[Fräser] - Gbg - backar - Gbg, 18.00 Franssons onsdag

0range

Aktiv medlem
YR lovar solsken och 12ms västligt på onsdag tänkte jag att det är läge för en lite backig runda. Samlad körning fram till backarna sedan fri fart till toppen för att vänta in alla.

Längd: 67km
Höjd:728m
Fart: Anpassad
http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=52543
plattmasken.JPG ht=725

Höjdprofil:
canvas.png ht=246

Lite off-topic, men eftersom det påverkar om jag orkar hänga på: Vad är åsikten om tempobågar på happy-rundor? Är det ok om jag lovar att inte använda den vid klungkörning? HCK tex tillåter dem inte alls på grupprundor...

Asch, måste tyvärr prioritera bort denna på papperet riktigt goa runda då en barndomsvän dyker upp på blixtvisit på onsdag kväll. Vissa saker smäller högre, så är det bara. Fasen.
Kränk varandra duktigt i backarna nu.

zintoo skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är åsikten om tempobågar
> på happy-rundor?

Så länge du inte vinglar och kan bromsa så bryr iallefall inte jag mig om du har några hekto tyngre cykel.

Jag kommer, ngn som kört på vägen mellan Jonsered och Landvetter på sistone? När jag passerade där för ngn vecka sedan verkade vägen från Landvetter uppgrävd så jag körde ut via Tahult igen och upp på Öjersjö vägen. Så all info om vägen är uppskattad.

/Anders

Ja, Härkeshultsvägen, är uppgrävd och i dåligt skick, men bara en liten bit (ca 150m) just innan den når Tahultsvägen. Körde förbi där iförrgår. Hoppas dom fixar det innan NDL.

/Stefan

150m grus ska vi nog klara av? Ja, man får hoppas det blir beläggning där tills NDL, även om den vägen alltid varit lite kass ur tävlingssynpunkt. Nog en av de sämsta vägarna om man räknar hål i asfalten, men själva sträckan annars är riktigt kul.

/Leo

Hej

Om ni kör högervarv så kan jag dyka upp i Jonsered, jag jobbar där och hinner inte hem om.
MVH
Magnus

tropfrog skrev:
> Hej
>
> Om ni kör högervarv så kan jag dyka upp i
> Jonsered, jag jobbar där och hinner inte hem om.
> MVH
> Magnus

Då kan du värma backen lite innan vi kommer :D

Jag får nog räkna med att det är ni som kommer att värma upp backarna åt mig. Det finns en liten risk att jag är det svagaste kortet i gruppen. Det är bara att passa på att kränka, det kanske är sista schansen, nästa år är jag mycket starkare :)
MVH
Magnus

Jag väntar vid första backen, får sköta uppvärmningen själv. Låt oss säga att niär där 20-30 minuter över?
MVH
Magnus

tropfrog skrev:
> Jag väntar vid första backen, får sköta
> uppvärmningen själv. Låt oss säga att niär
> där 20-30 minuter över?
> MVH
> Magnus

Jupp... Jag skulle gissa att vi är där runt 18:20-18:30
Cykla och möt oss så får du lite uppvärmning på köpet.

cjmax skrev:
> Jag e seg...
>

En kaffe på det...

SteffoN skrev:
> Ansluter vid Utby pizzeria....

Tuft att cykla direkt efter att man slukat en pizza, det kallar jag för en riktig man.

Jäklar vad trött man lyckades bli.

Min förhoppning om samlad körning mellan backarna sket sig fullständigt, antingen så missuppfattades vad det betydde eller så var det helt enkelt backar överallt :D
Vet inte vem som tog Jonseredsbacken, men jag skulle gissa att Leo var först upp, jag får skylla på att jag väntade in min arbetskamrat som hade lite strul med farthållningen.
Även backen upp från Land
vettersjön tror jag Leo tog, jag får skylla på att jag låg längst bak i kön och bommade starten. Backen upp från Mölnlycke tog jag :D, Steffo skyller säkert på att det inte var den backen som var backen.
Nästa backe tog Leo, men bara pga av Steffo som glömde trampa i rondellen och stängde mig :@
Efter det så var det bara en liten knix men den räknas knappt (Leo var visserligen först upp på toppen).
Turen avslutades med kedjebrott och lite belgiskt.

Jäklar va pigg man fortfarande e...

