Fräst lite 36t drev, spiderless...

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> C-dale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Snyggt arbete! Dags för överkursen, drev med
> > integrerad bashring a la Hope
>
>
> En sån vill jag ha!

Apropå Hope och CNC så har de ju en rätt trevlig film med lite klipp från fabriken:

(Neil Arnold som är med driver numera Velotek i Uppsala och säljer bland annat Hope-prylar :))

Grymt läcker klinga Iggy!

/Johan

JojjeM skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > C-dale skrev:
> >
>
> > -----
> > > Snyggt arbete! Dags för överkursen, drev
> med
> > > integrerad bashring a la Hope
> >
> >
> > En sån vill jag ha!
>
> Apropå Hope och CNC så har de ju en rätt
> trevlig film med lite klipp från fabriken:
>
>
> (Neil Arnold som är med driver numera Velotek i
> Uppsala och säljer bland annat Hope-prylar :))
>
> Grymt läcker klinga Iggy!
>
> /Johan

Ett sånt ställe skulle man jobba på!
Håller på att fräsa min senaste version av drevet nu, bild kommer senare bara kedjan löper bra.

JojjeM skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > C-dale skrev:
> >
>
> > -----
> > > Snyggt arbete! Dags för överkursen, drev
> med
> > > integrerad bashring a la Hope
> >
> >
> > En sån vill jag ha!
>
> Apropå Hope och CNC så har de ju en rätt
> trevlig film med lite klipp från fabriken:
>
>
> (Neil Arnold som är med driver numera Velotek i
> Uppsala och säljer bland annat Hope-prylar :))
>
> Grymt läcker klinga Iggy!
>
> /Johan

Kärlek i den filmen!

Iggy_82 skrev:
> Ett sånt ställe skulle man jobba på!
> Håller på att fräsa min senaste version av
> drevet nu, bild kommer senare bara kedjan löper
> bra.

Med inbyggd bash?

Skogling skrev:
> Iggy_82 skrev:
> -----
> > Ett sånt ställe skulle man jobba på!
> > Håller på att fräsa min senaste version av
> > drevet nu, bild kommer senare bara kedjan
> löper
> > bra.
>
> Med inbyggd bash?

Nej inte någon bash, har inget eget intresse av att ha en sån.
Jag har bara förlängt tänderna så dom sticker ut lite genom kedjan.
Hann precis blästra innan lunch.
56g väger den nu, går nog att lätta några gram till.

2013-06-0512.08.23.jpg
56g, längre tänder, mera lättning.

s skrev:
> Hackson skrev:
> -----
> > Fan, nu blir jag sugen på skaffa en lite
> större
> > maskin för att kunna göra sådant också!
>
> Ja! En bash med dina små dödskallar borde se
> rätt fränt ut.
> Med liknande formspråk som på ringen men ggr 2
> så att det blir stora skallar högst upp och
> längst ner med pedalerna i horisontalläge. Då
> bashar man i storskallarna och ger dom fin patina.

Ge mig inte några idéer nu, hehe :-)

Kan ju alltid modellera i 3d och rendera för att se hur det skulle kunna se ut!

En sån där klinga med 38t skulle jag vilja ha. :)

Skogling, vad ska du med bash till? Börjat streeta med colnagon? :)

Misstänker att Skogling blandat ihop Bärs och Bash bara.

Men grymt snyggt fräsjobb. Vad får man ge för en sån där liten apparat?

Ibland ångrar jag att jag inte lärde mig mer om fräsning och svarning när min far hade sin verkstad..

Christer skrev:
> Riktigt snyggt!
>
> SRAM spiderless... SRAM spiderless...
>
> -Känn ingen press. :)

Håller helt med Christer!

För SRAM spiderless så är det fulländat, går dock åt betydligt mer material då de bygger i y-led för att få till rätt kedjelinje.

/Sebastian

Ni som tjatar om en bash , varför ber ni han inte fräsa ur en enkel bash i plast/aluminium ?
Krashar man den integrerade bashen är klingan ändå förstörd .

