[Fredagstråd] Okonventionell träningsmetod

• Trådstartare Trådstartare SGS
  • Start datum Start datum

SGS

Aktiv medlem
En liten fundering.

I styrketräningssammanhang stöter man ibland på begrepp som "grease the groove" eller liknande. Kortfattat går de ut på att frekvent upprepa en viss övning vid flera tillfällen utspridda över en viss tidsperiod, oftast dagligen. Tanken är att man kan göra kortsiktiga förbättringar genom högfrekventa upprepningar, oftast långt ifrån maxkapacitet. Totalvolymen blir stor, men stressen per tillfälle låg. Vill man bli bättre på armhävningar kan man t.e.x. bestämma sig för att köra ett visst antal stycken varje gång man går förbi köket, eller helt enkelt att man ska köra 10 stycken varje morgon och sedan öka med en repetition per dag under två veckors tid.

I konditionsträning fungerar det av naturliga skäl sällan att göra samma sak, om inte annat så av rent praktiska skäl. (Nog få som testat att springa t.e.x. två varv runt huset varje gång de passerar vardagsrummet). Men så har vi ju nuförtiden det här med trainers. Ponera att man t.e.x. bestämmer sig för att få till tre stycken treminutare per dag under några veckors tid. Man börjar med kanske 100% av FTP första passet och höjer sedan med ytterligare någon procentenhet varje dag tills man nått målet, säg 120% av FTP.

Någon som gjort något liknande? Eller ens läst om något åt detta hållet när det kommer till konditionsträning?

Tycker du detta är ett bra sätt att inhämta information på? Dvs att du hittar på något och sedan ska folk på internet tycka lite om det?

jofahjalm sa:
Tycker du detta är ett bra sätt att inhämta information på? Dvs att du hittar på något och sedan ska folk på internet tycka lite om det?

Hittar på och hittar på. Träningsmetoden i sig är inte direkt helt okänd (och den fungerar) när det gäller styrketräning. Eftersom jag inte är lika insatt i cykling funderade jag helt enkelt på om det fanns något liknande inom konditionsidrott.

Det är en förvisso seriös undran, men med glimten i ögat. Därav trådnamnet.

Om det nu är mina specifika exempel som stör så är det just det. Exempel för att visa vad som menas. Fritt fram att byta ut siffrorna efter eget tycke och smak. Det är principen bakom metodiken som är det intressanta.

lundatok sa:
Om du frågar om man blir bättre cyklist om man cyklar oftare så är svaret nog säkert.

Absolut!

Fast såhär då:

Konventionell träningsmetod A: hög volym, låg intensitet, frekvens valfritt (ju fler mil, desto lugnare tempo)

Konventionell träningsmetod B: låg volym, hög intensitet, frekvens valfritt (ju färre mil, desto högre tempo)

Okonventionell träningsmetod A: hög volym, hög intensitet, frekvens valfritt (bra sätt att bli övertränad)

Okonventionell träningsmetod B: låg totalvolym, hög intensitet, högfrekventa och korta pass -> Bingo?

(Ovanstående innehåller spår av förenklingar).

Att springa i 3 min nåra ggr per dag jämfört med att inte springa alls...vad låter d som? Självklart fåru bättre kondis.

Det funkar säkert. Om man ska överföra det till cykling så kan man ju ta fallet med pendling. Även om man har en väldigt kort pendlingssträcka så är det ju mycket bättre bara man genomför detta 2ggr dagligen istf att tex. ta buss eller bil. Om man sedan cyklar som en idiot så blir det väl ännu bättre....? Eller att ta trappan istf hissen till kontoret. Jag tror att allt som man blir lite andfådd eller svettig av är till nytta som träning om man bara ser till att inte energiintaget är så lågt så man börjar bränna muskelmassa istället. Men eftersom folk nu börjar äta chips till den här tråden så minskar ju den risken också..... ; )

Mvh Ulf S.

us930 sa:
Det funkar säkert. Om man ska överföra det till cykling så kan man ju ta fallet med pendling. Även om man har en väldigt kort pendlingssträcka så är det ju mycket bättre bara man genomför detta 2ggr dagligen istf att tex. ta buss eller bil. Om man sedan cyklar som en idiot så blir det väl ännu bättre....? Eller att ta trappan istf hissen till kontoret. Jag tror att allt som man blir lite andfådd eller svettig av är till nytta som träning om man bara ser till att inte energiintaget är så lågt så man börjar bränna muskelmassa istället. Men eftersom folk nu börjar äta chips till den här tråden så minskar ju den risken också..... ; )

Mvh Ulf S.

