Framväxelproblem

krillan

Aktiv medlem
Framväxelproblem
Bygger om min -90 Merlin MTB till "cyclocross". Ultrega reglage, RaceFace vevarmar. Men XT framväxeln vill inte riktigt funka. Måste pumpa två ggr för att byta klinga. !05 funkar inte heller. Når inte tillräckligt långt ut. Skulle en 105 för 3 delat funka?

Krister

Bilagor

• Merlin.jpg
    Merlin.jpg
    15.7 KB · Besök: 11
Framväxelproblem
Det ser ut som att du monterat växeln lite för högt, det skall vara 3mm mellan största klingan och den yttre delen på framväxeln.

Framväxelproblem
Jo, så är det! Slarvsatte tillbaka XT efter att ha testat med 105. XT funkar men behöver två pumpningar för att växla upp. 105 når inte ut till stora klingan. Frågar igen - når en 3 delad 105a längre ut?

Borde nog byta till kortare vevaxel nu när jag kör 2 delat, men vem har en slät titanaxel liggande i lådorna? Jag har pressade lager.
/Krister

Framväxelproblem
Landsvägsframväxelreglage drar inte lika mycket vajer som MTB. Du kanske kan få det att fungera med XT-växeln, men räkna med pill. Kortare vevaxel och landsvägsväxel är nog bästa lösningen - förutsatt att klingorna inte tar i kedjestagen.
Ett fulmek kanske vore en landsvägsväxel med för stor klämma och en asymetrisk shim.

Tillbaka
Topp