Mycket go tråd och kul att du putsar vidare !

Senast ändrad:
Mike å skrev:
> Ingen ökad risk för chainsuck med långa
> tänder?

Kanske, men XX1 har rätt långa tänder som det ser ut och den har väll även en speciell kedja som gör att det blir ännu tightare.
Tänderna blev en liten aning för långa på senaste drevet i kombination med den rakare profilen så är det precis att det inte går på, provade med en något sliten kedja på jobbet men väl hemma så gick det inte riktigt med min nästan nya kedja.
Blir till att fräsa av 0,5mm på varje tand imorgon (ledig på fredag istället), lika bra att ta med hojen också och prova på plats.
Tänker inte göra någon integrerad bash eller någon lös bash överhuvudtaget, är först och främst ute efter att få tänderna så optimala som möjligt för en singel setup, sen kan det kanske bli tal om att skaffa bättre alu eller värmehärda det jag har och eventuellt sälja.
På en del alubitar på jobbet står det T651 vilket är en variant av 7075 som är nästan lika bra som T6 så lite värmehärdning på det borde göra det där lilla extra.
Spiderless kan det kanske bli tal om men som någon tidigare skrev så måste biten man fräser i vara lite tjockare för att få den att bygga inåt och då vill man ju göra det snyggt också vilket innebär en del formfräsning vilket betyder lång tid/många dollars, sen ska den passa på infästningen i vevarmen också.
Kommer också bara göra 36t i nuläget då det är vad jag vill ha.
Tiden jag kan lägga på det här är när jag får vänta på annat på jobbet, på fritiden har jag fru och fyra barn och vill hinna cykla också.
När jag får fart på dataöverföringen till Bridgeporten så går det lite fortare och kan stå för sig självt lite längre stunder då jag kan köra både en baksida och en framsida, men först måste jag göra en hög med ämnen med bulthål och styrhål så detaljen inte kan röra sig under bearbetningen.
Har i nuläget ingen plan för några större serier, framtiden får utvisa om det är värt att satsa på detta, vad jag har läst på nätet så är det inte klart med patent för Sram då konstruktionen med tänderna har sina rötter i nån jordbruks apparat från 1979.

sjodell skrev:
> Christer skrev:
> -----
> > Riktigt snyggt!
> >
> > SRAM spiderless... SRAM spiderless...
> >
> > -Känn ingen press. :)
>
> Håller helt med Christer!
>
> För SRAM spiderless så är det fulländat, går
> dock åt betydligt mer material då de bygger i
> y-led för att få till rätt kedjelinje.
>
> /Sebastian

Fick ut detta med img2cad från en bild på en X9 spider.
X9.jpg

mattel skrev:
> En sån där klinga med 38t skulle jag vilja ha.
> :)
>
> Skogling, vad ska du med bash till? Börjat
> streeta med colnagon? :)

Nä men kedjestyraren på CX:n är sådär... Kedjan vill gärna trilla utanför.

Drev är kul :)
Kan dock inte ta åt mig äran för designen, men bearbetningen är min :)
7075-t6, 34T.

Ett konceptdrev som ligger i CAD'n just nu 36T för FSA-parti
untitled.58.jpg

Bilagor

• IMG_6843.JPG
    IMG_6843.JPG
    81.1 KB · Besök: 38
Dirty_rider skrev:
> Drev är kul :)
> Kan dock inte ta åt mig äran för designen, men
> bearbetningen är min :)
> 7075-t6, 34T.
>
> Ett konceptdrev som ligger i CAD'n just nu 36T
> för FSA-parti
>

Fina drev! Det som du fräst ser riktigt lightweight ut!

Christer, det enda problemet är att det inte finns någon fyrkantig fräs med skarpa hörn, så jag måste göra en liten urfräsning vid "foten" av varje rund "tand". Det blir lite utprovning i plast för att få till en bra passform också för trådarna jag får ut i img2cad är inte helt hundra.

