Från 3x10 till 2x10

Dubmaster

Medlem
Från 3x10 till 2x10
Fick precis hem ett nytt vevparti som jag monterade och det dyker upp en del spörsmål.

Nyare växelreglage verkar ha en omkopplare mellan 2 och 3 klingor fram. Har det blivit någon skillnad på avståndet mellan klingorna? Eller är stoppskruvstricket en bra lösning.

Med den mindre klingan fram är det svårt att flytta framväxeln tillräckligt långt ner för en optimal placering, finns det någon modell som är mer lämpad för en mindre framklinga?

Inte riktigt lika mjuk övergång som jag hade hoppats på men hoppas att någon har lite erfarenheter att dela med sig av här.

Från 3x10 till 2x10
Har du en framväxel med växelkorgen ovanför eller nedanför fästet? Top Swing eller Down Swing på Shimanospråk. Har du en med korgen ovanför fästet så kan du köpa en ny växel med Down Swing-fäste istället, framväxeln är inte så speciellt stora pengar isf...

Från 3x10 till 2x10
Vet det e piss det där möget när de itne passar.
Ett helvete att få det rätt, skulle en gång montera en top swing på en hardrocx norsk ram, gissa, ramröret hade olika storlekar uppe och nere, + att de satt en flaskskruv så manitne kunde montera shimanos top swing. Norge är i maskopi med usa och sram.

Har faktiskt ingen bra lösning på det där problemet, teasta att vinkla framväxlen lite off, så kasnke den inte tar i ramen nåt mer.

Jag testade 3 olika framväxkar, från poalre så jag slapp köpa nya och stå med skägget i brevlådan när dom inte passade.
Slutade med att jag fick montera orginalet srampisset tillbaka eftersom det verkade som att ramen var ingenierad till att endast passa sram växel downswing.
Norge och usa är ju trots allt bundisar delux,,, därav hardroxx och sram matchmaking.

Från 3x10 till 2x10
Jo, får shoppa mig en som är gjord för 2-speed så är nog problemet löst!

Men hur ser det ut med reglagen, är det samma avstånd mellan klingorna på 2x som på 3x? Har ju sett att dom nya reglagen går att ställa mellan 2&3 men vad gör egentligen den justeringen?

Från 3x10 till 2x10
Kan även rapportera att det verkar skilja hur mycket wire reglaget drar i 2x läge kontra 3x. För även med en korrekt framväxel blir det ett rejält slack om jag justerar växeln så att storklingan stämmer.

Från 3x10 till 2x10
Jag har ett 3x SLX handtag och en 2-delad SLX shimanoframväxel. Inga problem alls. Jag använder mitten och lilla läget på handtaget.

Från 3x10 till 2x10
Angående växelreglage kan jag rekommendera Deore SL-M610 2/3x10 för ca 350-400kr för ett helt set inklusive kablage och en bunt ändhylsor. Satte ett par på min Scott när jag gick från 3x10 till 2x10 eftersom jag tyckte dom var både billiga och relativt snygga. Dom är lite tyngre än SLX/XT men det rör sig om något eller några tiotals gram.

Tillbaka
Topp