Pendling är ett ganska bra exempel på vad jag åsyftar egentligen. Fast tänkte ännu kortare pass än vad folk pendlar generellt. Ett hypotetiskt cykelbud som jobbar deltid och dessutom s.k. delad tur skulle kunna vara ett annat ;)

Idag är det fredag. Då måste man ha något att både äta chips och dricka öl till.

Intressant frågeställning som jag inte har något bra svar på. Jag kan förstå att det kan vara fördelaktigt vid styrkelyft eller liknande. Då kan man få in många lyft nära max, men ändå vara utvilad och sätta tekniken.

Vid konditionsidrott tränar man andra egenskaper och hur väl denna teknik fungerar beror säkert på vad syftet med träningen är. Om du skulle dela upp ett distanspass i flera delar får du troligen inte samma tömning av muskelglykogen, vilket är bidragande till träningseffekten. Om du skulle köra 4 st 4or fördelade över dagen istället för efter varandra kommer du inte ackumulera lika mycket mjölksyra vilket kan leda till att vissa anpassningar skulle utebli. Att däremot köra 2x30" vid tre olika tillfällen kanske ändå ger minst lika bra effekt som att köra 6x30".

Självklart så är detta bara gissningar och spekulationer

Jag har faktiskt testat en variant av det här som jag tycker fungerade bra. Kroppen gav bra svar samtidigt som den psykiska påfrestningen blev mindre.

Vad jag gjorde var att köra 10 st 4:or på en dag. Ungefär en varje timme. Det kräver att man har tillgång till en testcykel hela dagen dock. Dessutom körde jag inte på låg belastning utan så mycket jag orkade för att få så höga watt som möjligt gick.

Resultatet blev 10 st 4:or på högre watt än jag bara kört 4:a st. Dessutom tyckte jag personligen att det vara psykologiskt lättare, men fortfarande inte lätt.

/V

Tror också det ligger mycket i vad Clark skriver.

Men hur kunde jag glömma Tabata? Denna hemska (sett till ansträngningsgrad) träningsform som jag ju faktiskt sysslat med själv stundtals. Fast då som enskilda pass. Tabata togs ju t.o.m. fram på cykel vad jag vill minnas.

Ville: Tror du är pudelns kärna nära. Om man teoretiskt lyckas samla på sig mer tid vid i stort sett maximal ansträngningsgrad (över en given tidsperiod) än vad man gör i ett mer standardbetonat program kanske det är möjligt, åtminstone i vissa fall, att kompensera för både utebliven totalvolym och eventuella fysiologiska nackdelar på ett tillfredsställande sätt. Det låter rimligt att höja intensitetsnivån för konditionsbaserad högfrekvent träning jämfört med styrkebaserad sådan. Nämnda Tabata går ju definitivt åt det hållet och skulle med viss försiktighet kunna ses som ett facit på att tänket fungerar. Sedan är det självklart en helt annan fråga om vilka som gynnas mest. Både sett till typen av utövad idrott och individuella förutsättningar.

Jag kommer direkt att tänka på de personer som har bråttom överallt. Trots att de inte tränar går de fort som fan och det är märkligt svårt att hänga med trots att man tränat en hel del.

Låter lite som race bmx, skateboard (ramp/pool). För att kunna köra ett åk måste du vara hyfsat utvilad. Varje åk tar mellan ca 30 sek och nån minut. Efter det har du maxpuls. Sen vänta till vilopuls och kör igen. Håll på så i 1-3h beroende på intensitet.

Åkte enbart skateboard/snowboard under min uppväxt och hade när det var dags för lumpen samma eller bättre kondis som min kompisar som tränade mer konventionella sporter som fotboll, tennis och liknande.

Tillbaka
Topp