Eftersom matte inte är min starka sida så undrar jag om någon vet hur man räknar ut vilken diameter det ska vara för olika antal tänder eller om det finns någon lista någonstans?

Nu har jag med stor säkerhet den slutgiltiga designen på tänderna, optimerat till 36t. Fick lov att fräsa av 1mm/tand och runda av lite med sandpapper så jag gjorde likadant med caden och la radie 1 i toppen på tänderna.
Funkar säkert med fler tänder, med mindre tänder så blir det nog problem med att tänderna spretar isär mer.
Nästa vecka blir det till att fräsa 2st av denna med 104bcd, 4mm tjock, så kompisarna som åker 29:er med 1x10 får prova, själv kör jag med 26", 1x9 med 11-34 kassett vilket jag tycker räcker till bra, missar lite i toppfart mott polarna bara men på snabba stigar så har det ingen betydelse.
36t104bcd4mmver.2.jpg

Christer, om jag ska göra en spiderless så innebär det ett jobbigt problem då GXP och BB30 har olika offset på spidern för att få till rätt kedjelinje vilket innebär att jag då måste göra två olika sorter. Vad har du för typ av vev, BB30 eller GXP? Själv har jag GXP.

Jag har också noterat att det skiljer i offset mellan GXP och pressfit-lager.

Eftersom Christer inte svarat än säger jag GXP, det är det som skulle kunna bli aktuellt för mig. Christer tror jag åker en Specialized Stumpjumper FSR vilken jag tyvärr tror har pressfit.

Verkar vara Wolf Tooth Components och Works Components som har pågång, men de har inte i lager någon av dom. Har du stött på fler alternativ när du sökt i ämnet?

Wolf Tooth Components
1bf2532bf570f49a02098c7f70cea907.jpg

Works Components
works-components-sram-spiderless-chainring-alternating-thickness-extended-tooth-design-267-p.jpg

/Sebastian

Hej!

Här måste man vara snabb märker jag.
Jag har PF30/BB30 på mitt BB. Hemskt om detta ställer till det. :)

absoluteblack.cc har i lager, flertalet tandantal, både spiderless och 104BCD. Dock har ingen av woolftooth eller works sram spiderless i 36T (än)

/C

Då har jag ritat en spiderless ring för GXP, måste göra en liten provbit i plast så jag ser att det passar på vevarmen, var lite lurigt att mäta det området.
Vet någon vad det är för offset/distans mellan insida spiderinfästning och ytan som storklingan sitter på på en 2-delad BB30 vev?
Jag har ingen aning om vridstyvhet eller liknande men tycker att det ser starkt ut.
36tspiderlessGXP.jpg

36tspiderlessGXP2.jpg

Senast ändrad:
Korrekt den övre är PF/BB30 som borde ha mindre offset än GXP kanske tom bygger lite utåt istället?!
Såg själv dessa igår men har inte hittat några mått på offset.

Senast ändrad:
sjodell skrev:
> Ser riktigt bra ut!
>
> Har du volymuppgift i CAD-programmet så du kan
> uppskatta vikten på det färdiga drevet?
>
> /Sebastian

Ingen aning faktiskt, är i stort sett självlärd i powershape då ingen riktigt hann lära mig så mycket innan dom slutade så det måste jag kolla upp, borde finnas i ett sånt lite dyrare program.
Mitt senaste och lättaste 6mm drev för 120bcd visade 56gr på vågen så detta borde landa kring 100gr ska bli spännande att se, ska lätta lite till med 5 st 6mm hål som jag tänkte ha för att skruva fast biten i fixturen.
Drevet behöver bara 8mm tjockt alu så det var inte så farligt men det kommer ta en liten stund att göra ett då jag bla stegar 0,25mm med 20mm fullradiefräs i finkörningen för att få en fin yta som inte kräver så mycket efterarbete.

