Från deore till SLX eller XT bromsar

D i U

Aktiv medlem
Min Deore skivbroms (2016) verkar börjat läcka i oket eller liknande då bromsen tar skitkass och trumpetar hejdlöst efter att den stått still
några dagar.
Funderar på att uppgradera bromsarna till antingen SLX eller XT istället för att bara köpa ett nytt ok.
Skulle Deore skivorna passa bra till SLX eller XT eller bör dom också bytas? Skivan bak är skev så den skall Jag ändå byta.

Du kan köra vidare på skivorna du har nu men ser ingen anledning att ta XT istället för SLX.

Kan tänka mig att ta dina Deore om dom säljs till rätt pris;)

Anledningen är att XT bara kostar några kronor mer på chainreactioncycles. Vet du om det skiljer mycket i vikt på dem? Funderar på Ice tech varianten.

Cannondale jekyl 1000 sa:
D i U sa:
Anledningen är att XT bara kostar några kronor mer på chainreactioncycles. Vet du om det skiljer mycket i vikt på dem? Funderar på Ice tech varianten.

r2bike är en jäkla bra sida. Varenda pryl finns viktuppgift på. Bra priser och service har dom också.
Bra service har dem, men bra priser beror helt på vad man kollar på. Vill nog hävda att vanliga delar går att hitta billigare på exempelvis bike-components.com. R2-Bikes styrka är deras stora utbud av lite mer exklusiva märken, och som nämnts, bra service.

Crossmax sa:
D i U sa:

r2bike är en jäkla bra sida. Varenda pryl finns viktuppgift på. Bra priser och service har dom också.
Bra service har dem, men bra priser beror helt på vad man kollar på. Vill nog hävda att vanliga delar går att hitta billigare på exempelvis bike-components.com. R2-Bikes styrka är deras stora utbud av lite mer exklusiva märken, och som nämnts, bra service.

Dom ska u ha A for effort egentligen. Vem skulle annars orka fota delen på en våg? :)

Jag har plockat ihop XT komplett med skivor (ice tech) på chainreactioncycles för 2500,- bak och fram.

Pratar ni om 7000 och 8000 serier? Dvs senaste slx / xt

Hur pålitliga är dessa?
Och hur är prestandan mot den äldre generationen av slx / xt?

jofahjalm sa:
tmalm sa:
Shimanobromsar kan du kapa /flytta bromsslangarna på utan att behöva lufta dem. Busenkelt dessutom.

/T

Om man vill ha en sunkig och dåligt luftad broms funkar det utmärkt. Eller inte lika bra som det gör på en srambroms, men fortfarande...
Jag är lite kluven till dit antagande att alla andra är lika ohändiga som du är. Jag är å ena sidan för att tro att alla andra är idioter tills motsatsen bevisats. Det är å andra sidan extremt enkelt att lyckas med Shimanos bromsar.

Det är ju garanterat omöjligt att ta loss sangen från handtaget utan att det blir olja i systemet. Att sedan tyckt det är helt ok med lite luft är däremot enkelt. Bryr man sig inte om att det är lite luft i bromsen så tycker an säkert att Shimano är underhållsfritt och smidigt, är man däremot petig så får man lufta broms väldigt ofta.

Som rattnalle skrev ska man inte pilla med bromsarna om man är ohändig! Annars går det utmärkt att kapa slang på shimano utan att behöva lufta efteråt. Sen behöver alla bromsar service och olje/vätskebyte lite då och då oftare om man använder bromsarna mycket och hårt precis som belägg.

jofahjalm sa:
Det är ju garanterat omöjligt att ta loss sangen från handtaget utan att det blir olja i systemet. Att sedan tyckt det är helt ok med lite luft är däremot enkelt. Bryr man sig inte om att det är lite luft i bromsen så tycker an säkert att Shimano är underhållsfritt och smidigt, är man däremot petig så får man lufta broms väldigt ofta.

Luften vandrar snabbt som ögat upp i reservoaren som ju bara sitter några millimeter från skarven, så det är inga problem i praktiken. Kan tänka mig att det är värre om man kapar slangen nere vid oket.

De där med att flytta slangar på shimano utan att behöva lufta, sportson gjorde de på mina deore utan luftning så de verkar funka utmärkt.

Jag fann att de va skit på skivorna så torkade av med en våt trasa å nu fungerar de bra. Köpte brakecleen som jag ska tvätta rent hela bromsen med och se vad som händer efter några dagars stillastående.

D i U sa:
De där med att flytta slangar på shimano utan att behöva lufta, sportson gjorde de på mina deore utan luftning så de verkar funka utmärkt.

Jag fann att de va skit på skivorna så torkade av med en våt trasa å nu fungerar de bra. Köpte brakecleen som jag ska tvätta rent hela bromsen med och se vad som händer efter några dagars stillastående.

Har du alkohol typ koncentrerad spolarvätska eller isopropyl alkohol så fungerar det kanoners.

