller sämre!

Tillbaka
Topp