0,25? Jag önskar att jag kunde köra med större verktyg i min, när jag är på o petar på snygga radier så är det 0,05 som gäller ;)

Dirty_rider skrev:
> 0,25? Jag önskar att jag kunde köra med större
> verktyg i min, när jag är på o petar på snygga
> radier så är det 0,05 som gäller ;)

0,25 är inte radien utan stegningen mellan fräsbanorna när jag formfräser ytorna som inte är plan, dvs armarna på spiderless varianten. fräsen jag tänkte använda är en Fullradiefräs på 20mm (Radie10) då det blir finast att stega tätt med en lite större fräs på så öppna ytor.

0,05? vad är det för maskin?

Ja, jag vet att du menade mellan varje z pass, men desto större verktyg desto större step over kan man köra med och ändå bibehålla fina ytor.
Man brukar eftersträva att köra med så stor radie som möjligt, men ibland är det svårt :)
Ta dessa gjutformarna som jag gjorde, det är svårt att komma ner med en större fräs än 3mm i dia ;) Därav 0,05/z :)

Bilagor

• IMG_7038.JPG
    IMG_7038.JPG
    65.3 KB · Besök: 31
Dirty_rider skrev:
> Ja, jag vet att du menade mellan varje z pass, men
> desto större verktyg desto större step over kan
> man köra med och ändå bibehålla fina ytor.
> Man brukar eftersträva att köra med så stor
> radie som möjligt, men ibland är det svårt :)
> Ta dessa gjutformarna som jag gjorde, det är
> svårt att komma ner med en större fräs än 3mm
> i dia ;) Därav 0,05/z :)

Det där såg ut som riktig pill fräsning, är det något cykel relaterat.
Stål brukar vara tacksamt att fräsa i, lätt att få fina ytor.
Jag gjorde det här provet på spiderinfästningen idag i en blockplast som vi annars brukar fräsa gjuterimodeller för sandformning av. Det blev helt godkänd passform, lika glapp som originalet.
Grovfräst med en plan 10mm och finfräst med en plan 3mm. Väldigt smidigt att göra prov i dessa material då det går bra mycket fortare att fräsa i och inget skärvätskekladd.
2013-06-1021.10.41.jpg

För er som är intresserade att köpa så blir det kanske aktuellt med en lite mindre serie framåt hösten som en cykelpolare ska sälja i sin webshop. Vi ska ha lite test av klingorna i sommar för att se att kedjan inte hoppar och att det inte blir något chainsuck med den senaste tandprofilen vilket redan verkar vara avhjälpt med lite filande på mitt nuvarande drev så det problemet är nog ett minne blott.
120bcd modellen har jag även lättat lite mer då det bara behöver vara 6mm tjockt vid bulthålen.
Någon produktion av spiderless drev har jag inte några planer för i nuläget men jag ska iaf göra ett eget och testa hur det funkar.

Idag fräste jag ett Spiderless drev för GXP, hann precis fixa klart, åka hem, montera och packa in familjen i bilen och köra en deltävling i Västmanlands CUP som test och det höll fint så här kommer lite after race bilder. Vikten landade på 86gr vilket måste anses som lätt då kombon med klinga och spider väger 146gr. Fräsningen tog ca 2tim efter tillverkning av fixtur, inmätningar av verktyg samt såga till en alu bit och borra lite styr/skruvhål i den var klart. Bearbetningen är då körd i en liten Bridgeport med verktygsmagasin och skärvätsketank. Lite fult att blixten får ytrosten att lysa upp så mycket i vevaxeln.
2013-06-1221.39.23.jpg

2013-06-1221.40.02.jpg

Senast ändrad:
Härligt att du redan fått fram ett spiderless drev. Kul att det verkar fungera som du tänkt i praktiken också!

/Sebastian

"Armarna" svänger egentligen åt fel håll med tanke på vilket håll belastningen kommer ifrån, men jag tyckte att det var snyggare såhär. infästningen i vevarmen blev något tightare och bättre än på plastbiten som jag provade med.

Tillbaka
Topp