Från 3x10 till singelklinga

Sutagar

Medlem
Hej!

Jag ska införskaffa en begagnad Scott Scale 760 med 3x10 drivlina som jag funderar att uppgradera till singelklinga.

Frågorna är många och min kunskap om just detta lite, så: Vad ska jag ha? Är det värd överhuvudtaget? Ska jag ha 1x10, 1x11 eller 1x12? Kommer det inte att bli för tungt med "bara" en 11-36 kasset? Annat jag behöver tänka på?

Jag bor i Skåne så långa backar finns inte här. Tanke är att cykla mest cross County.

Lite specs som kanske hjälper:
Rear Derailleur Shimano XT RD-M781 SGS
Cassette Shimano CS-HG62-10, 11-36 Tooth

Byt ut framklingorna först (med fördel till ovalklinga) och behåll kassetten bak tills den är utsliten. Då hinner du känna lite på det och kommer att ta ett mer rätt beslut sedan. Kanske du blir nöjd med vad som redan sitter på.

Kör själv bara 9 växlar bak för tillfället och även om det är i minsta laget så har jag inga större problem att ta mig fram.

Jag tror det beror på hur starka ben man har. Själv kan jag inte tänka mig mindre än 11-46 och jag tycker inte 3x10 är något problem.

Med det sagt säljs det nya cyklar med x10 och 11-46 sunrace kasset så det ska väl gå det med.

Det finns förlängare att köpa till bakväxeln så man kan ha en större kassett. Goatlink är en men det finns fler lösningar.

Jag antar att de inte säljer nya cyklar med moddade rd men jag vet inte

Edit. Det är nog rd m6000 som funkar med 11-46 och det är inte samma som här

Byt ut framklingorna först (med fördel till ovalklinga) och behåll kassetten bak tills den är utsliten. Då hinner du känna lite på det och kommer att ta ett mer rätt beslut sedan. Kanske du blir nöjd med vad som redan sitter på.

Kör själv bara 9 växlar bak för tillfället och även om det är i minsta laget så har jag inga större problem att ta mig fram.

Det låter som en vettig idé. Jag har läst lite att de flesta kör med 32 eller 34 drev. Känns stor skillnad mellan de två?

Jag har ju 26" men mitt klingan är för liten grusväg och för stor för de värsta backarna i Genarp. Resten funkar bra utan att växla. Har aldrig testat 2x men tycker 3x verkar bättre.

Edit. Eftersom jag ligger 90% av tiden mitt i chainline

Vilken hjulstorlek är det? Har själv 29 tum.

Jag har oxå 11-36 och kör med 34 oval fram. Man trampar ur vid ca 45 km/h men är man ihärdig så går det att trampa i upp till 55 km/h men där tar åtminstone mina bens frekvens helt stopp.

Den lägsta växeln funkar i de flesta uppförsbackarna utom i de allra tokbrantaste. Ovalklinga ger dig lite hjälp i de situationerna. Generellt skulle jag vilja säga att ovalklinga hjälper till ganska mycket för oss som inte har rätt antal växlar o rätt uväxling.

Det låter som en vettig idé. Jag har läst lite att de flesta kör med 32 eller 34 drev. Känns stor skillnad mellan de två?
Med en växelkalkylator kan du kolla hur skillnaden på utväxling mellan olika framdrev. Sen kan du med hjälp av din nuvarande utväxling hitta ungefär motsvarande för att känna på hur enklaste och trögaste utväxlingen blir.

Jag har oxå 11-36 och kör med 34 oval fram. Man trampar ur vid ca 45 km/h men är man ihärdig så går det att trampa i upp till 55 km/h men där tar åtminstone mina bens frekvens helt stopp.

Den lägsta växeln funkar i de flesta uppförsbackarna utom i de allra tokbrantaste. Ovalklinga ger dig lite hjälp i de situationerna. Generellt skulle jag vilja säga att ovalklinga hjälper till ganska mycket för oss som inte har rätt antal växlar o rätt uväxling.

Jag tycker i princip att det låter vettigt. Det skadar visserligen inte med 11-42 med en m6000 derailleur men att börja med goatlink, eller pressa in större kassett än bakväxeln är avsedd för blir sällan bra i längden. Så jag menar att du SocialGimp gör rätt i att inte skapa problem där inget problem finns. ;)

Jag tycker i princip att det låter vettigt. Det skadar visserligen inte med 11-42 med en m6000 derailleur men att börja med goatlink, eller pressa in större kassett än bakväxeln är avsedd för blir sällan bra i längden. Så jag menar att du SocialGimp gör rätt i att inte skapa problem där inget problem finns. ;)
Ja, det skadar inte att testa först med det man redan har. När väl kassetten är utsliten så kan man väl gå all-in med bättre grejer.

Själv sitter jag o spanar på rabatter så länge o kommer väl slå till på ngt 11-växlat när rätt tillfälle dyker upp.

Det är en 27.5".

Största problemet för mig tror jag det kommer att vara i uppförsbackarna, men ska verkligen tänka på en oval klinga, det verkar som det är många som märker skilnad.

Om du inte ha många backar prova med 34 först, om Du väljer 34 oval då räknas den som ca 36 rund. Du kan altid ha några klingor och byta alt mellan. Jag har alt från 28 till 36. 28 tar jag när jag cyklar i fjällen, 36 på grusvägg. Har eagel kassett(10-50) på flesta cyklar.

Tillbaka
Topp