Från v-broms till skivbroms

Doink88

Ny medlem
Tjena igen. Ännu en basic-fråga från en som inte hänger med:

Jag sitter och försöker lista vad det kostar mig att konvertera till skivbromsar.

Nu gäller det framhjulet: Jag behöver ju ett skivbroms-nav, men kan man konvertera mitt befintliga eller måste jag köpa ett helt nytt (eller beggat) hjul ? Jag har ett XTR-nav i daxläget kanske kan man byta ut nåt " i mitten " ???

David

Nej, du måste byta hela navet (alt. hela hjulet) såväl fram som bak. Fälgarna kan du givetvis behålla. För ett par hyfsade hjul och ett par bra skivbromsar landar du nog på en rätt saftig slant, är jag rädd.

Jag har kikat en del på det där...kom fram till att det inte är lönt helt enkelt, lika bra att köpa en ny cykel. Det beror på vad du har nu iofs, men det är inte helt billigt. Ett tips är att kolla in köp och sälj här, då kan man kanske komma billigare undan.

Ang. hjulen är det nog vettigast att köpa helt nya hjul. Nya nav innebär antagligen nya ekrar och kostnaden springer iväg, dessutom ska de byggas då. Du kan dessutom sälja de gamla hjulen och få en slant för dem med.

1, Du kan behålla reglagen och köpa mekaniska skivbromsar. Oftast billigare än hydraliska. Sedan måste du ha nav med plats för bromsskivan. Billiga bromsar finns hos CRC. Totalt med Mavic hjul ca. 1.700-2.000.

2, Köp skivbromsnav och bygg om dina hjul. Detta brukar oftast bli dyrare eftersom din LBS vill ha runt 400 för att bygga ett hjul när du kommer med egna grejer. Köper man allt på plats brukar priset sjunka. Så här blir det runt 3.000 med nya okej nav och mekansiska skivbromsar.

3, Köp nya fabriksbyggda hjul samt hydraliska skivbromsar. Detta är det dyraste alternativet och landar runt 3-5.000 beroende på hjul och kvalité på bromsarna.

4, Köp Maguras Hydraliska fälgbromsar. Grym bromseffekt och det finns set hos CRC från 800 - 1.200kr/set. Det finns visserligen dyrare set...
Fördelen med detta är att du slipper byta hjul å greje å bromseffekten blir minst lika bra som med skiva.

/B

Jag hade tänkt satsa på mekaniska skivbromsar.

Jag vill slippa mecket med v-bromsarna, de tar ju så olika beroende på graden av lort eller om man riktat hjulet perfekt.

Jag kör bara stig-cykling så bromseffekten med V-broms är ju godtagbar.

En annan anledning till att byta är att jag vill ha en färskare dämpgaffel och de nyare gafflarna saknar ju V-bromsfästen !!!

Men en fråga är ju oxå hur pass känsliga skivbromsarna är, de kanske pajar om men kör in i en liten pinne eller ngt, de sitter ju lite mer utsatt. Vad säger ni?

Så känsliga är de inte. Viss risk för att böja skivan finns ju, men den är oftast bara att rikta tillbaks. Om du ska köra mekaniska så är de i princip bara Avid BB7 som är bra efter vad jag hört. IRD Dualbangers ska väl vara bra med, men de är svårare att få tag på tror jag.

Om du nu ska uppgradera din cykel så lägg dem på vassare hjul istället för att skaffa skivbroms. När det är dags för ny hoj så klart du ska ha skivbroms men att uppgradera tycker iaf jag är för dyrt.

Så länge man kör XC med svetto stuk så fungerar V broms alldeles lysande såvida det inte är lerbad.

Alltså... Jag tackar för tipsen men allvarligt: funkar verkligen stel gaffel så bra när det blir rotigt eller stenigt? Klart den är superskön när det är stig/grusväg och säkert lätt att klättra med. Hm - kanske...

Anledningen till att jag vill ha skivbroms är att jag vill ha en schysstare gaffel och de säljs inte med v-bromsfästen längre, så då tänkte jag...

och ska jag köpa en ny hoj då vill jag inte ha en tyngre och då kommer det kosta 15' kr. Och sen blir den stulen. Näe.

Nu vet jag inte vad en "schysstare gaffel" betyder för dig, men CRC har bl a RS Tora Race, RS SID Team/Race, och Magura Durin med V-bromsfästen.

Å andra sidan, om du vill komma riktigt billigt undan så har ju Biltema *flämt* ett skivbromsframhjul för 300:-. Jag kör ett sånt som bakhjul (jodå...) på min ful-fixie, och det har hållit så långt. Ett sånt och en vajer-skivbroms så klarar du dig under tusenlappen. Fast det är ju rätt långt under XTR-nivå, och risken är att du inte får ligga... :-)

Bak ser jag ingen direkt anledning att byta till skivbroms om det är en XC-hoj.

Kan man behålla de gamla bromsreglagen om man väljer en mekanisk skivbroms? Eller måste man byta dem i alla fall...

Kanske man borde lära sig rikta hjulen istället...

Mvh
Fredrik

fphotography skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man behålla de gamla bromsreglagen om man
> väljer en mekanisk skivbroms?

ja, dom gamla reglagen funkar till mekanisk skivbroms

Tillbaka
Topp