Ho, ho, det blev en jojo-tur minsann. Intervallpass kan man säga. Hade jag vetat att det skulle bli såpass lugn körning mellan backarna så skulle jag nog kört på lite hårdare, men men, skönt att ha krafter kvar också ibland.
Tack för idag, glad att vi i stort sett slapp regn i alla fall... :-)

Mina stats, Franssons ToR

Medelpuls: 145
Maxpuls: 177
Distans: 69,7 km
Tid: 2:25
Medelhastighet: 28,8 km/h
Maxhastighet: 55,5 km/h

/CJ

Se där, lät kul. Kedjebrott i den belgiska kedjan, eller vad?

Själv kom jag i alla fall till sist ut på en liten runda mellan 19 - 21. Min barndomsvän som hade bokat upp min kväll fick förhinder och hans Göteborgs-besök ställdes in. Men vi har städvecka på dagis (föräldra-kooperativ) så jag fick svabba golv fram tills sjutiden... Alltid är det nåt : )

Men sen var man cykelsugen! Körde Olofstorp => Gråbo => Stenkullen => Lerum => Jonsered => Landvetter via Härkeshult => backen upp till Öjersjö => Partille => Lexbydal => Olofstorp. Blev 61 km och i alla fall två goa backar. Snittade 31 komma nånting, men snittfarten de första 20 minuterna var något alldeles utöver det vanliga i och med den kraftiga medvinden och pigga ben, hade 39,3 km/h i snitt till Gråbo. Men sen sjönk den givetvis, kul så länge det varade : )

Blir väl en solotur i helgen också då jag inte har tiden att hänga med till Varberg. Men vi ses nog i alla fall nästa vecka, samt på NDL den 6:e juni.

Jäklar vad kall man blev...

Har nog aldrig varit med om så många stopp på en runda (tror jag har ca 15 pauser) och att en 7 mils runda kan ta så lång tid! Men det var ändå en kul tur med en del sköna backar och som sagt lite otur med en kedja.

Leo var som vanligt King of the Mountains (fast det visste vi alla innan) och var först upp på alla riktiga backar, Ulrik fick plötsligt för sig att ett motlut efter Mölnlycke var en backe och trampade på som att det var gratis öl för försten upp, själv fattade jag ingenting och passade på att studera naturen runt omkring...
Som sedvanlig avslutning blev det full fart på Delsjöväggen i 45 knyck och jag lyckades i alla fall skrämma Leo lite grann genom att visa upp framhjulet 150m från Franssons, innan han la in dödsstöten.

Kul med lite nytt folk också, bra kört!

Min data:

Distans: 70,58 km
Snitt: 28,6 km/h
Medelpuls: 130
Maxpuls: 171 (Landvetter backen!)

Och så lite bilder:

20090527055m.jpg ht=544

Efter Härkeshultvägen (som nu är fixad, kanon!)

20090527058m.jpg ht=544

På toppen efter Landvetterbacken, Dillen ser sliten ut....

20090527062m.jpg ht=544

David fixar sin trasiga kedja...

Tack för idag!

/Stefan

Hejhopp!

Ja, vad säger man, årets bästa tur eller? :-) Ok, det var allt annat än jämn körning ikväll, men backarna var goa och vilan däremellan inte helt fel heller. Vi hade medvind hela vägen till Jonsered, men det var nog allt. Sen sidvind och i slutet även lite motvind innan vi kom till Kållered, sen lite sned medvind kanske?

Backarna var fina som sagt, mjölksyran kändes i benen och jag längtar redan efter lite mer backträning. Här kommer lite detaljer om de trevligaste backarna:

backe1_090527.jpg ht=468

Jonseredsbacken, 976m lång denna dag fram till Jerikotunneln, 19.3km/h snitt uppför.

backe2_090527.jpg ht=469

Landvetterbacken, 1600m lång, 22.7km/h i snitt uppför. (pulskurvan fick nåt fnatt där, har inte så hög puls)

backe3_090527.jpg ht=470

Mölnlyckebacken, 1145m lång, 28.2km/h i snitt uppför.

backe4_090527.jpg ht=469

30-backen i Skår, 622m fram till "platten", 35.0km/h i snitt uppför.

spurten090527.jpg ht=470

Ingen backe, men trevlig flygraka. Delsjövägen sista 1.5km, 45km/h i snitt ensam med SteffoN på rulle. :-)

Och så hela kartan och banprofilen:

karta090527.jpg ht=554

69km

banprofil090527.jpg ht=440

683m klättring

/Leo

hgrd: Nejdå, jag visste om bergakungen. Var bara mer sugen på att köra lite fler backar än en. Sen så är det tradition av mig att köra BK varannat år(2006, 2008 och nästa då 2010). ;-)

/Leo

Tillbaka
Topp