Fräscha upp lack/laga stenskott

AdrianL

Medlem
Tjena,
Jag har nyligen köpt en Giant TCX som är lite risig i lacken. Så en hel del stenskott och repor.
Vad är era bästa tips för att fräscha upp den? Jag hade gärna velat laga stenskotten. Lacken är matt har färgkod PMS 306C (den turkosa färgen).

Här är några bilder.

Bilagor

• IMG_4071.jpg
    IMG_4071.jpg
    45.7 KB · Besök: 125
  • IMG_4072.jpg
    IMG_4072.jpg
    71.6 KB · Besök: 113
  • IMG_4074.jpg
    IMG_4074.jpg
    61.9 KB · Besök: 204
Mekonomen kan väl ta fram färgkoder för lack? Då får du en flaska med stift som du stryker på, det är väl det lättaste men blir inte jättebra.

Snyggast är ju att lacka om helt

Du kan försöka måla i stenskotten, men använd inte pensel. Det blir för slabbigt. Ta en vass tandpetare, spraya i en kopp, låt vara en lite stund så att alla luftbubblor försvinner och färgen blir lite tjockare. Sedan doppar du och "sticker" dit färgen. Man kan "dra lite" i färgklicken så det blir snyggt mot kanterna också.

Så gör man på bilar, det blir rätt bra.

Ett tips för skarpare linjer/kanter då man maskar med tejp är att mätta tejpen med bakgrundsfärgen först.
Jag tar din översta bild som exempel...
Först fixar man lackskadan med rätt blå färg, sen vill man få till den svarta kanten och maskar ju då med tejp.
Om tejpen inte är helt tätt klistrad mot underlaget pga slarv, dålig tejp eller ojämnheter etc... så kommer ju svarta färgen smita under och kanten blir inte skarp.
Ergo blåser man på den blå färgen först, täpper till eventuella glipor och sen blåser på den svarta färgen.
Ett gammalt billackarknep i alla fall...
Blåsa i detta fallet skulle vara med airbrush dårå.

Tack för tipsen!

En tanke kring att lacken är matt... Det kanske ör värt att strippa hela cykeln och polera upp den så den blir glasig. Visst när man polerar den försvinner lite ytliga repor men samtidigt blir klarlacken tunnare också. Finns det annars något sätt att göra lagningarna matta?

De där små skadorna syns ju inte efter ett pass i skogen/skitigare väder.
Men om du ändå bryr dig blir det svårt att dutta i lite färg och sedan bli nöjd.
Bättre då att lacka om hela skiten.

Även om cykeln egentligen är en CX så kommer den mestadels att gå på landsvägen. Tanken är att denna ersätter både min lvg och min gamla alu-cross. Med andra ord tror/hoppas jag att jag inte får för många stenskott framöver.

Tillbaka
Topp