Från Stockholm till Abisko o tillbaka

Ingen som har ett bra förslag på sträckan Stockholm-Abisko, och en alternativ återväg? Att ta sig ut från Stockholm kan ju trots allt inte vara det stora problemet.

Sen frågar jag TS varför ni valt Abisko och kustvägen? Är det bara en grej eller skall ni träffa någon bekant i Abisko? Då är tåget till Abisko är kanske inte så tokigt ändå, då kan ni ta med cyklar på tåget (om det går nu, det gick då jag cyklade) och istället cykla till Lofoten.

Ut via Bålsta går det väl att hitta ganska fin sträckning upp till Siljan, sedan därifrån ta Sverigetempot-sträckningen hela vägen till Abisko.

Spontant skulle jag föredra en sådan sträckning, istället för att cykla nära E4'an. Jag har cyklat delar av den, och det är bitvis fint, och mindre trafik. Vissa delar upplevs som ödemark.

Att cykla A till B så fort som möjligt lockar mig inte alls. Mkt bättre att planera en fin väg med mkt att se och uppleva, och lite trafik. Sen kan man ju ta långa dagsetapper och pressa på ändå om man vill.
Absolut, utmaningen i sig är inte att göra det på så kort tid som möjligt. Utan mer att kunna beräkna hur mkt semester man ska behöva ta ut och mental förberedning att vara ute på vägen i flera dagar/veckor?
Så är mer för förberedelse.

Varför ska man till Upplands Väsby? Det går att cykla på östra sidan av E4:an förbi Vallentuna. Sen går det att cykla upp till Timrå på relativt kustnära vägar (en avstickare mellan Hudik och Sundsvall kommer att behövas om man inte vill cykla grusvägar). Därefter har jag dålig koll ifall man fortsatt vill följa ”kusten”.

.../

Själv rekar jag mina rutter med RideWithGPS där t.ex. OSMCycle ger en hygglig indikation om vad som är OK att cykla och vad som inte är det. Dock är jag klart mer noggrann i mitt undersökande av rutten än vad jag tror de flesta är (kollar typ alla vägsträckor med stickprov i streetview, kollar tveksamheter mot Stravas heatmap, etc.) så jag skulle gissa att om du inte gillar att tillbringa timtals med att reka rutt så är nog Komoot ett enklare alternativ.

Det är halva resan att sitta och klicka punkter i route builder :)
Nämnda route builder tycker jag räcker långt med i och med att man enkelt kan följa heatmap där så har jag inte gått fel än så länge i alla fall.

Innan gpsens tid så fanns det inte så mycket 2:1 mm som idag kan anses som en återvändsgränd. Såklart beroende på hur långt man behöver ta sig på den och trafiktrycket.
Sen kan jag tycka att navigera sig ut ur Tokholm på en sån här resa är den lilla biten som jag nog inte ägnat en tanke åt alls.

Ska det vara trevligt så tycker jag 15 mil om dagen räcker. Har man bråttom är ca 40 mil om dagen lagom, men då passerar man gränsen för olika adjektiv så som mysigt t ex.

Det känns som att proportionerna kring mitt pendeltågsförslag blivit helt knasigt. Jag skrev:

"En mindre detalj i sammanhanget är att, om ni inte bor i norrförort till Stockholm, fundera på att börja med att ta pendeln ut ur stan."

Detta innebär inte att att jag tycker det är ngt som på det stora hela är viktigt och det innebär inte att jag säger att TS ska göra det, bara att det kan vara något att fundera på.

Det händer att jag cyklar upp till Dalarna och då tar jag allt som oftast pendeln från där jag bor för att komma ut från stan och skippa en del som jag inte tycker är särskilt rolig. Det är naturligtvis fritt fram att ha andra uppfattningar och tycka att det är trevligt att ta sig på cykelbanorna ut ur stan. Däremot tyckte jag det var lite överdrivet att kalla det för ett "icke-tips" såsom kais01 gjorde och då ledde det till ett antal postningar som väl tyvärr inte ledde till någonting. Och då jag själv tycker det är värt att ta pendeln genom/ut ur stan tänkte jag att jag kanske inte är helt världsunik och att TS ev. har samma preferenser och därmed kunde vara behjälpt av tipset i händelse av att möjligheten inte föresvävat honom/henne.

Tillbaka
Topp