Provade att spraya på en massa bromsrengöring från biltema och det skrek fan i mig mer än någonsin :O
Funderar på va de e för skitklossar som sitter i oken, om det e nån skillnad på dom som sitter från fabrik som säljs i england och dom här?
Vill också minnas att Jag hade problem med mina gamla saint från 2005, att Jag bytte dem mot några andra som blev mycket bättre.

D i U sa:
Provade att spraya på en massa bromsrengöring från biltema och det skrek fan i mig mer än någonsin :O
Funderar på va de e för skitklossar som sitter i oken, om det e nån skillnad på dom som sitter från fabrik som säljs i england och dom här?
Vill också minnas att Jag hade problem med mina gamla saint från 2005, att Jag bytte dem mot några andra som blev mycket bättre.

Finns många varianter av shimanobelägg som passar. Beläggen brukar vara märkta på baksidan med fyra tecken. Sen kan dina gamla belägg ha blivit förorenade också.

jofahjalm sa:

Olja i systemet lät inte kul.

jofahjalm sa:
tmalm sa:
Shimanobromsar kan du kapa /flytta bromsslangarna på utan att behöva lufta dem. Busenkelt dessutom.

/T

Om man vill ha en sunkig och dåligt luftad broms funkar det utmärkt. Eller inte lika bra som det gör på en srambroms, men fortfarande...

Kan du utveckla det där med srambroms. Hängde inte riktigt med i dina tankebanor där.

Kan du utveckla det där med srambroms. Hängde inte riktigt med i dina tankebanor där.

SRAM har det dom kallar piggyback reservoir vilket bara är en gummibehållare för bromsvätskan. Den kan i viss utsträckning kompensera volymförändringar i mängden bromsvätska och gör bromsen mindre känslig. På Shimanobromsarna känns ju effekten av luft i systemet så fort minsta lilla finns där.

Shimanobromsar har också reservoar. Har ingen aning om vilken typ, men den räcker i storlek för att det inte ska bli luft i slangen av att man kortar den. Har kortat ~6 stycken Shimanoslangar hittills och de har inte behövt luftas efteråt. Känns precis som innan eller möjligen lite stummare på grund av kortare slang.

Faktum är att jag aldrig behövt lufta en Shimanobroms. Nånsin. Däremot har jag behövt fylla på olja i reservoaren nån gång, då bromsen inte tagit om jag lutat cykeln.

Men Makten, det är ju bara för att du är så okänslig som du inte behövt lufta! Eller vänta förresten... så var det inte nej ;-)

Edit: jag har inte heller behövt lufta XT vid kortning och jag har också kortat 6 slangar. Däremot har jag luftat mina en gång och en kompis en gång annars så ibland behöver de luftas.

Senast ändrad:
Har slx o xt på olika cyklar och kan inte påstå att det skiljer så mycket att jag reagerar på det. Xt brukar vara lite lättare men har inte kollat vikt på bromsarna

Tänkt och uppdatera drivlinan till slx , och tänkte då köra bromsarna med samt att har fått för mig att dom är bättre än de jag har och kollade fel på cykeln har Shimano M506 bromsar.

Ja jämfört med de du har blir samtliga en uppgradering. Men det är ingen skillnad mellan Deore, slx och xt i ren funktion och prestanda.

Rattnalle sa:
Men det är ingen skillnad mellan Deore, slx och xt i ren funktion och prestanda.

Kanske inte om man kill-gissar på Internet. Men om du istället kollar tester där man mätt prestandan så visar det en annan bild. Skillnaderna är inte jättestora mellan de olika prisnivåerna, men att säga att det inte skiljer något i prestanda är faktiskt fel.

Henrik83 sa:
Rattnalle sa:
Men det är ingen skillnad mellan Deore, slx och xt i ren funktion och prestanda.

Kanske inte om man kill-gissar på Internet. Men om du istället kollar tester där man mätt prestandan så visar det en annan bild. Skillnaderna är inte jättestora mellan de olika prisnivåerna, men att säga att det inte skiljer något i prestanda är faktiskt fel.
Det gäller att ta med Rattnalles signatur i beräkningen... ;)

Gud förbjude att nån på ett Internet forum gissar/ framför en åsikt.

Jag har som sagt båda men jag får kila ut o skaffa två i övrigt identiska hojar så vi kan få ordentlig data.

Henrik83 sa:
Rattnalle sa:

Det mest heltäckande test jag läst hittills är Endurotidningen. Där anger de dock inte vilka belägg som anges och t ex Saint och Zee får orimligt olika resultat med hänsyn till att de knappt skiljer sig åt mekaniskt. Men har du bättre länkar läser jag gärna.

Killgissandet bygger på egen upplevelse, men det är ju som alltid subjektivt.

jonte987 sa:
Gud förbjude att nån på ett Internet forum gissar/ framför en åsikt.

Jag har som sagt båda men jag får kila ut o skaffa två i övrigt identiska hojar så vi kan få ordentlig data.

Kombinera gärna med vit rock, stetoskop, och några referenslänkar till tyska sidor. :()

Tillbaka
Topp